Inlägg från: Utvandraren2 |Visa alla inlägg
  • Utvandraren2

Bf juli 2018

Nu har jag varit på surprise-babyshower till en väninna. Fick veta att ännu en i tjejgänget väntar barn! Så nu är vi två i juni och en i oktober. Så nu kan vi gå och rulla vagn tillsammans i höst! :D

Förstod också hur otroligt tur jag haft med graviditeten, har nästan inte haft ont alls, och mådde aldrig så illa att jag spydde. Håller tummarna för att förlossningen blir lika enkel som graviditeten varit.

• Utvandraren2
    Sopp skrev 2018-06-05 21:24:23 följande:

Även här en hel del sammandragningar. Har knappt haft med de andra två så det här är helt nytt för mig. De kommer framför allt på kvällen när jag vilar i soffan, de gör knappt ont men känner igen den där stegrande känslan som liksom trycker sig nedåt och så håller de på under någon timme till och från. Har i övrigt riktigt ont i kroppen, har håller på alldeles för mycket i trädgården och tror det straffar sig lite nu :( 32+3 idag

Ja, jag har börjat lära mig detta nu. Greja en halvtimme/vila en halvtimme. Annars får man ångra sig senare. För man känner det inte förrens efterråt. Så länge jag jobbar går kvällarna mest i soffsittande/liggande. TVÅ arbetsdagar kvar, wohoo!
  • Utvandraren2
    Perpen skrev 2018-06-06 12:16:27 följande:

Prövat babyskydd idag. Det passade sååå bra i bilen men eländet kostade 4000. :'( då ingick förvisso isofixbas men vi ska se om vi kan hitta nåt lite billigare.

4000!!! :O

Jag har trålat loppisar och nätet och hittade en relativt ny, fin Maxi-Cosi på loppis för 150kr. Har synat den noga och den ser inte ut att ha några skador. Dessutom har den garantin kvar i några månader till. Jag och sambon har bestämt oss för att den duger, till trots vad man kan läsa om babyskydd på nätet.

• Utvandraren2

Intressant att veta hur det fungerar i Sverige. Här blir ingen sjukskriven längre än bf-20 eftersom på bf-21 går vi alla hem oavsett. Så slipper det problemet. Borde verkligen vara i Sverige med! Då kan man vara ledig utan att känna skuld till arbetsgivaren eller behöva ta ut semester eller FL.

• Utvandraren2

Sambon kom och kröp ner brevid mig i sängen nyss för att säga godmorgon(sover i olika rum pga snarkning). Han la handen om min mage och utbrast, javisstja, du är ju gravid! xD

Idag är vi lediga båda två. Han jobbar på ett bygge en timme bort, så de jobbar in fredagarna. Så förhoppningsvis tittar inte bebisen ut på en timme från första tecknet...men det tror jag är väldigt ovanligt som förstföderska.

• Utvandraren2

Jag har ramlat ur tråden, tror jag råkade klicka på avprenumerera. Jag har bf 29/6, lägg gärna till mig på listan. Här händer inte så mkt nytt, har gått ut i obligatorisk mammaledighet vi har här i Norge. Jätteskönt att vara hemma, fick mindre höftont när jag rör mig mindre. Mindre sammandragningar med. Verkar vara skillnad på att sitta på jobbet och sitta i soffan. Nu har jag under en vecka kvar, har börjat få någon förvärk då och då och lite molande mensvärk. Just nu sitter mamma i bilen på väg hit, hon ska bo hos oss i en månad. Så nu kommer jag att slappna av tror jag, och då blir det väl bäbis. :)

• Utvandraren2
    kattnos skrev 2018-06-24 15:04:18 följande:

Hittills idag har min bebis varit oerhört aktiv i magen. Hela havet stormar, verkligen. Sen övergick det till att trycka nedåt, inte minst på min blåsa och det har både svidit och ilat så att jag har fått ta det väldigt lugnt. Att bara böja mig lite framåt har känts obehagligt. Men jag hoppas att det är tecken på att bebis trycker sig nedåt i bäckenet för att fixeras.. någon som har känt liknande?

Hade samma känsla för några veckor sen. Tror det var då hon fixerade sig. Sen har jag haft en enorm aktivitet igår, med molvärk som följd. Känns som bebisen försöker gräva sig ut. Och en icke-existerande urinblåsa! ;)

Verkar som att all vätska rinner rätt igenom nu.

Min vännina fick sin bebis igår, på BF -3. Vi är båda förstagångs. Nu blev jag otroligt taggad!
  • Utvandraren2

Grattis malikan!!

Nu har klockan passerat 00, så jag har bf idag! :O

Tror inte det kommer att hända något, känner ingenting. Hoppas på att det sker plötsligt.

