• BabyApril17

Hur gör ni?

Hej! Bröt ut en diskussion mellan mig och sambon i helgen.

Bonussonen åt inte upp sin mat och då tyckte jag ganska självklart att han inte får godis. Min sambo blev lite sur över detta (han säger att han inte blev, men jag märkte av det).

Sambons föräldrar var här igår och vi pratade lite om det. Dom tyckte att man kunde ge ibland och inte ha så hårda regler.

Jag tycker det är absolut fel.

Vi har hans son, ett gemensamt (för litet för godis) och ett påväg.

Hur gör ni hemma hos er? Motivera gärna era svar!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2017-10-30 07:53
    Formulera mig fel. Han tog inte en tugga mat. Det var mat han tyckte om och det var en lagom portion utifrån hur mycket han brukar äta

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hur gör ni?
  • lövet2

Eftersom barnen bara fått godis på lördagar, så har de fått sitt godis oavsett hur mycket mat de ätit eller hur bråkiga de varit. De har fått godiset på dagtid, så vad de sedan ätit till middag har inte spelat någon roll.

• Gizmo
    BabyApril17 skrev 2017-10-30 07:52:12 följande:
    Formulera mig fel. Han tog inte en tugga mat. Det var mat han tyckte om och det var en lagom portion utifrån hur mycket han brukar äta.
    Inte tvingat till något. Men äter man inte mat blir det ingen godis enligt min åsikt. Vad lär det barnen?
    Håller med dig ts! Du gör helt rätt. Solig
    Självklart ska barnet inte få något godis om de inte har ätit mat! 
  • sextiotalist

Tog ni reda på varför han inte åt maten?
    Vi har aldrig haft maten som maktmedel hemma hos oss, är uppvuxen med detta och det har lett till att jag inte ser mat som något trevligt och mysigt, utan ofta ett nödvändigt ont.
    Och vet du, ibland har man ingen aptit och ibland kan även ens favoritmat växa i munnen. Och jag misstänker att, som andra skrivit, att det är knappast sådana mängder som gör att godiset kan ersätta en måltid.

Gör det inte till en strid, för det är en strid du aldrig kommer att vinna.
    Barn som vuxna (speciellt barn) har en sak som man alltid kan styra över, det som kommer in i kroppen och det som lämnar kroppen.
    Dvs mat och toavanor är något man aldrig bör strida om

• BabyApril17
    Anonym (Ät lagom!) skrev 2017-10-30 07:59:43 följande:

Jag har själv haft problem med mat som barn och tvingar därför aldrig barnen att äta upp allt på tallriken. Oftast äter de upp ändå Att koppla matintag till en belöning (godis) tycker jag är generalfel då det signalerar att man MÅSTE äta även om man själv känner att man inte behöver.

Däremot är jag tydlig med att man mår dåligt av att enbart äta godis, så man måste ha ätit mat innan man äter godis, men jag tror på att man ska äta så mycket som man känner att kroppen behöver och inte mer bara för att det råkar ligga på tallriken.

Han tvingas inte till någonting, det är hans eget val. Säger han att han är mätt så får han gå från bordet med en gång och vänta på nästa måltid.

Belöning? Han får ju inte godis som belöning för att han har ätit? Men för att få godis måste man äta mat

Okej så du tvingar inte dina barn att äta mat men dom MÅSTE äta mat innan godis? Låter ganska likt det jag försöker få fram.
  • BabyApril17
    lövet2 skrev 2017-10-30 08:13:35 följande:

Eftersom barnen bara fått godis på lördagar, så har de fått sitt godis oavsett hur mycket mat de ätit eller hur bråkiga de varit. De har fått godiset på dagtid, så vad de sedan ätit till middag har inte spelat någon roll.

Då är det ju en helt annan sak om man väljer att göra så
  • BabyApril17
    Mascaraklumpar skrev 2017-10-30 08:00:36 följande:

Jag tycker att hot och mutor kan vara okej till viss del i barnuppfostran, men absolut INTE i samband med mat. Hamnar man i en sits där barnet inte vill äta då det vet att det finns godis finns det många andra alternativ. Ge aldrig barnet godis just efter middagen, exempelvis.

