Inlägg från: Iowhannah |Visa alla inlägg
  • Iowhannah

    Bf juli 2018

    Sopp skrev 2018-07-31 09:23:10 följande:

    Vår lilla kille kom tidigt imorse kring 5. Värkarna började ta i vid 3 på natten så då åkte vi in direkt med tanke på hur fort det gick förra gången. Va öppen 6 cm 3:40, och hann aldrig få EDA den här gången heller för kände att det började trycka på. Krystningen tog typ 10 min. Det var nog min bästa förlossning hittills, även om jag inte är en av dom som tycker det är häftigt att föda barn så gick det nog så bra det kan gå. 53 cm lång, 4 kg lätt - föddes med ?Segerhuva? så vattnet hade ju helt klart inte gått ordentligt =)


    Grattis, bra jobbat! Och vad häftigt med segerhuva!
  • Iowhannah
    Tinala skrev 2018-07-31 17:45:53 följande:

    Hej hej!

    Här är en till som är skapligt trött på att vara gravid nu. Är på BF+4 idag. Slemproppen tror jag började släppa för 3 veckor sedan och har väl kommit lite i omgångar sedan dess. Haft förvärkar sedan dess och varit inne på förlossningen en gång för 1 1/2 vecka sedan då jag fick regelbundna (men egentligen inte så onda) värkar. Var då 1 cm kvar på tappen och 1,5 cm öppen. Så inget att hänga i granen alltså.

    Igår blev jag så glad för då tror jag att jag fick en så kallad teckningsblödning och tänkte att "nu jäklar sätter det igång!". Det var klarrött blod (men ganska lite) på pappret vid toabesök. Men sen har där inte kommit mer, varken mer blod, vatten eller ordentliga värkar som satt fart... Varje dag känns så evigt lång och hopplös just nu :p

    Jag fick aldrig någon blödning vid förra graviditeten utan den började med värkar och vattnet tog de på förlossningen. Någon som vet hur en teckningsblödning "ska" se ut? Det känns som att det lilla där kom igår vid 19 knappt räknas...


    Jag fick teckenblödning med sonen och som jag minns det var det blod och slem och nåt vattnigt (men inte fostervatten). Nu var det förvisso nästan tre år sedan, och jag var så nervös och taggad, så jag minns inte riktigt.
  • Iowhannah
    jennie08 skrev 2018-07-31 23:05:23 följande:

    hihi jag kände exakt likadant. och när edward vaknar för femte ggn på natten så kan jag fortfarande tänka så, trots att han nu är 11 dagar gammal. 

    sen räcker det med att titta på hans söta lilla ansikte så känns det bättre 


    Jag brukar säga det till sambon, att det är ju himla tur att de är så söta (speciellt när de sover)!
  • Iowhannah
    Nyfikenlillstrumpa skrev 2018-08-03 05:09:06 följande:

    Har haft smärtor i nedre delen av magen som kommer till och från i snart en timme. Dock kommer de väldigt oregelbundet. Men nu när jag torkade mig var det också blod i flytningarna. Kan det vara dags tro? Topparna av smärtan är på 7-8


    Kan vara dags! Har du märkt någon förändring på värkarna än?
  • Iowhannah
    Nyfikenlillstrumpa skrev 2018-08-03 15:44:00 följande:

    Klockan 10.29 föddes vår lilla dotter!

    Efter bara 1.5h inne på BB. Allt som allt tog det 6h från början till slut!


    Stort grattis, bra jobbat! Vad snabbt det gick! Hur mår ni nu?
  • Iowhannah
    Perpen skrev 2018-08-04 02:19:28 följande:

    Nu har vår son också tittat (rusat i raketfart) ut. :) Hade dryga värkar som började i onsdagskväll men tänkte att så många här i tråden kämpat jättelänge med det så varför skulle jag vara annorlunda. Mycket riktigt så trappades det ner och upp med jämna mellanrum. Ringde till fl ikväll och bad om att bli undersökt för att få en hum om hur vi låg till. Efter ctg gjordes en gynundersökning som visade 6-7 cm öppen. (Hoppsan!). Blev förflyttad till ett förlossningsrum och 7 minuter senare var han ute. Hann inte skrivas in eller få bedövning eller nåt. Känns som det var ren tur att jag ens hann få av mig kläderna. Svårt att landa dock och ännu svårare att somna (uppenbarligen eftersom jag sökte mig hit för att uppdatera istället).


