• hggeli

    Erfarenheter av förlossningar trots att ni är korta och små som jag

    Hej hej,

    Är gravid i vecka 20 och så himla rädd att föda barn. Tänker att jag är så liten som bara är 156 cm.

    Ska dock be om en bäckenbottenmätning så det inte är för trångt..jag vet de kan göra det.

    Men i alla fall , jag läser gärna era berättelser helst positiva för att peppa mig, men samtidigt så har ni varit med om nått negativt så berätta det med. För vill inte förvrida sanningen heller utan se nån form av statistisk vad småväxta som jag har varit med om vid sina förlossningar. Jag vet ju att folk.fött barn i alla tider och jag är ju inte extremt liten om än i mindre laget liksom. Så jag hoppas ni har många positiva berättelser men har ni inte det så dela med er..vill veta sanningen också :)

    Har ni erfarenhet av kejsarsnitt så berätta också det ! Vill fatta ett så bra grundat beslut som.möjligt.

    Helst vill jag föda barn, tror jag ska göra det normalt MEN är som sagt rädd speciellt med tanke på.mkn storlek..dock vet jag det är bäst för barnet plus vi vill ha fler barn relativt snart om vi kan få det , då jag är 33 år och vi gärna vill ha 3-4 barn. Det är drömmen. Har man då gjort kejsarsnitt kan det gå upp om.man blir för snabbt gravid och det är jag nog ännu mer rädd för :O

    Well well ser.fram.emot era berättelser :D

  • Svar på tråden Erfarenheter av förlossningar trots att ni är korta och små som jag
  • hggeli
    Pimpinellan skrev 2017-10-26 18:43:51 följande:

    Ingen egen erfarenhet, men har en bekant som är kanske 158 och fött jättestora barn och det har gått bra. De har vägt mellan 4700-5000 alla tre!


    Oj wow var inte små barn heller :O shit vad skönt höra.

    Jag vägde 4 kg och min make 4.1 . Min lillasyrra 4.5 , så är nog risk vi också får ett lite större barn. :) Bra höra t.om. det går.
  • hggeli

    Åh tack för alla era svar och pepp :D blir så glad läsa det. Min mamma säger också att hennes förlossning med mig gick jättebra och hon är bara nån cm längre, 1.60. Hon födde helt naturligt på bara några timmar efter hon kom in första och enda barnet. 
    Ja det ska nog kunna gå bra och tänk att de kan ha för trångt bäcken trots att de är längre än en som är kortare. Kan nog vara så.
    Jag har dock alltid upplevt mig som smal just kring bäckenet, jag har allti vägt bara kring 45 kg, sista åren har jag dock gått upp några kärlekskg som man säger ;) haha kanske efter att ha gift mig :P
    Men ska ändå göra en sån mätning och även om jag alltid varit smal king bäckenet när jag har byxor och så, så förstår jag som det ändå handlar om insidan och att man inte behöver vara för trång där. De kan inte mäta utsidan , utan behöver röntga för att få veta om man är för trång. 

    Kom gärna med mer berättelser :D så många som möjligt. Är bra förberedelse för mig. Superbra stor tack <3

  • hggeli
    Meriall skrev 2017-10-26 19:26:11 följande:
    Min väninna hade typ inga höfter alls så inte säkert att du är för trång heller, hoppas det inte är så!
    Nej precis jag tror inte det behöver betyda nått att man är liten med ytmått, de måste mäta inuti . Jag hoppas verkligen inte jag heller, men ingen i min familj har ju varit det så skulle väl vara otur isf.
  • hggeli
    jmc0104 skrev 2017-10-26 19:35:00 följande:

    Jag är 160 cm och födde mitt första barn i säte:) Bäckenröntgen gjordes endast för att han låg just i säte och enligt överläkaren var jag som skapt för att föda barn både på korsen och tvärsen. Blev inte ens informerad om att man kan få snitt vid säte. Födde barn nummer två vanligt och trean fick tas med kejsarsnitt pga dålig tillväxt. För mig var kejsarsnittet den jobbigaste förlossningen då man inte kan vara med på samma sätt och sen ligger på uppvaket utan barn. Smärtan efter var i mitt fall mycket värre än smärtan efter de vaginala förlossningarna.
    Lycka till!


    Shit det är starkt att du klarade t.om det. Men det har nog kanske inte så mkt med längd att göra ändå att kunna föda barn. Iofs skulle det kanske kunna spela in, men många gånger tror jag ändå det går jättebra, börjar iaf känna så då jag läser era berättelser =)

    Bra höra också att kejsarsnitt var värre. Gick och inbillade mig att det liksom är hur lätt som helst och alltid går bra, men så säger både du att du har dåligare upplevelse från det, har även hört från en annan som fick en väldig infektion efter snitt =/ så det kan säkert gå illa det med. 
  • hggeli
    ninjamamman skrev 2017-10-26 19:43:45 följande:
    Precis. Bäckenträngsel är inget man kan se på utsidan. Jag har haft kvinnor som varit av den mycket bredare sorten ;) som visat sig vara bäckentrånga. Endast röntgen kan avgöra det och som sagt så görs det sällan på förstföderskor.
    Japp precis har läst det =) ska fråga om jag kan få mäta mitt, har så underbar barnmorska så kan tänka mig hon drar i trådar och ordnar det.
    Gunegnica skrev 2017-10-26 19:45:34 följande:

    Rent krasst så kan man ju tänka att det finns typ miljarder med små asiater som föder barn utan problem.
    Mitt första barn fastnade i bäckenet och det blev akutsnitt. Det gick lugnt och fint till. Inför andra barnet gjorde jag en mätning och fick planerat snitt eftersom jag är för trång. Men detta är ovanligt!
    Jag är 152 cm.