Tycker inte detta är ett hot. Inte en muta heller. För att få godis äter man mat. Inte som en muta utan för att idag är det lördag och då kör vi med lördagsmys. Man kan ju inte lära barnen att det är okej att skita i maten för att dom ändå skall få godis sen.
  • BabyApril17
    sextiotalist skrev 2017-10-30 09:17:46 följande:

Tog ni reda på varför han inte åt maten?

Vi har aldrig haft maten som maktmedel hemma hos oss, är uppvuxen med detta och det har lett till att jag inte ser mat som något trevligt och mysigt, utan ofta ett nödvändigt ont.

Och vet du, ibland har man ingen aptit och ibland kan även ens favoritmat växa i munnen. Och jag misstänker att, som andra skrivit, att det är knappast sådana mängder som gör att godiset kan ersätta en måltid.

Gör det inte till en strid, för det är en strid du aldrig kommer att vinna.

Barn som vuxna (speciellt barn) har en sak som man alltid kan styra över, det som kommer in i kroppen och det som lämnar kroppen.

Dvs mat och toavanor är något man aldrig bör strida om

Nej, han brukar säga till när han är mätt och då lyssnar vi på det och sätter ner han på golvet. Han är 3 år och har vart sen med talet, så inte så lätt att få fram saker och ting alltid.

Absolut kan det vara så, men nu sa han som sagt inget och bara satt i sin stol och sa inget om att han var mätt eller så.. Han satt i max 5 minuter sen fick han gå ner.

Gjorde det inte till en strid, men om han skall ha godis eller inte är vi vuxna som bestämmer, inte en 3 åring. Då hade han ju valt att käkat godis, kakor och druckit saft hela tiden.

Ett barn vet inte själv vad som är bäst för den, då måste man som vuxen vägleda och visa vad som är rätt..
  • sextiotalist
    BabyApril17 skrev 2017-10-30 11:07:23 följande:
    Då är det ju en helt annan sak om man väljer att göra så
    BabyApril17 skrev 2017-10-30 11:10:24 följande:
    Tycker inte detta är ett hot. Inte en muta heller. För att få godis äter man mat. Inte som en muta utan för att idag är det lördag och då kör vi med lördagsmys. Man kan ju inte lära barnen att det är okej att skita i maten för att dom ändå skall få godis sen.

Fast här kommer man till pudelns kärna. Du, som inte är barnets förälder, har inte samma uppfattning som barnets förälder. Du väljer att bråka om det och skapat en konflikt.
    I det här fallet är det en sådan sak som jag anser att man backar (min sambo har också barn sedan tidigare och jag har valt att backa i situationer som jag anser att det är inte min sak att hantera)

Barnets förälder väljer att inte följa din linje, då är det bara att acceptera detta.
  • BabyApril17
    FuckGoggleAskMe skrev 2017-10-30 07:52:35 följande:

Ok, så han var inte hungrig, men lite sugen på godis. Lördagar ska hållas trevliga och roliga!

Jag tycker inte det är jättetrevligt att ha barn hemma som tror dom kan bestämma och styra och ställa.

Såklart han får bestämma andra saker, vad han vill ha för kläder, om han vill ha mjölk eller vatten, pålägg på mackan. Men det finns ju en gräns..
  • sextiotalist
    BabyApril17 skrev 2017-10-30 11:17:56 följande:
    Nej, han brukar säga till när han är mätt och då lyssnar vi på det och sätter ner han på golvet. Han är 3 år och har vart sen med talet, så inte så lätt att få fram saker och ting alltid.

Absolut kan det vara så, men nu sa han som sagt inget och bara satt i sin stol och sa inget om att han var mätt eller så.. Han satt i max 5 minuter sen fick han gå ner.

Gjorde det inte till en strid, men om han skall ha godis eller inte är vi vuxna som bestämmer, inte en 3 åring. Då hade han ju valt att käkat godis, kakor och druckit saft hela tiden.

Ett barn vet inte själv vad som är bäst för den, då måste man som vuxen vägleda och visa vad som är rätt..
    är det en treåring, jag kan nog säga ganska bestämt, att barnet inte kopplar hela vägen "äta mat - godis" "inte äta mat - inte godis".
    Helt fel strid att ta anser jag.
Svar på tråden Hur gör ni?