• Anonym (what?)

Trycker ni ner hissen?

Arg lapp i hissen idag: "Tryck ner hissen till porten efter er, puckon! Mvh granne som är trött på att vänta"

Jag förstod verkligen inte poängen. Om man kommer från porten så får man vänta om hissen står högre upp, ja, men man får ju vänta lika mycket om man kommer innefrån och porten står längst ner.

Trycka ner hissen till portplanet - nödvändigt eller överflödigt?

• Svar på tråden Trycker ni ner hissen?
  • nevermind
    Anonym (oftast inte) skrev 2017-10-19 20:41:09 följande:

Du får skriva en ny lapp och uppmana alla att trycka upp hissen till översta våningen för att du är less på att behöva vänta.
    TS, GÖR DET!
  • Anonym (1926)

Det är en gammal sedvänja. Bodde i ett hus byggt 1926 och där satt en gammal mässingsskylt i hissen med uppmaning om att skicka med hissen efter begagnade. Klokt, då står alltid hissen på entréplannär man kommer in i porten.

• Namelesss

Jävlar va fjantigt strax säger hon väl "tryck upp hissen när ni åkt ner för när hon åker neråt då! Hon kan trycka ner den själv tycker jag och vänta kan hon gottoväl gö!

• BurningDiamond

Min farmor var mycket noga med att hissen alltid skulle tryckas ned. Hon sa att det var om det skulle komme en utryckning (ambulans) inte skulle behöva vänta. Som vuxen kan jag förstå att den minuten kan vara skillnaden mellan liv och död.

• Anonym (Jaaa)

Skriv en lapp och sätt under "Gör det själv, ditt as"

• Poppy75

Min mormor lärde mig att man skulle trycka ner hissen. Att inte göra så tyckte hon var ohyfsat. Min treåriga som verkar hålla med henne för han trycker alltid ner hissen.

Jag gör det ibland om jag tänker på det. Fast om den där lappen hade suttit i vår hiss så hade jag slutat pronto.

• Anonym (Wooot)

Måste vara det absolut minsta problemet i världshistorien... :D

Och nej, det finns inga allmänt vedertagna etikettregler som säger att man ska trycka ner en hiss.....

Om man ska utgå från miljövänlighet också, och spara på el, så ska man ju spara på antalet åkningar med hissen. Även för att den (metall/kablar och whatever), slits med varje åkning. Det kan bli "onödiga" åkningar, om du varje gång trycker ner hissen, men att din granne mittemot din dörr, ofta behöver trycka upp den igen, för att du tryckt ner den.

Så nej, inga tryck i onödan!

• Anonym (what?)
    nnnnnnnn skrev 2017-10-19 21:25:48 följande:

Hissar brukar gå ner till bottenvåningen efter ett tag, om den inte har någon annan förinställning. Men är det en äldre hiss så är det väl rätt smart att trycka ner den om man inte ska använda den väldigt snart igen, typ in och hämta något och tillbaka ner igen.

För som många påpekat, alla som går in och ut ur huset åker upp från bottenvåningen, men de som åker ner gör det från olika våningar. Dessutom tror jag att det är mycket vanligare att man går ner via trappan, då det är lättare än att gå upp för trappan. När jag bott i lägenhet så har jag alltid tagit trappan ner, om man inte burit på extremt mycket, men tagit hissen upp varje gång jag handlat mat eller liknande. Och när jag bodde högt uppe så tog jag hissen upp ibland bara för att spara tid och ork.

Jag gissar att du inte bodde på 13e våningen.
  • Carambolan
    Anonym (what?) skrev 2017-10-19 20:31:40 följande:

Ja, kanske det, men knappast kl 5 på morgonen, när jag såg lappen. Men hissen kommer ju inte snabbare ner om du trycker på knappen i hissen eller när den som kommer i porten trycker på knappen på sin ände.

Jo om jag hinner trycka snabbare än den som är på väg in. Men mest är det en artig gest förstås!
  • Anonym (Lise)

Jag tycker att det är självklart att man trycker ned hissen, och har inte ens reflekterat över det, utan det är bara nåt sånt där självklart som man lärde sig när man var liten.

Här är vad Magdalena Ribbing (hon är så saknad!) hade att säga om detta:
    www.dn.se/blogg/etikettfragan/2012/09/11/hissvett/

Svar på tråden Trycker ni ner hissen?