• Anonym (Mamma)

Har skolan rätt att ge läxor?

Mina barn får varje vecka en hel hög med läxor, det är en ständig kamp att få det gjort och det känns inte alls bra eller rätt, när ska de ha tid att bara ta det lugnt?

Får skolan göra så? Vad händer om man meddelar att ens barn inte längre kommer göra dem, som jag hört att vissa gjort?

Borde inte skolarbete göras i skolan?

• Svar på tråden Har skolan rätt att ge läxor?
  • tvillingmammaVastmanland
    Anonym (Lärare) skrev 2017-10-23 21:28:52 följande:

Hur mycket läxor som får ges är ganska mycket upp till läraren och skolan skulle jag säga. Många skolor har reglerat hur många läxor/prov eleverna bör ha per vecka men ibland är det svårt för oss lärare att få överblick ( särskilt på högstadiet där fler ämneslärare är inblandade). Däremot visar allt fler studier på att läxor inte alltid ger den ökade inlärningseffekt som man gärna vill tro. Det finns bra och mindre bra läxor helt enkelt. Läxor kan dock vara bra för att det lär barnen att behöva planera sin tid, vilket också är viktigt i arbetslivet. Och vissa ämnen ( språk t.ex.) kräver mycket repetition. Om det är ett återkommande problem så tycker jag att du ska ta upp det med barnets mentor/klasslärare. Finns det läxhjälp på skolan? Ibland har skolor en sån timma på schemat och då kan det kännas enklare för barnen att damma av uppgifterna där. En annan bra sak att fundera över hur barnen klarar skolan i övrigt. Får de ofta i läxa att göra klart så kanske de behöver mer stöd för att kunna utnyttja lektionstiden mer effektivt?

Anonym (Mamma) skrev 2017-10-23 21:28:27 följande:

Men det måste ju vara rimligt, jag hade inte i den mängden förens i högstadiet.

Men byt till en vanlig kommunal skola i förorten så får ni det lite lättare.
  • Anonym (Lena)
    Anonym (Mamma) skrev 2017-10-23 20:41:18 följande:
    Han vägrar ändra tider, har försökt få honom att göra det i flera år.
    Men fortsätta skaffa barn går bra, tydligen. 
  • Konservativ

Alla har inte läshuvud. Dina barn ska kanske bli rörmokare eller taxichaufförer. Hederliga och bra jobb och bättre betalt än t.ex. bibliotekarie. Sluta kräv av dem att de ska göra läxor. Skriv ett brev till fröken att du tänker skita i läxorna.

• Anonym (Lärare)
    tvillingmammaVastmanland skrev 2017-10-23 21:32:34 följande:

Men byt till en vanlig kommunal skola i förorten så får ni det lite lättare.

Hur menar du att det är en garanti för att det ska bli lättare?
  • Anonym (Lena)
    Anonym (Mamma) skrev 2017-10-23 21:05:48 följande:
    Och vad menar du med det?
    Att om man skaffar 5 barn ihop, och den ena inte är hemma när barnen är vakna, så blir det kaos eftersom den som är hemma inte orkar med barnen. Det märker ju barnen av, och då blir det kaos hemma.
    Anonym (Lärare) skrev 2017-10-23 21:38:08 följande:

Hur menar du att det är en garanti för att det ska bli lättare?

Jag tror inte att de skolorna ger så många läxor i årskurs ett och två som TS barn får. Jag . får intrycket att TS barn går på en friskola typ Carlssons.
  • Anonym (moppen)

Är ensamstående och jobbar heltid med förskolebarn. Vi är hemma strax innan 18. Vi kommer inte hinna med några läxor! Ska man som förälder behöva gå ner i arbetstid eller skaffa barnflicka för att ens avkomma ska klara av grundskolan? Varför i hela fridens namn gör de inte läxor på fritids??

Anonym (moppen) skrev 2017-10-23 21:45:21 följande:

Är ensamstående och jobbar heltid med förskolebarn. Vi är hemma strax innan 18. Vi kommer inte hinna med några läxor! Ska man som förälder behöva gå ner i arbetstid eller skaffa barnflicka för att ens avkomma ska klara av grundskolan? Varför i hela fridens namn gör de inte läxor på fritids??

Ett tips är att välja en skola med läxhjälp. Vår skola har läxläsning med lärare en timme om dagen, frivilligt utanför skoltid. På många skolor har man möjlighet att läsa läxor på fritids. Men på vissa skolor använder man fritids till mer avancerade fritidsaktiviteter som keramik eller drama.
  • Scooter85

Skolan har rätt att ge läxor, men är också ensamt ansvarig för att barnen uppnår kunskapsmålen oavsett om läxorna görs eller inte, ja rent juridiskt sett då. I praktiken har förstås elevens inställning och föräldrars engagemang stor betydelse. Alla lärare är dock rimligen medvetna om att barns hemförhållanden ser olika ut, och att många föräldrar av olika anledningar inte ens är kapabla att hjälpa barnen med läxorna.

Mitt råd är ändå att ta upp det här problemet med läraren istället för i en tråd.

• Anonym (ace)

Fast det är väl inte skolans fel, eller dina 'stora' barns fel, att du skaffat fler barn än du kan ta hand om.. Har du inte tid att ge alla dina barn den omvårdnad de behöver (och ja, läxläsning ingår i omvårdnad i ett ladn med den levnadsstandard vi har i Sverige), så får du hyra in läxhjälp, alternativt barnpassning till de yngre medans du hjälper dina äldre.

Idealt vore om spermadonatorn tog ansvar för sin avkomma och hjälpte till, men ni verkar ju nöjda med ert upplägg, så fortsätt på inslagen bana.

Svar på tråden Har skolan rätt att ge läxor?