• Ebbafrågar

    Nya bebiskläder?

    Hej! Vad tycker ni om följande idé jag drar igång nu? Ni som är på väg att bli mammor. Avgörande med er input. 

    Jag är på gång att starta en ny abonnemangstjänst för nyblivna föräldrar. Er bebis första garderob. I början är det ju väldigt dåligt med tid, det är dyrt att köpa helt nya kläder som bebisen växer ur snabbt och det är väldigt tärande på miljön med splitternya kläder. 

    Så jag startar Oliwear - där du prenumererar på ekologiska barnkläder i startkit och skickar tillbaka när bebisen växer för att få ett nytt större kit. Det blir en fast låg månadskostnad, allt är tvättat allergenfritt och med hänsyn till miljö och hygien och det är bästa kvalitet på kläderna. 

    Vad är era tankar kring detta? 

    Om ni är intresserade av att veta mer när vi lanserar, fyll i din mail här!

    oliwear.squarespace.com


  • Svar på tråden Nya bebiskläder?
  • Jemp

    Nån slags hyra begagnat? Vad skulle det kosta? Finns möjlighet att välja ut vilka plagg man vill ha?

  • Ebbafrågar

    Exakt, hyra begagnade ekologiska bebiskläder. Ett bestämt kit från början som man kan utgå från i både 50 och 56. Så blir inget liggande och ni sparar pengar. För 399 kr i månaden mellan 0 och 1 år. 

  • Jemp
    Ebbafrågar skrev 2017-10-16 13:46:59 följande:

    Exakt, hyra begagnade ekologiska bebiskläder. Ett bestämt kit från början som man kan utgå från i både 50 och 56. Så blir inget liggande och ni sparar pengar. För 399 kr i månaden mellan 0 och 1 år. 


    Oj! Det är nog mer än jag betalat per storlek. Och 56 räcker ju inte länge, vad är tanken sen?
  • Carambolan

    Skitdålig idé tycker jag. För den summan kan man köpa ett helt set begagnat och då behöver man inte oroa sig för fläckar som inte går bort. Sen kan man sälja det som fortfarande är i bra skick.

  • crispnuggets

    Tycker det är en fin och miljövänlig tanke men det låter dyrt! Exakt hur många plagg rör det sig om? Får man välja färger, modeller osv? Ett paket med 6 st bodys från H&M kostar 199kr. Lägg därtill ett paket med två pyjamasar och några byxor så landar man på kanske 500-600kr och då äger man kläderna samt att de är nya. Men visst, finns säkert en marknad för detta då det är ekologiskt.

  • Rödtjärnens Anna

    Jag är själv nybliven mamma och jag upplever att det finns många i min närhet som vill skänka kläder. Jag kommer inte behöva köpa några kläder i många månader framåt (iaf upp till stl 86) om jag inte vill.

    Däremot kanske det vore en idè att satsa på kläder/prylar som är lite dyrare att skaffa tex overall, åkpåse, bärselar mm.

    Och 399 kr är väldigt dyrt per månad, speciellt man som nybliven gått ner lite i inkomst och fått fler utgifter.

  • BuoBä

    Det blir nästan 5000 på ett år. Jag la nog inte mer än 2500, inkl jacka, overall och skor, och mer kläder än nödvändigt för att det var roligt. Kan man tänka sig begagnat kan man få 20-40 plagg för 400 kr, tex på blocket. De som köper nytt lägger givetvis större summor, men då vill de ha just nytt och inte ens bättre begagnat. Jag tror tyvärr inte din affärsidé håller...

  • nnnnnnnn

    Tycker också att det verkar dyrt, med tanke på att det finns en så stark begagnatmarknad.
    Passar man på när det är rea, så kan man också klara sig billigt undan.
    ca 5000 kr/år är ju en hel del för något du inte kan behålla och sälja/skänka vidare eller låta syskonen ärva. Antar också att det gäller de första storlekarna, det blir inte så bra affärsidé när barnen kommer upp i storlek 86 och uppåt och då mer eller mindre börjar slita ut kläderna. Och vad gäller de första storlekarna så har vi inte lagt så många kronor kanske runt 2-300 kr/stl. och då har man kunnat ärva till syskonen och ge bort till vänner = ett värde som man inta har om man hyr kläderna.

  • Söderomslottsskogen

    Förstår att det måste kosta för att du ska kunna tjäna pengar på det.

    Men för egen del, och så som det ser ut i bekantskapskretsen så har nog de flesta tyckt att det varit väldigt mysigt att gå och handla bebiskläder. Antingen nytt eller begangnat på olika barnmarknader.

    Tror inte att det är så många som tror att ekologiskt magiskt skulle vara ett bättre tyg för ens barn, utan köper man begangnat så tycker man nog att man redan där gjort sin insats för miljön.

    Det behöver snarare behöva vara något alldeles extra när det gäller både kvalité och design för att folk skulle köpa det hela.

  • jesspett

    Gillar också tanken men det är alldeles för dyrt som många påpekat.

    Ett problem är ju också hur du ska se till att kläderna "sköts om". Är det någon i familjen där kläderna varit som rökt? Har husdjur? Sådant går ju med kläderna även om de är tvättade. Ska man ha krav på sig att enbart använda doftfria tvättmedel och inga mjukgörare? Hur ska de kraven i så fall se till att efterlevas?

  • noova87

    Också skeptiskt. Då det är vanligt att man får en del kläder av släkt och vänner. Samt hur många storlekar upp och kan tänka mig att man kanske vill välja mer själv vad man vill ha. Sen hur många plagg rör det sig om. Vi som t.ex. har allmän tvättstuga och inte egen tvättmaskin och tvättar en gång i veckan då kanske man behöver ha närmare 14 bodys om man har en kräkbebis och något färre byxor om man inte handtvättar, samt någon overall, strumpor, tjocktröja/kofta, tjockare sparkdräkt osv. Visst har nog köpt mer kläder till min tre månaders än 400 i månaden i snitt men säljer av allt eftersom och vill hellre välja själv och inte behöva oroa mig för eventuella fläckar eller hål eller om något kommer bort. Då har vi mest ekologiska kläder och köpt mycket begagnat både i butik och på nätet.

    Skulle inte heller vilja hyra ytterkläder som jag sett verkar finnas en marknad för. Kan ju likaväl köpa märkes på rean och sälja efter en säsong och antagligen bli billigare än att hyra.  

    Fast det finns nog en marknad för bägge och :-/

Svar på tråden Nya bebiskläder?