• Anonym (Jag)

    Betala för att bo hemma?

    Mamma säger att antingen betalar jag hyra varje månad ?för det är sånt vuxna gör? eller så får jag leta nån annanstans att bo.

    Har hon rätt att göra så? Ta pengar från sitt eget barn? Jag hade aldrig kunnat göra så!

  • Svar på tråden Betala för att bo hemma?
  • Anonym (Hon har rätt)
    Anonym (Jag) skrev 2017-10-19 08:58:49 följande:
    Nej hon har inte rätt, hon har ännu försörjningsplikt.
    Haha nej lilla vän du jobbar och får län så du kan gott bidra till matkassan.
  • Brumma

    Lever din mamma och pappa tillsammans?

    Om inte - har hon fått underhåll fram tills du fyllde 18? Isåfall tillfaller ju underhållet dig nu när du fyllt 18 och isåfall får du ju betala hemma istället (förut har ju de pengarna gått till din försörjning).

    Personligen finner jag det självklart att man bidrar ekonomiskt med det man kan om man har egen inkomst.

  • Anonym (Tjänar)

    Tycker det är helt rätt när man tjänar egna pengar kan man gott börja betala lite hemma

  • Cadencee
    Anonym (Hon har rätt) skrev 2017-10-19 10:31:11 följande:

    Haha nej lilla vän du jobbar och får län så du kan gott bidra till matkassan.


    Eftersom hon går i gymnasiet så här mamman visst försörjningsplikt. Oavsett om ts jobbar eller inte. Så hon kan inte kräva pengar av ts. Sen att man rycker att hon bör betala är en annan sak men kräva kan hon inte.
  • Anonym (Jag)
    Anonym (Hon har rätt) skrev 2017-10-19 10:31:11 följande:

    Haha nej lilla vän du jobbar och får län så du kan gott bidra till matkassan.


    Lån?
  • LFF
    Anonym (Hon har rätt) skrev 2017-10-19 08:53:28 följande:
    Hon har rätt. Du är vuxen. Betala eller flytta och betala allt själv vilket jag lovar blir betydligt dyrare.
    Nej, så länge TS går i gymnasiet så har mamman försörjningsplikt och TS ska inte behöva betala hemma. 
  • Anonym (Jag)
    Brumma skrev 2017-10-19 10:42:35 följande:

    Lever din mamma och pappa tillsammans?

    Om inte - har hon fått underhåll fram tills du fyllde 18? Isåfall tillfaller ju underhållet dig nu när du fyllt 18 och isåfall får du ju betala hemma istället (förut har ju de pengarna gått till din försörjning).

    Personligen finner jag det självklart att man bidrar ekonomiskt med det man kan om man har egen inkomst.


    Jag får inte underhållet nej. Visste inte ens att det ska komma till mig.
  • LFF
    Anonym (Hon har rätt) skrev 2017-10-19 10:31:11 följande:
    Haha nej lilla vän du jobbar och får län så du kan gott bidra till matkassan.
    Enligt 7 kap 1 § Föräldrabalken (FB) upphör föräldrarnas underhållsskyldighet när barnet fyller arton år men om barnet fortfarande går i skolan efter denna tidpunkt, är föräldrarna underhållsskyldiga under den tid som skolgången pågår, men som längst till dess att barnet fyller tjugoett år. Till sådan skolgång räknas studier i grundskolan eller gymnasieskolan och annan jämförlig grundutbildning. 

    www.lawline.se/answers/12776
  • Brumma
    Anonym (Jag) skrev 2017-10-19 11:57:51 följande:

    Jag får inte underhållet nej. Visste inte ens att det ska komma till mig.


    Det ska du få - sedan får du naturligtvis komma överens med din mamma om en rimlig summa att betala till henne. Mat, vatten, el, Internet, tv, hyra, busskort, kläder, fritidsintressen, hygienprodukter osv har tidigare täckts av barnbidrag (innan Du fyllde 16) samt underhåll och din mammas egen del. Numera får DU studiestödet (csn bidraget) samt då eventuellt underhållet. De pengar som tidigare gått till din försörjning har då minskat med ca 2/3. Får du numera själv hand om denna del får du även lägga den delen på din försörjning.

    Här kan du läsa om både underhållsbidrag och förlängt underhållsstöd (om det g0r genom föraäkringskassan) efter att man fyllt 18.

    www.forsakringskassan.se/privatpers/studerande/underhallsbidrag_och_forlangt_underhallsstod
  • Anonym (Hm)
    Brumma skrev 2017-10-19 12:08:24 följande:
    Det ska du få - sedan får du naturligtvis komma överens med din mamma om en rimlig summa att betala till henne. Mat, vatten, el, Internet, tv, hyra, busskort, kläder, fritidsintressen, hygienprodukter osv har tidigare täckts av barnbidrag (innan Du fyllde 16) samt underhåll och din mammas egen del. Numera får DU studiestödet (csn bidraget) samt då eventuellt underhållet. De pengar som tidigare gått till din försörjning har då minskat med ca 2/3. Får du numera själv hand om denna del får du även lägga den delen på din försörjning.

    Här kan du läsa om både underhållsbidrag och förlängt underhållsstöd (om det g0r genom föraäkringskassan) efter att man fyllt 18.

    www.forsakringskassan.se/privatpers/studerand...
    Håller med
Svar på tråden Betala för att bo hemma?