Personlighetsstörning ospecificerad?
Fått denna diagnos av min läkare på psykiatrin?
Men vad är det? Är det verkligen en diagnos?
Fått denna diagnos av min läkare på psykiatrin?
Men vad är det? Är det verkligen en diagnos?
Ingen?
Puffar
Ja, det är en diagnos. Förklarade psykologen ingenting om vad det innebar? Ställde du inga frågor?
Ja. Läs längst ner under Diagnoskriterier.
www.internetmedicin.se/page.aspx
Ja. Det är när du antingen har en personlighetsstörning men inte passar in på någon av de specifika som finns (för att få en specifik ska man både passa in på allmän personlighetsstörning och specifik) eller så passar du in på flera olika så man vill inte välja någon.
Okej...
Det var ingen psykolog som satt diagnosen utan min psykratier som jag nu har gått till i 3 år.
Eftersom den är ospecificerad trodde jag att det var typ inget alls..
Det är en blandning av flera personlighetsstörningar. Passar inte in i någon specifik utan har lite av flera. En personlighetsstörning är det naturligtvis, om det diagnosticeras som sådan.
Det finns beteckningen "UNS " (utan närmare specifikation) för flera psykiatriska diagnoser. T.ex. ätstörningar. Min dotter fick en sån diagnos, för att hon hade en blandning v anorexi och bulimi. Då blir det "ätstörning UNS". När det gäller autism, hette det "atypisk autism" tidigare, numera tror jag att det också heter något med UNS.
Okej...
Det var ingen psykolog som satt diagnosen utan min psykratier som jag nu har gått till i 3 år.
Eftersom den är ospecificerad trodde jag att det var typ inget alls..
Lärde mig något nytt med denna tråden. Det tackar jag för. Många bra svar.
Både psykolog och psykiater kan ställa diagnosen så det gör ingen skillnad. Dock är det psykologer som utreder.
Både psykolog och psykiater kan ställa diagnosen så det gör ingen skillnad. Dock är det psykologer som utreder.