Inlägg från: AndreaBD |Visa alla inlägg
  • AndreaBD

Köpa in sig i huset

nnnnnnnn skrev 2017-10-19 21:13:17 följande:

Har ingen egen erfarenhet men hade nog tänkt såhär:

Löpande utgifter som inte bidrar till husets värdeökning = delas. Tex vatten, värme, sophämtning, kanske även mat, tvättmedel osv. Har du lån på huset bör även räntan räknas in här eftersom det då är en kostnad som ni behöver betala för att kunna bo kvar.
    Men inte renoveringar, växter till trädgården och sådant som "stannar i huset" tex gräsklippare mm. Dessa utgifter beslutas och betalas av husägaren. Här kan ni komma överens om olika alternativ. Om du äger hela huset så kanske en viss hyra ska betalas för slitage mm. Men å andra sidan så bör ni ha papper på att det är ditt hus till 100% och att sambon inte har rätt till huset eller ev. värdeökning på huset om ni delar på er, och om det är troligt att värdehöjningen är rejäl så kanske hyran kanske inte behöver bli så stor? För om huset ökar med flera tusen varje månad kanske man kan tänka på det som en slags ersättning för hyran om sambon inte kan ta del av det ifall ni delar på er senare...

Annars får man komma överens om hur mkt sambon köper in sig på tex 20% och du äger 80%, när ni renoverar mm så betalar hon 20% och du 80%, om ni säljer eller delar på er så delas vinsten 20% - 80%.

Man kan också ha ett mellanting tex att sambon betalar en viss hyra som räknas som att denne sakta köper in sig i boendet under lång tid. Tex betalar 3000 kr/mån och då ökar "ägandet" med 1procentenhet varje år. Dvs bor ni ihop i 1 år så äger hon 1% och du 99%, 2 år => 2% och du 98%.
    Då slipper hon ta stora lån, samtidigt som du får extra pengar som en extra inkomst.

Precis! Jag har inget att tillägga. Sedan skulle jag kanske anlita en advokat eller ekonom för detaljerna.

Jag hade också en sån situation. Men det blev så att sambon flyttade in i mitt hus, vi skulle ändå flytta till annat snart, eftersom det var för långt ifrån hans jobb. Så vi köpte nytt efter några år. Tills dess betalade han i princip bara hälften av kostnaderna. Vi tog det inte så noga.
Svar på tråden Köpa in sig i huset