• kännermiggenerös

Bjuda dotterns pojkvän på resa?!?

Vi ska fira en 50 års dag med att åka på resa med vår dotter. Frågan är ska vi/måste vi även bjuda hennes pojkvän med på resan? Hon är 25 år o bor inte hemma o pluggar o pojkvännen har jobb. Vi gillar pojkvännen mycket men vet ju aldrig om det håller när det är dags för resa. Resan kommer att bli mycket dyrare för oss eftersom man måste ha två dubbelrum annars hade vi alla bott tillsammans o jag har inget emot att han följer med men kan man säga att han dka betala en del av resan själv? Nu ör det ingen billig charterresa det handlar om utan en dyrare resa till USA. Vad säger ni? Jag är för att betala min emot.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2017-10-24 17:08
    Väldigt gullig pojkvän är det första gången vi träffade honom så kramade han både mig o min man. Jag var på akuten en vecka efter det o då får jag ett sms från honom där han frågar hur det är med mig. Hur många har så gulliga "svärsöner" som man inte känner så väl?

• Svar på tråden Bjuda dotterns pojkvän på resa?!?
  • Vinterankan

Såklart det är ok att bara bjuda dottern och att pojkvännen får betala själv. Varken jag eller sambon skulle reagera ett dugg om mina föräldrar bjöd mig och barnen på resa men att vi betalade hans del själv och vi har varit tillsammans i nästan 15 år nu.

Det som är viktigt är att han inte känner sig tvungen att följa med utan att han känner att han är välkommen och kul om han kommer, men helt ok att välja att stanna hemma.

• AndréasGR

Så typiskt pinsamt svenskt. Detta är lika illa som när ett barn har en kompis hemma varav denna får vänta medans familjen själva äter. Så vidrigt och snålt. Varit med om det många gånger och därefter brytit kontakten omgående därefter. Vill man ha en bra relation till folk och vara en varmhjärtad person så är det klart man bjuder de närmaste i omgivningen. Inklusive barns partners eller inte alls. Tar ni betalt av gäster också när ni har fest/middagar eller låter dem kanske ta med eget att dricka och tar betalt för maten utan att skämnas det minsta att nämna det? Sånt här är ju bara så skrattretande och så vidrigt tankesätt att man får ont i magen. Försök istället tänka på hur er dotters pojkvän kommer känna när ni vill bjuda med men att han får betala själv. Jag och säker många fler skulle få magont av bara tanken på något sådant.

• pallazathena
    AndréasGR skrev 2017-10-24 23:58:23 följande:

Så typiskt pinsamt svenskt. Detta är lika illa som när ett barn har en kompis hemma varav denna får vänta medans familjen själva äter. Så vidrigt och snålt. Varit med om det många gånger och därefter brytit kontakten omgående därefter. Vill man ha en bra relation till folk och vara en varmhjärtad person så är det klart man bjuder de närmaste i omgivningen. Inklusive barns partners eller inte alls. Tar ni betalt av gäster också när ni har fest/middagar eller låter dem kanske ta med eget att dricka och tar betalt för maten utan att skämnas det minsta att nämna det? Sånt här är ju bara så skrattretande och så vidrigt tankesätt att man får ont i magen. Försök istället tänka på hur er dotters pojkvän kommer känna när ni vill bjuda med men att han får betala själv. Jag och säker många fler skulle få magont av bara tanken på något sådant.

Ja för en vardagsmiddag och en dyr utlandsresa är ju verkligen samma sak. Vilken korkad liknelse.
  • FruNyfiken
    kännermiggenerös skrev 2017-10-24 20:46:34 följande:
    Hade dom varit tillsammans länge? Var det en dyr resa eller?
    De hade varit tillsammans ca sex månader och tonåringar, så lite osäkert var det ju. Inte jättedyr resa, men vi stod för ca 6000kr, flyg inom Sverige och två hotellnätter i anslutning till resan.
  • kännermiggenerös
    FruNyfiken skrev 2017-10-24 19:04:02 följande:

Vi har bjudit med dotterns pojkvän utomlands. Han betalade ca en tredjedel och resten stod vi för. Vi hade en jättetrevlig resa!

Hade dom varit tillsammans länge? Var det en dyr resa eller?
    pallazathena skrev 2017-10-25 03:28:56 följande:

Ja för en vardagsmiddag och en dyr utlandsresa är ju verkligen samma sak. Vilken korkad liknelse.

Att jämföra middag med en resa som kostar ca 25.000 kr per person med allt är ju inte direkt relevant. Vi bjöd hennes förre pojkvän som var studerande på en weekend till ett mycket dyrt land o det kostade 7-8000 per person. Hade det varit en vanlig charter som kanske kostat 5-6000 kr hade jag inte tvekat en sekund. Min man tyckte det var illa nog att hi bjöd den förre pojkvännen som var studerande. Men det nya förhållandet är mycket seriösare. Vi ska inte boka än så avvaktar lite hur det utvecklas. Jag är dock övertugad om att hennes pojkvän skulle vilja betala för sig en del i alla fall för han är sådan...
  • pallazathena

I det läget ni beskriver hade jag inte bjudit på pojkvännens resa. Hade sagt att om han vill följa med är han välkommen att göra det och bekosta själv. En present på 25000kr är redan där väldigt generöst och ingen kan väl vänta sig att bli medbjuden i bara farten, särskilt om det är någon som skulle ha råd själv.

Men å andra sidan är jag inte av åsikten att ens partner måste följa med på precis allt. I te samma sak men... När min mamma fyllde jämt bjöd hon mig och min bror, flera andra följde med och de betalade för sig själva.

• Anonym (Din hycklande snåljåp!)
    AndréasGR skrev 2017-10-24 23:58:23 följande:

Haha! Så du vill bara umgås med folk om du får saker och resor betalda?

Vilket land kommer du ifrån? Är detta typiskt beteende hos er?

Så pinsamt och vidrigt att man måste köpa din "vänskap"...

Dina f.d. vänner är säkert glada att de slipper dig.
  • Anonym (Din hycklande snåljåp!)
    pallazathena skrev 2017-10-25 03:28:56 följande:

Precis. Samt det är alltid lika kul när folk som inte ens vill betala för sig själva kallar andra snåla när de inte får snylta på andra.
  • Physalis

Jag tycker att ni kan om ni vill. Det låter inte som att din man vill dock.

Det är också fullt normalt att som 25 åring kunna åka iväg på en resa utan pojkvännen och ändå njuta.

Ett förhållande kan alltid ta slut och de har inte varit tillsammans så länge. Ni har inte heller känt honom så långe och 25 000 kr är mycket pengar att bjuda någon i huvudtaget på.

Jag hade resonerat som så att ifall jag hade velat bjuda honom enbart för hans egna meriter, alltså som om han vore en väldig god vän ni velat bjuda med. Så hade jag bjudit honom. Inte annars.

Ni kan alltid åka på andra gemensamma resor i framtiden. Där var och en betalar för sig eller där ni bjuder men resan är billigare.

Korrekturläser som en kratta
  • Anonym (Nej)

Jag är själv 26 år och jobbar. Och jag hade inte accepterat att mina svärföräldrar bjudit mig på resa :)

Jag hade blivit glad om man fick frågan att följa med. Och då får man nog avgöra själv om det är ?värt? de pengarna. Jag personligen hade nog lagt 25 000kr på att resa själv med min sambo.

Så jag röstar NEJ. Sedan vet man ju aldrig vad som kan ske i ett förhållande.

Svar på tråden Bjuda dotterns pojkvän på resa?!?