• Anonym (Fruktansvärt)

Gå på begravning fast man inte är välkommen

En av mina bästa vänner har tagit livet av sig.

Hans fru tror att han och jag har haft ett hemligt förhållande, vilket vi inte har???? Hon tål knappt att se mig, hon är vansinnig och vill inte ha med mig att göra.

Fruktansvärt jobbigt alltihop..

Pendlar om jag ska gå på begravningen, tror jag kommer ångra mig om jag inte går.

Vad skulle ni gjort?

Ska jag smyga in och sätta mig längst bak?

Min sambo vill ju gå, men inte själv????

• Svar på tråden Gå på begravning fast man inte är välkommen
  • Glinda från Oz

Jag tycker självklart att du ska gå, det är din vän inte en okänd person! Om frun tycker det är jobbigt är det hennes problem. Du ska såklart inte sätta dig bredvid dem och håll en låg profil.

Jag tycker det är väldigt respektlöst och elakt av frun att agera som hon gör.

• Anonym (Hm)
    Anonym (Maja) skrev 2017-10-28 09:53:10 följande:
    Jag tycker du ska gå. Du har inte gjort ngt fel. Är du där med din sambo är det även tydligt att han inte tror ngt sånt. När min bästa kompis dog gick jag inte på begravningen. Hennes man och jag hade aldrig gått ihop, han tyckte vi gick ut för mkt mm. Innan begravningen sa han att han inte ville se mig där så jag respekterade det och gick inte. Jag har ångrat det mkt sen dess. Det känns som ett svek mot min vän att jag inte gick, plus att jag inte fick ta avsked. Dessutom har ett av hennes syskon kommit i efterhand och frågat varför jag inte kom med tanke på att jag var bästa vännen.
    Håller med
  • EnGladPingvin

Tycker du ska ställa sig frågan vad du kommer uppnå med att gå. Du kanske gör något du vill, men hans närmaste sörjande kommer du orsaka smärta i en stund som redan är svår. Är det värt det? Tror du han hade velat det? Oavsett om hon har rätt eller inte hade jag inte gått, av respekt och för att det faktiskt inte handlar om dig i första hand.

• Anonym (Fruktansvärt)

Jag är absolut inte ute efter att reta frun eller ställa till bråk.

För mig är en begravning ett sätt att hedra och ta farväl av den avlidne. Jag är bara rädd att jag kommer ångra mig efter om jag inte går. Det var ju min bästa vän.

• NELJ
    Anonym (Fruktansvärt) skrev 2017-10-28 21:29:46 följande:

För mig är en begravning ett sätt att hedra och ta farväl av den avlidne. Jag är bara rädd att jag kommer ångra mig efter om jag inte går. Det var ju min bästa vän.

Fundera på vad som är viktigt för att ta farväl. Är det något som du vill göra inom dig eller är det viktigt att det är tillsammans med andra? Det finns otaliga möjligheter att ta farväl utanför begravningen. Du kan sätta dig vid graven och prata med honom. Du kan skriva ett brev. Du och din väns gemensamma vänner kan träffas för en egen minnesstund. Du kan besöka platser som varit viktiga för er.

Att hans änka gör fel betyder inte att du gör rätt som går dit. Inte om du vet att du inte är välkommen och att det med stor sannolikhet blir nåt drama. Inte hade din vän velat ha det så?
  • Magnus81

Det är så här. Kyrkan är öppen för alla oavsett om det är begravning bröllop dop så har vem som helst rätt att gå in i kyrkan och sitta med. Sen får dom naturligtvis inte vara med på "efterfesten".

Dom måste gå ut med offentligt att det bara är för dom närmaste eller bjudna.

Så du har rätt att gå dit och sitta under ceremonin.

Vill frun bråka så är det hon som har fel.
  • nnnnnnnn

om det finns en läktare kan ni sätta er där uppe = ni ser och hör bra men syns inte om ni inte vill. då riskerar ni inte att frun får syn på er, samtidigt som ni kan delta och vara med om begravningen.
    Så om du vill gå för att vara där och inte bryr dej om att andra inte ser att du är där, så kan detta vara ett väldigt bra alternativ.

• Anonym (!)
    taquine skrev 2017-10-28 09:43:48 följande:

Tycker inte du du ska gå, visa såpass respekt för din väns fru.Gå till graven och lägg en blomma senare.
    Får vibbar av att du vill ställa till drama...

Håller med

Självklart sätter man sig inte före de närmaste sörjande det är bara väldigt egoistiska människor som gör något sådant.

Visa respekt för både den avlidne och dennes familj. den här dagen handlar inte om dig ts.
  • Anonym (Ulrika Eleonora)

Du kommer med all sannolikhet ångra dig.
Svar på tråden Gå på begravning fast man inte är välkommen