• Theas mamma

hög feber i 11 dagar!!??

Min dotter är snart 10 månader och har idag haft feber i 11 dagar. Den pendlar mellan 38-39,6. Har varit vid vårdcentralen 2ggr, men de säger att det är virus hon har. Bör tillägga att hon är snuvig. Är det någon annan som upplevt något liknande, håller på att bli tokig här hemma.
    Det känns som det måste vara något annat än förkylning som gör att febern aldrig försvinner.
    Någon som kan ge mig några råd???

• Svar på tråden hög feber i 11 dagar!!??
  • Lilla Linnéa

När min dotter var 11 månader fick hon hög feber och var jätte slö. Hon hade fått tre dagars feber, men det visste vi inte om så vi åkte in på akuten. Där tog man urinprov ocj snabbsänka så jag tror att ett urinprov kan vara bra även om sänkan visar på virus.

• Lilla Linnéa

Hihi låter kanske som att vi är stammisar på akuten.........

• Theas mamma

Tack för alla svar.
    Vi beger oss till akuten!
    kram
    Jenny

• zitis81

Hoppas det går bra.

Saga har haft öroninflammation flera gånger och på vårdcentralen har de inte sltid sett det. Så har tagit för vana att åka till akuten eller om det är på vardagen till barnmottagningen eller öron näsa hals. De på vårdcentralen klarar enligt mig inte av våra minsta så bra.

Lycka till!!

• Sunshine02

Min son har haft mellan 38.5 -40.5 i feber under fem dagar. Den femte dagen ringde sambon till Familjeläkaren. Då svarade syrran där att det är nog ingen fara. han har nog bara ett virus så forsätt ge honom alvedon.
    Men sambon gav inte med sig utan krävde en tid. de fick iaf komma dit efter en del tjatande.
    De tog en massa prover som såg bra ut(de som man fick svar på direkt). Resten av proverna fick vi reda på idag och han har pneumokocker. Den bakterien är boven i dramat som skapar luftvägsinflammatioen och som är den bakterie som kan orsaka lunginflammation och hjärnhinneinflammation(tror jag)
    Läkaren gav dock penecillin i förebyggande syfte i måndags men nu ska läkaren ringa och jag får meddela hur sonen egentligen mår o så...Så får vi se om det ska sättas in någon annan form av penecillin

Så jag tycker ibland att de kör med ta alvedon så går det säkert över. Tänk om han inte fått penecillin utan hade haft dessa bakterier länge så han hade kunna blivit dödsjuk...
    Så lättvindigt av Fam.läk..

Så ge dig inte.. De tog en massa odlingar på honom och de var så de upptäckte att han hade pneumokocker

INFO: www.smittskyddsinstitutet.se/SMItemplates/Article____2332.aspx

• Pärlan81

Tyckeri nte det låter klokt. Är det ett virus borde hon väl få antibiotika vid det här laget. Så många dagar. Vad för virus ger sån feber så länge.
    Ge dig inte! Jag hade inte accepterat ett sånt svar.

Hoppas din tös blir bättre snart!!!!!!!

Massa kramar!

• Mrs Boysenberry

zitis81 - instämmer helt om att vårdcentralen inte har nån koll på små barn, och jag tycker för övrigt att många där är rätt oproffessionella när det gäller vuxna också... har stött på många som jag anser vara närmast inkompetenta, och går INTE dit med min dotter.

TS- Lycka till! Hoppas det går bra och att dottern mår bättre väldigt snart! Vill gärna veta hur det går...

Sunshine02 - men fy! Vad illa berörd man blir... Några vänner hade ungefär samma problem, sonens feber gick inte över och läkarna avfärdade det bara som en vanlig förkylning, men de stod på sig och upptäckte till slut att han hade lunginflammation! Ibland undrar man ju om de är så avtrubbade på vårdcentralerna att de inte ens kan tänka i andra banor än de "normala". Man tycker ju att sjukvårdspersonal skulle fatta lite bättre, det är ju rätt viktiga saker det handlar om liksom!

• Muminmamman

Pärlan: antibiotika biter på bakterier. Virus kan man inte behandla...

*Man slutar inte leka för att man blir äldre - man blir äldre för att man slutar leka*
  • Tussens mamma

hade jag varit ts hade jag sökt akut på barnsjukhuset. ebba hade hög feber (fem dagar) och det var uvi... ärr på njurbäckenet som följd. litar inte vårdcentralen...

• Sunshine02

Annagail: ja man undrar ibland om man måste vara döende för att få läkarhjälp. Själv sökte jag läkare för två veckor sen och fick tid på fredag.. Men ska dit iaf för och kolla upp mig.

• Mrs Boysenberry

Sunshine02 - ja, det är inte klokt! blir så arg... lycka till hos läkaren då

Tussens mamma - läs ovan, TS har åkt till akuten stackars din tjej också! jag blir så förbannad när jag hör sånt, och jag litar inte heller på vårdcentralerna. jag vet fler som gått och dragit på uvi alldeles för länge, vilket ju kan orsaka riktigt allvarliga skador! fattar inte att läkare kan vara så nonchalanta....

• Lilla Linnéa

TS, hur har det gått för er?

• Theas mamma

vi har varit iväg och prover har tagits. Det var inte öroninflammation och inte urinvägsinfektion. Det kan vara halsfluss, men provet tar 3 dagar så det vet vi inte förrän måndag.
    Dock är Thea bättre idag hon hade feber i morse men den har gått ner lite under dagen. Kanske är det så att hon både haft förkylningsfeber och sen direkt fått 3 dagars feber.
    Någon av era som haft 3dagars feber???

• Lilla Linnéa

Skönt att ni fått tagit prover och att hon mår bättre! Linnéa hade 3-dagar feber när hon var 11 månader.

• zitis81

Va skönt att hon är bättre Om det varit tredagars febern så lär du snart se det. Då kommer hon att få lite prickar.

Lycka till!!

Svar på tråden hög feber i 11 dagar!!??