    Vad härligt! Äntligen! Och förlossningen tog lika kort tid som när jag föddes (med skillnaden att ni hann få ett rum) :)

    Stort grattis till bebis! Hoppas du lyckades sova nåt sen, jag vet hur svårt det är när kroppen är hög på endorfiner.
  • Iowhannah
    Sopp skrev 2018-08-04 12:24:02 följande:

    Tack för era svar! Har så svårt att få perspektiv mitt i allt så känner mig lite mindre koko i bollen när man hör att andra haft det likadant :) Låter bra att några redan tagit sig ut på utflykter, det är verkligen en milstolpe för mig, att kunna ta mig ut och känna mig som en del av familjen igen. Min mellersta (sjukt att säga mellersta) fyller 3 i september så då hoppas jag att vi kan åka till Kolmården över dagen


    Min är två veckor och NU börjar jag sakteliga känna mig känslomässigt normal. Tyvärr lyckades jag med bedriften att bryta båda handlederna i förrgår så utflykter är det inte riktigt tal om än :/
  • Iowhannah
    Ignoramus skrev 2018-08-04 16:26:13 följande:

    Haha, the wee baby Seamus blev fyra veckor igår och det firade vi med att bli totalt ur fas med varandra för första gången någonsin. Hon är verkligen världens enklaste barn, jag brukar säga att vi fick en bebis light eftersom vi inte hade klarat av en riktig, men det senaste dygnet har det inte blivit mycket rätt. Kaskadspyor i fåtöljen, vi dubblade laktulosdosen efter snack med bvc-läkaren och då gav hon ifrån sig två läten jag aldrig hört vare sig en människa eller en människokropp producera förr och sen sket hon ner hela blöjan och favoritdressen, och när jag vaknade i soffan imorse (efter nån timmes sömn) låg ena hunden på hennes arm (båda låg och sov).

    Jag frigjorde armen varpå wee baby Seamus började stortjuta, och det slutade hon inte med förrän sambon applicerade samma tryck på hennes arm igen. Sen mer kaskadspyor på det, och all vaken tid har spenderats åt att ligga och stirra på mig med en bekymmersrynka i pannan. Håhåjaja! Tur de är så gulliga! 


    Men herregud vilket äventyr! Hur mår hon nu?

    Jag håller med, det är tur att de är så söta så man ändå orkar med det mesta!
  • Iowhannah
    Ignoramus skrev 2018-08-04 16:16:56 följande:

    Neeeejjjj hur gick det till som? Vilken timing alltså, din stackare! 


    Sonen och jag kastade pappersflygplan i trädgården och jag backade för att kunna kasta så långt som möjligt. Det var dumt för jag missade att hans springcykel låg i gräset och snubblade över den, föll baklänges och tog emot med händerna. Jag kände snabbt att nåt gick sönder men var mest orolig för lilla Alice som jag hade i sele, men hon brydde sig inte ett dugg och lyckades t o m somna medan jag låg och skrek.

    Sonen sprang in och hämtade pappa, och han i sin tur ringde efter ambulans. En granne kom och tog hand om vår son medan ambulanspersonalen jobbade med mig.

    Nu har jag vänsterarmen, som bara gick av med allt på rätt plats, i skena och högerarmen, som i princip krossades, i gips. Har fått ut starka alvedon och morfin och högerarmen ska opereras i nästa vecka.

    Barnen är hos farmor nu, och ska stanna där tills vi åtminstone vet exakt när jag ska opereras, men som vi saknar dem! Vi hälsade på förut och när vi skulle åka sa sonen ?pappa gå. Mamma stanna här? och mitt hjärta gick sönder :(
  • Iowhannah
    Sopp skrev 2018-08-04 19:48:11 följande:

    Lyckas ni lägga ner era barn när de sover? Hur går det till isf


    Ja men det kräver att hon sover djuuupt, det går inte när hon precis har somnat. Sen gillar hon att sova på sidan så det bästa är att lägga henne så.
  • Iowhannah
    Sopp skrev 2018-08-04 19:26:34 följande:

    Men fy! Alltså det här är kanske en alldeles för privat fråga, du kan bara strunta i den - men har du väldigt lätt att bryta ben? Var det inte du som bröt tån för några veckor sedan? Eller bara sjuk otur


    Sjuk otur, blandat med en rätt stor nypa klantighet. Men både under och efter graviditet så är man extra skör i skelettet så riskerna ökar väl. Tidigare har jag bara brutit ett nyckelben och det var när jag var kanske 5-6 år.
  • Iowhannah
    Moorii skrev 2018-08-05 06:43:19 följande:

    Nej. Var ute med barnvagnen för första gången häromdagen, det lyckades nog enbart för att hon redan sov när hon las ner i vagnen och att vagnen sattes i rörelse direkt. När vi kom hem och jag satte ner liggdelen på golvet så tog det en knapp minut innan hon började skrika.. Får oftast ha henne i bärselen på dagarna, annars sover hon inte ordentligt, inte ens om man håller henne i famnen. Jaja, så länge hon är nöjd! Förhoppningsvis blir det bättre :)


    Hellre bärsele än att vara tvungen att bära i armarna. Jag är väldigt glad att båda våra barn har älskat selen, livet blir så mycket lättare då!
  • Iowhannah
    Längtar17 skrev 2018-08-05 04:58:52 följande:

    I fredags morse kom äntligen min dotter! En lång förlossning där dom egentligen ville skicka hem mig igen kl 20 eftersom värkarna avtog. Dock visade det sig att hon bajsat i vattnet så fick vara kvar. Gick bra och har fått ettt starkt barn men jag förlorade 2,5 liter blod och sprack lite så mår sådär.