    Då är du ännu lite mindre än mig, jag kan ändå tänka attt det finns en snäppet högre risk om man är liten, men att det absolut inte behöver betyda att man är bäckentrång för att man är liten. Vad bra och det är väl så att de kan akutsnitta om det skulle hända. Men kan ändå vara skönt veta i förväg liksom. 
    lövet2 skrev 2017-10-26 19:53:41 följande:

    Min mamma är 156 cm och födde 4 barn utan komplikationer. Själv är jag knappt 159 cm och har fött 7 barn. Vid 4:e förlossningen blev det en komplikation, men det berodde inte på min längd utan mest på att de lagt om rutinerna och jag liksom hamnade i kläm där.


    mrshudson75 skrev 2017-10-26 19:57:11 följande:

    Jag är 160, har fött 6 stora barn mellan 3,8 o 4,8 kg utan problem. Min mamma är bara 152 cm men födde mig o mina syskon helt utan komplikationer ????



    Härligt att höra era berättelser :D och det var inte få barn ni har fått ;) hehe. Jag vill också ha en stor familj det är drömmen. Vi började dock rätt sent för jag har pluggat och velat få gjort det och sen så krävdes det ju att hitta rätt man också, men åtminstone 4 barn hoppas jag vi kan hinna med.
    Blir det lättare och lättare per förlossning? Rent generellt? Upplevde ni det så ? =)

  • hggeli
    Donaldduck1234 skrev 2017-10-26 20:34:23 följande:

    Hej,

    Jag har snart tid för mitt andra planerade snitt. Jag vill snitta för skäl såsom: oro inför förlossning, kommer barnet att fastna, förlossningsskador etc. Jag hade velat göra bäckenröntgen men det verkar vara väldigt svårt att fä till, hoppas att det går bättre för dig.

    Jag tror inte att det har så mycket med längd att göra, ej heller alltid kroppsbyggnad faktiskt. Men alla säger olika. Vissa talar om hur ens mödrar har haft det, andra pratar om fotstorlekens betydelse (har du inte extremt små fötter bör det gå bra). Sedan är det nog mycket mentalt som påverkar.. kanske?

    Jag vill endast ha två barn (hoppas på att allt går bra denna gången också) och snittet förra gången blev väldigt bra. Jag hade hemskt ont de två första dagarna men redan dag 4-5 var jag igång som vanligt igen. Men klart jag oroar mig hur det blir framöver för barnet, ärrbildning och eventuella bukoperationer i framtiden. Men alternativet till snitt är ett sämre alternativ för mig.

    Önskar dig en härlig förlossning,

    Kram


    Tack för snitterfarenhet också =)
    Hade jag 'bara' velat ha två barn kanske jag också valt snitt, men vill ju ha fler. Kanske 4 om vi kan och får det. Om vi har turen att kunna få det liksom. 
    Det är bra man får snitt när man är rädd. Bara vetskapen att jag kan få det ger mig ändå lugn och gör att jag känner att jag nog ska försöka en 'vanlig' förlossning, men är som sagt oerhört glad att veta att jag får om jag skulle krisa innan förlossning och känna att jag vågar verkligen inte. 
    Så du fick inte bäckenröntgen? Jag ska fråga jag hoppas jag kan få det. Min barnmorska är iaf underbar men vi får se, är ju inte säkert hon kan lyckas få till det även om hon försöker. 

    Tack för lyckönskningar =) kram till dig med och lycka till med din också. 
  • hggeli
    Pimpinellan skrev 2017-10-26 20:38:46 följande:

    Jag kan kontra med ett fall där jag vet att det inte gick bra. Min faster födde ett dödfött barn på 50-talet och de sa att han dog p.g.a hon var för liten. Hon mätte som måttbandet exakt. Men sen födde hon 2 barn utan problem.


    Hmm men jag undrar om det verkligen var det då, eftersom hon sen kunde föda barn. Känns som de kanske inte alltid sa rätt på den tiden ;) 

    Undra om det kan tänjas till nästa gång. Då det gick bra sen. Näe min tanke är att det var nog nått annat. hmm. men tack för delat erfarenhet, även de mer negativa. Vill ju ha sanningen.

    Tack till alla för era delade erfarenheter, eller bekantas erfarenheter. Kom gärna med fler. :D
  • hggeli
    Pimpinellan skrev 2017-10-27 18:18:49 följande:

    Jodå, jag tror nog att det stämde att han var för stor. Hon födde ju ut honom så det hjälpte nog till med de andra.


    Jamen det kanske du har rätt i. Men kan verkligen bäckenet tänjas så. ?? Hmm. Att det stannar kvar lite bredare efter barnafödande. Det kanske det kan :)
Svar på tråden Erfarenheter av förlossningar trots att ni är korta och små som jag