Min mamma har kommit hit nu, så nu får jag mat serverad och kan bara sitta och ta det lugnt. Jätteskönt! Magen är som en basketboll nu, så nu är det tungt att röra sig. Men vi går lite korta promenader.

Tror att mamma är mer otålig än jag! xD

Vi pratar med magen och säger att hon kan väl komma ut till oss nu. Alla bebissaker är klara, väskan packad, sitter bara och väntar nu. Rörmokaren kommer senare idag, så badrummet är alldeles snart klart.

• Utvandraren2
    Iowhannah skrev 2018-06-29 07:19:36 följande:

Bebisen kanske väntar på att badrummet ska bli färdigt så att både mamma och pappa har tid med henne :)

Haha, ja, så säger jag med! :)
  • Utvandraren2

Lycka till, Horisonten!

Jag var till BM nu, allt såg bra ut. Bebisen är alldeles klar och har sjunkit jättelångt ned i höften. Ligger precis i den positionen som bebisar helst ska ligga. Alla värden är bra. Fick en ny tid på sjukhuset om en vecka för övenburenhetskontroll med ultraljud och ctg. Men hoppas såklart på att jag inte behöver gå dit. :)

• Utvandraren2

En liten tjej föddes den första juli! Vaknade av värkar var 8-9 minut kl 03 den 30/6. Kl 22 var det samma tid mellan dem och jag var helt finito. Ringde FL för tredje gången och sa att nu kommer jag in oavsett. (De ville stt jag skulle vänta till värkar var 5 minut) Var 7 cm öppen och fick epidural omedelbart. Värkarna avstannade och jag fick äta och hämta mig, var ganska borta då. Kl 01 sänktes epiduralen, värkarna startade igen och vattnet togs. Halv fem kom hon ut.

Krystvärkarna, ja de gjorde ont, men värkarna hemma var faktiskt det värsta med förlossningen. Var ju rekordvarmt med igår. Inga stygn och allt gick kanon. Har just ammat med! Och vi hade jättetur och fick ett av väldigt få familjerum, så nu bor vår lilla familj på bb i tre dagar. Är så otroligt lycklig!

• Utvandraren2

Lillan blir 9 dagar idag! Har varit på andra kontrollen och hon har nu tagit i kapp allt hon gick ned och lite till! <3Hon är så liten (3kg) och gick ner 11% på bb.

Idag var första längre vistelsen utanför huset. Bytte bajsblöja och åkte iväg. Tänkte att ska väl ändå inte behöva skötväska för ett kort besök på bvc. Bor 5 min därifrån med bilen och har inte haft tid att packa skötväskan än.

Kommer dit och blir ombedd att klä av henne. Bajsostråf genom alla kläder och upp på hela ryggen för första gången. Såklart. Inga extrakläder, inga tvättlappar. Som tur var en blöja.

Fick byta om på henne framför barnmorskans vakande ögon. Svettigt, både för mig och sambon. Vill ju inte göra fel.

Hon fick åka hem i sin babyfilt och min kofta. Dagens lärdom (rikligt av dem nu i början); lämna aldrig huset utan skötväskan. xD

• Utvandraren2
    Iowhannah skrev 2018-07-13 22:21:35 följande:

Jag håller med, att vara stilla var det absolut värsta! Jag minns att de sa till mig flera gånger och jag skrek nåt i stil med att det var lätt för dem att säga...

Jag fick tidenas värk precis innan de skulle sticka, så vi avbröt så jag fick vänta ut värken. Den tog aldrig slut, så läkaren var precis på väg att avbryta allt, när den äntligen släppte. Fick en liten paus så jag hann få sticket. Kände ingenting av sticket, jag som gruvat mig så eftersom jag också har nålfobi. Resultatet kom redan på värk nummer två efter sticket, det var helt underbart att slippa smärtan.
  • Utvandraren2
    Iowhannah skrev 2018-07-19 22:35:52 följande:

17:29 kom vår dotter ut i raketfart! Hon är 53 cm lång och vägde in på 4325 gram. Vi gör inte direkt några små bebisar.

Förlossningen gick superbra! Jag gjorde ett kanonjobb och kände hela tiden att jag var så jävla bra :D Från att de tog hål på hinnorna, till att hon var ute, tog det sex timmar. Vi mår alla oförskämt bra, även om eftervärkarna inte är att leka med, i morgon åker vi hem och träffar storebror :)

Jag fick verkligen den revanschförlossning som jag ville ha, allt gick så himla rätt och personalen var väldigt lyhörd och lät mig bestämma det mesta. Jag är jättenöjd med min upplevelse!

Grattis! Äntligen!! Vilken stor tjej och så skönt att förlossningen gick bra!
Svar på tråden Bf juli 2018