• Anonym (Mamma)

Har skolan rätt att ge läxor?

Mina barn får varje vecka en hel hög med läxor, det är en ständig kamp att få det gjort och det känns inte alls bra eller rätt, när ska de ha tid att bara ta det lugnt?

Får skolan göra så? Vad händer om man meddelar att ens barn inte längre kommer göra dem, som jag hört att vissa gjort?

Borde inte skolarbete göras i skolan?

• Svar på tråden Har skolan rätt att ge läxor?
  • Anonym (Lena)
    Anonym (Mamma) skrev 2017-10-23 19:33:51 följande:

Har ingen direkt kontakt med de andra föräldrarna, så jag vet inte vad de säger.

Läraren då?
  • Anonym (X)
    Anonym (Mamma) skrev 2017-10-23 19:33:51 följande:

Har ingen direkt kontakt med de andra föräldrarna, så jag vet inte vad de säger.

Leker inte barnen med några i sina klasser så du kan fråga föräldrarna när du/de hämtar?
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (?) skrev 2017-10-23 19:37:45 följande:

men se till att få hjälp då? BÅDE för dina barn men också din egen skull för så kan du ju inte ha det, inte undra på att det blir för mycket.

Se till att få extra hjälp för självklart ska ju barnen läsa läxor som alla andra barn, klarar dom itne det så måste du ju ansöka om hjälp.

?Alla andra barn? har inte samma läxlast som de har.
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (X) skrev 2017-10-23 19:39:32 följande:

Leker inte barnen med några i sina klasser så du kan fråga föräldrarna när du/de hämtar?

Nej det gör de inte. Känner inte riktigt att jag accepteras av de andra föräldrarna öht. Barnen har många kompisar i skolan däremot.
  • Freijah

Här gör vi som så att läxorna görs direkt vi kommer hem. Innan han får gå ur och leka med kompisarna eller kolla tv. Han går i ettan och spenderar 20-40 minuter om dagen på läxor.

Om det är skrik och gråt så kanske det är dags att införa rutiner och regler kring läxläsningen?

Min pojk är rätt självgående så han sitter vid köksbordet och läser för mig medans jag fixar mat, och likadant med matten och skrivningen. Han ber om hjälp när han behöver, och ber mig titta igenom det när han är klar.

• nnnnnnnn

Jag tycker att du ska ta upp det med rektorn eller andra föräldrar - varför erbjuds inte läxhjälp på skolans fritids? Och om det inte kommer att bli läxhjälp på fritids så behövs något annat tex att skolan erbjuder läxhjälp för alla eller att fritids har 30 minuter fri tid, utan aktiviteter, då de rekommenderar att alla läser sina läxor - så får ni prata med era barn att de MÅSTE göra läxan under den tiden eller så får de skippa sin fria tid hemma (tv-tid eller liknande) och göra läxorna hemma utan gnäll...
    Om inget av detta går att genomföra så får du prata med lärarna och/eller rektorn om att era barn behöver ha mer stöttning i skolan, kanske de kan stanna i klassrummet 30 minuter varje dag och göra klart läxorna där innan de går till fritids?

• Anonym (Miss mini me)

Vårt barn går i 3:an och det togs ett beslut att endast ge 1 läxa i veckan där eleverna tränar på sin läsförståelse . De läser i en kapitelbok och den skall läsas 3 ggr i veckan och sedan skall de träna på att återberätta den. Vi börjar med läxan på söndag eftm. Sedan mån,onsd. Ligger de efter i något kan de få med sig lite uppgifter ifall de inte hinns med i skolan. Läsläxan är repetition av det de redan har läst tillsammans under veckan. Tycker detta upplägg är bra,det tycker även vårt barn. Annat var det under 1:an och 2:an,massor av läxor.

• Anonym (Lena)
    Anonym (Mamma) skrev 2017-10-23 19:40:28 följande:
    ?Alla andra barn? har inte samma läxlast som de har.
    Varför har dina så mkt läxor då? Vad säger läraren?
  • Alessia

Självklart har skolan rätt att ge hemuppgifter och BÖR ge hemuppgifter. Dock är alltför många lärare dåliga på att ge relevanta uppgifter. Det ska vara uppgifter som är väl genomgångna i skolan, eleven ska helt och hållet veta vad som ska göras, hur det ska göras och även varför det ska göras. Uppgifterna skall främst vara av repetitionskaraktär alltså inga nyheter. det kan kan gälla glosor i annat språk, ordkunskap och stavning i svenska, räkneuppgifter som man redan tränat på i skolan men behöver bli säkrare på, läsa ett faktastycke för att kunna återberätta. Repetition är viktigt för inlärning och minne. Läs Torkel Klingbergs böcker om skolarbete och arbetsminne.

Uppgifterna ska inte behöva ta mer än 15 min per styck på lägre stadier, 20-25 i femman-sexan och något mer på högstadiet där mer avancerade inlämningsarbeten tillkommer. Föräldrar ska INTE behöva delta i läxläsningen eller i arbetet; behöver endast kontrollera att läxan blir gjord. Då är hemuppgifterna rätt ställda från skolans sida.   Enda gången en förälder behöver delta är då nybörjarläsaren har  i uppgift att träna på att läsa högt - alltså en textläsningsläxa. Då är det bra om någon lyssnar och hjälper. Och jag betonar återigen: svenska lärare är ofta otroligt dåliga på att ge rimliga och väl genomtänkta hemuppgifter. 

Men hemuppgifter behövs. dels för att eleven behöver arbeta med minneskunskaper, dels för att föräldrarna har en möjlighet att titta i barnens läro- och övningsböcker och bilda sig en uppfattning om nivån på kunskaperna.

• Anonym (nm)

Klart att de ska ha läxor! Hur ska de annars hinna lära sig studieteknik till gymnasiet och universitet?

Godkännandegraden sjunker idag vid tentorna på universiteten, mycket för att eleverna inte lärt sig att plugga på rätt sätt.

Gör barnen en tjänst och lär dem hur de lägger upp sin tid; läxan direkt när ni kommer hem medans förälder lagar maten. Sitter de vid matbordet så kan man hjälpa dem där de fastnar också. Läsläxa går också att göra då eller senare vid läggning. Men blir de lite större så läser de ju ändå egna böcker då.

Samma sak när man spelar instrument eller borstar tänderna; gör det till rutin så att man inte behöver tjaffsa om det. Spelar ingen roll vilken läxa det är - det ska vara lika självklart att man gör den på en gång.

M.a.p. hur lite lektioner det är i dagens skola låter en timma läxa om dagen helt rimligt. Vår åttaåring blir iofs klar snabbare men då ger vi extra matteuppgifter som blir mer utmanande och så att hen faktiskt lär sig något, så kan båda syskonen sitta lika länge.

Svar på tråden Har skolan rätt att ge läxor?