• Kjell2

Köpa in sig i huset

Att ni provbor en period varefter hon köper in sig i huset till halva marknadsvärdet tycker jag låter som en utmärkt lösning. Mycket blir enklare om ni har ett 50/50 ägande i er gemensamma bostad. Inte bara hur ni ska hantera kostnader utan även kring ändrings och inversteringsbeslut.

En sak som kan vara bra att diskutera är hur ni ska sköta er ekonomi och beslut när ni blir sammanboende. Funder också på scenarior som om en av er får drastisk sämre inkomst. 

Hur du ska hantera kapitalet är mycket upp till dig, lösa lånet, spara, köpa något skoj. Bor ni ihop kommer nog på lång sikt pengarna gå till något som ni gemsamt har glädja av.

En revers är en skuldsedel. Om t ex din blivande sambo inte har pengar att köpa in sig med 50% kan du skriva över halvahuset på henne ändå och sen skriver ni en revers att hon är skyldig dig en massa pengar. Den kan sen avbetalas stegvis.

• Kjell2
    Anonym (Husägare) skrev 2017-10-20 09:39:34 följande:
    Nja, lite så är det klart men det känns ändå som en stor skillnad på förutsättningar. Värdestegringen på huset ser jag nästan som fiktiva pengar fram tills jag väljer att sälja. Normalt flyttar man då vinsten till ett nytt dyrare boende men här får jag pengarna in på ett konto istället. Det konstiga är att jag får dessa pengar av min flickvän. Hon i sin tur får betala ränta på lånet för samma pengar.

Vi har idag likvärdig ekonomi om vi exkluderar boendena. För mig känns det inte som om vi har det längre efter hon eventuellt köpt in sig. Jag får förbättrad ekonomi och hon får något sämre ekonomi. Om hon däremot bara blir inneboende kommer vi fortsätta ha liknande ekonomiska förutsättningar just nu. Men på sikt kommer sannolikt mitt husägande öka klyftan då hon då inte får del av värdeutvecklingen på huset.
    Ser ni på hela hushållet ekonomi och inte särskiljer på mitt och ditt går det på ett ut. Men som du säger, ett inköp innebär för er en snedvridning. Å andra sidan skulle en hyreslösning innebära att hon eventuellt kommer känna sig som en gäst i huset och inte vara intresserad att investera pengar och tid i boendet.

Viktigast är att ni snackar igenom inte bara eknomin kring huset utan även annat som hur hantera kostnader kring barnen, om saker händer, långsiktga tankar mm.

Svar på tråden Köpa in sig i huset