• K Kalle

Hur uttalar ni detta klockslag?

Hur uttalar ni klockslaget 08.35?

Jag har en känsla av att det kan gå en gräns nånstans vid Gävle så skriv gärna var ni kommer ifrån/bor också.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hur uttalar ni detta klockslag?
  • Stårschan
    K Kalle skrev 2017-10-19 07:44:33 följande:

Fem över halv nio säger jag, som är skåning. Min man är norrlänning och tycker inte det låter klokt. Han säger tjugofem i nio.

Norrlänning? Jag har bott i tre norrländska län och har fortfarande aldrig hört någon säga "tjugofem i nio". Fem över halv nio heter det.
  • Alexi

Jag säger 0-8-35.

Men annars "fem över halv nio".

Stockholm.

• Meriall
    K Kalle skrev 2017-10-19 07:44:33 följande:

Fem över halv nio säger jag, som är skåning. Min man är norrlänning och tycker inte det låter klokt. Han säger tjugofem i nio.

Jag bor också i Umeå och skulle hellre säga tjugofem i nio. Men säger helst åtta trettiofem.
  • idis78

Smålänning som bor i Blekinge sedan många år. Säger fem över halv eller 8.35. Har aldrig hört 25 i 9.

• gnipökåms

Fem över halv eller så säger jag digitala tiden, aldrig hört det andra alternativet.

Örebro

• mso

Fem över halv, och jag är norrlänning (ni är medvetna om att det är ca halva landet som är norrland va?)

• EnAnonumius

Fem över halv nie.
    Jag är Göteborgare.

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Duckan

Fem över halv alt 8.35 digitalt. Uppvuxen i Stockholm med föräldrar från Norrbotten (tänker att ts var ute efter var man kommer ifrån och päronen pratar ju som man gör där norrut).

• HelaGotland

Åtta o trettiofem eller fem över halv nio.

Svar på tråden Hur uttalar ni detta klockslag?