    Vad skönt att hon äntligen tittade ut! Fick du ligga kvar lönge på sjukhuset?
  • Iowhannah
    jennie08 skrev 2018-08-05 10:28:58 följande:

    Men åh, blir det operation alltså! Så jäkla onödigt men men vad ska man göra lixom... hur går det att sköta bebisen, kan du göra någonting? Kan bara tänka mig hur frustrerande det måste kännas. Hoppas att operationen går bra och att handlederna läker snabbt.


    Jag hoppas ju att operationen kan göra högerhanden någorlunda brukbar iaf, som det är nu så kan jag inte röra tummen utan att det gör ont. Ständigt högläge har heller inte hjälpt mot svullnaden :/

    Svärmor har haft barnen sedan jag skadade mig så än så länge vet jag inte hur det går att sköta bebis, men eftersom jag har en viktgräns på 0,5 kilo så lär jag inte kunna göra annat än att sova med henne :/ Sambon får att göra kan man säga. Vi ska hämta hem barnen i eftermiddag så nu ägnar han tiden till att städa och sen ska han hjälpa mig duscha. Jag känner mig som ett kolli...
  • Iowhannah
    Moorii skrev 2018-08-08 17:26:12 följande:

    Min lilla har inte varit helt lätt alltså.. Vägrar ligga själv någonstans, ibland så skriker hon tills skriket går upp i falsett och hon tappar andan, kan gå från 0-100. Först fattade vi inte varför, men nu vet vi att hon skriker så när hon är trött och det enda som hjälper då är bärsele eller bärsjal och vagga till sömns. Det kan ta flera svettiga minuter med det hysteriska skrikandet. Det har blivit lite bättre nu när hon snart är 5 veckor, lite mer rutin på sov- och ätstunder och mer vakentid. Dessutom accepterar hon babysittern en stund nu, om man gungar den hela tiden då.. Jobbigt med en bebis som hela tiden vill vara nära nu när det är så varmt, hon är helt prickig av värmeutslag :/


    Åh usch -.- Vår lilla får värmeutslag bara hon har kläder på sig, så det har hon bara när vi åker iväg nånstans. Däremot så har hon insett att det är obekvämt att vara varm och svettig så i kväll har hon t o m sagt ifrån när vi har hållit henne, sedan har hon somnat när hon kommit ner i babynestet. Helt tvärt emot sin storebror!

    Storebror har nu börjat ta lillasyster till sig. I dag låg han bredvid henne och klappade henne och pratade med henne :) Så himla söt och gullig!
  • Iowhannah
    Moorii skrev 2018-08-08 21:22:18 följande:

    Åh, tänk om våran tjej kunde komma på det med, det hade varit så skönt att kunna lägga ner henne någon gång! Härligt att storebror visar intresse :) vi har en dubbelvagn där lillan är vänd mot oss och storebror är vänd framåt. När hon började skrika så sträckte han in sin lilla hand i liggdelen och höll i hennes hand <3 när hon suttit i babysittern och blivit ledsen så har han kommit med nappen. Så söt! Däremot nyps han rätt mycket också, började när hon kom.. Han nyper mest storebror, sen lillasyster ibland och ibland mig och pappa. Hoppas han slutar med det innan han ska på förskolan igen :/


    Åh, vad gulliga de kan vara, de små liven <3
  • Iowhannah
    Nyfikenlillstrumpa skrev 2018-08-11 18:40:04 följande:

    Sprattlar era barn och flaxar med armarna under amning? Min dotter är 8 dagar gammal idag och ibland är det ett himla liv när det ska ammas. Fattar inte riktigt varför. Hon kan börja amma sen helt plötsligt sliter hon bort bröstet och gnäller och sen tar hon tillbaka det och där mellan ska det sparkas, flaxas med armar och vridas på kroppen och huvudet.

    Sen tänkte jag bara kolla om det är någon av era barn som kan lyfta och hålla upp huvudet i några sekunder? Hon lyckades med det redan dag 5


    Sonen kunde lyfta huvudet när han var sex dagar, Alice gjorde det när hon var två timmar. Hon är stark, hon! :)
  • Iowhannah

    Jag förundras över vilken lätt bebis vi har fått! Ligger gärna själv, sover bra, äter bra, är allmänt lätt att ha att göra med. Hon skriker när hon har ont i magen och när hon är jättehungrig men annars är hon en nöjd bebis :)

    I fredags ringde arbetsterapeuten och när jag hade beskrivit hur gipset sitter så visade det sig att de hade satt det fel efter operationen -.- Så i morgon ska jag in IGEN för att gipsa om. Kommer bli stammis på ortopeden om de fortsätter så här!

  • Iowhannah

    Vår bebis är andra barnet och hon är ett typiskt andrabarn, nöjd mest hela tiden.

    I dag fick hon första vaccinsprutorna, det var inte populärt! Hon grät och grät och grät, stackarn. Det går ju inte direkt att förklara för en så liten att det är för hennes eget bästa heller.

    Anledningen till att det är tyst här är nog mest för att vi hänger i Julibebisar 2018 nu, men den tråden är inte heller superaktiv tyvärr.

Svar på tråden Bf juli 2018