Anonym (Jenny) skrev 2017-10-18 20:57:19 följande:
Tyvärr är min bild av det hela mest uppbyggd av min egen fantasi, jag har aldrig viljat ha ett förhållande, men barn har jag tyckt om och viljat ha sedan jag var barn, någon som var hälften jag, någon att lära om livet osv.
Jag har försökt tänka ut något som skulle fylla mitt liv på ett lika intensivt vis, eller hur man nu ska uttrycka det, men hittills verkar det inte riktigt ha någon effekt. Har du några förslag på något som skulle fylla det "rummet i själen"?
Här låter det ju som du faktiskt vill ha barn. Du kan faktiskt välja att bejaka den önskan. Småbarnsåren är inte kul, men de går över.
Men annars finns det mycket som ger mening.
1. Saker som ger dig mening för att de berikar ditt liv: resa till fantastiska och exotiska resmål dit man aldrig hade kunnat fara med barn. Utmana dig själv med att springa maraton eller bestiga berg.
2. Saker som ger dig mening för att du kan göra världen bättre: engagera dig i Greenpeace eller Amnesty, eller bara den lokala Erikshjälpsbutiken. Utbilda dig till jurist och hjälp misshandlade kvinnor. Utbilda dig till läkare och sök till läkare utan gränser. Bli biståndsarbetare.
3. Saker som ger mening för att du känner att du utvecklar dig själv: läs strökurser på universitet eller folkhögskola, tex filosofi. Utforska och lär dig mer om religioner. Bestäm dig för att skriva en roman, och gör verklighet av det . Flytta till ett annat land och se hur det förändrar dig.
Egentligen alla projekt som ger något mer än vardagslunken kan ge mening åt ditt liv.