• klyban

Medberoende!

Pomerade skrev 2017-10-25 00:37:16 följande:
    Något jag också tycker är viktigt att tillägga är att vi medberoende också är fantastiskt kärleksfulla människor, som i dom allra flesta fall gör alla våra handlingar med välmening gentemot våra beroendesjuka anhöriga. Vi vill alltid så väl, det är både ens styrka och ibland ens svaghet.

Är man verkligen kärleksfull och ignorera svåra destruktiva missbruk?
    Medberoende känner jag uppstår mer ur stigman, där man skäms att vän/närstående har ett beroende eller missbruk.
    Och sen skyddar vän/närstående för omvärlden.

hur många meter var det?
  • klyban
    Pomerade skrev 2017-10-25 16:30:52 följande:
    Nej inte om den anhörige möjliggör för ett fortsatt missbruk men det är inte alltid man är medveten om att det kan vara så. Dom allra flesta anhöriga har försökt med allt i hopp om att missbrukaren ska sluta droga.

Och alla som har haft med en missbrukare att göra vet hur duktiga dom är på att trycka på rätt knappar, och det är rätt tuffa beslut man som anhörig ställs inför och besluten som tas grundar sig oftast i kärlek även om det i betydelsen kan innebära ett möjliggörande.

Jag kan bara prata utifrån min erfarenhet och ja jag skämdes och skyddande mina beroendesjuka anhöriga tills den dagen jag förstod att det inte var mitt fel.
    Man behöver inte bli medberoende bara för en närstående är beroende av en substans.
    hur många meter var det?
  • klyban
    Pomerade skrev 2017-10-25 16:43:42 följande:
    Nej så kan det vara

Såklart det går, det är bara vägra skydda sin närstående och vara ärlig med omgivning när denna frågar.
    Inte rädda eller skydda.

hur många meter var det?
  • klyban
    Anonym (Medberoende) skrev 2017-10-26 10:03:44 följande:
    Nej de behöver man såklart inte

Och du kan börja idag om du vill.

Det enda man behöver göra för starta är att sluta skydda och ursäkta, och så fort en diskussion kommer till personen ifråga så ljug aldrig.
    Utan säg han var så full då och då, så därför blev det aldrig av det ni skulle göra tex.

Det enda man behöver göra, är saker vissa människor aldrig någonsin klarar av att göra.
    Men det märker man snabbt vilken man är.
    Börja med avvika om personen är onykter och otrevlig.

Frågar personer nått och denna alkoholism gjort så det blivit tokigt på nått sätt, så ljug inte, berätta som det är.
    Sen betyder inte detta att du ska börja prata om alkoholismen i tid och otid, utan bara när den har varit där och ställt till det.

Börja där, så har du tagit ett enormt steg till avsluta medberoendet.
    Var ärlig med personen ifråga också, och berätta nu kommer jag inte täcka upp, ursäkta, ljuga eller undanhålla sanningen om du ställer till det för mig eller andra pga din alkohol konsumtion.

hur många meter var det?
Svar på tråden Medberoende!