När dags att tänka om? Krävande jobb och barn
Har fått chansen till ett riktigt bra jobb, men vi befinner oss i småbarnsåren. Det här var det jobb som jag ville ha och velat ha länge, dvs ett spännande jobb som utmanar mig och som i grunden är kul. Det är ett ovanligt och jobb som inte direkt växer på träd. Jag har inte lätt att hitta alternativ inom min bransch, kan tilläggas. Men..arbetstrycket är högt, min chef är nybörjare som chef, gör en nästan motvillig insats som chef (eftersom han i grunden sannolikt ser det som avancemang/fin titel, inte för att leda/utveckla). Sammantaget går läget ut över mina barn, som är små (1,5-3,5 år) och min familj. Jag är missnöjd.
Jag försökte vara föräldraledig på deltid under en kort och begränsad tid. Det gick dock inte att jobba 6h per dag eftersom arbetstrycket konstant låg på 9+ timmar, dvs jag vilade aldrig. Så fort barnen sov loggade jag på och jobbade igen tills det var dags att sova. Och jag började även jobba med barnen hemma, ta jobbsamtal m m. Till slut var barnen i vägen trots att jag faktiskt var ledig med dem (!). Jag sa ifrån på jobbet till slut när det blev för många deadlines på en och samma gång. Jag kunde rent praktiskt inte få saker att gå ihop. Nä, jag har inte samma kapacitet som någon som inte har småbarn, att uthålligt jobba mycket och länge. Sedan ska resor i jobbet tillkomma i större omfattning än idag (!). Var utrymmet för detta ska in är för mig obegripligt.
Min chef tycker nu att jag är negativ och i den fållan har jag "fastnat". Han lyssnar inte till vad jag menar utan hör bara valda delar, drar slutsatser och svarar mig på det han "hör". Eftersom jag är ny vet jag inte hur jag ska ordna till det här. Jag har inga tidigare meriter hos den här arbetsgivaren så jag sitter liksom i ett läge där jag har en svag position. Samtidigt så måste jag kunna vara förälder och orka med den rollen, ta det ansvaret. Det gör jag helt ärligt inte nu. Jag blir lätt irriterad på barnen osv. känner inte att jag kan vara en bra förälder. Och jag är knappast någon bra partner heller - maken och jag tjafsar mer och mer.
Jag funderar nu på när det är värt att ge upp ett bra och välbetalt spännande jobb för familj och barn? Göra något annat?
Det känns som om det är här och nu. Min chef vill inte förstå när jag pratar om arbetsbelastning, jag blir "skurken", får höra vad jag "ska tycka" (som "det är väl kul att de vill ha hjälp?" när jag aviserar mer jobb som jag inte vet hur jag ska fixa..) och jag utmålas som sagt som negativ. Jag börjar helt ärligt inte längre våga prata med min chef utan känner mig tvungen att bli "anspråkslös och tyst arbetare som låtsas vara nöjd" för att gå under radarn ett tag och begrunda mina alternativ för en exit. Jag vågar inte tro på att förändra min chef. Här lirar det helt enkelt inte? Nej, jag kan inte flyttas runt och få annan grupp/ny chef.
Jag vill lägga benen på ryggen. Det borde jag väl göra också? Mina barn är små, min familj är viktig och inkomst/karriär bör inte gå först. Mina barn borde ha trygga, lugna och stabila föräldrar. Vad spelar det för roll om vi inte kan bygga ut huset etc?
Nej, vi kan inte få avlastning med barnen. Barnflicka är inte ett alternativ. Min man jobbar också heltid och vi pusslar med tillvaron. Deltid inte möjligt i hans jobb, lika lite som i mitt jobb, men han har en vettig, van chef. Maken och jag delar på hushållet och är inte ojämställda där. Vi ska dock ta in städhjälp etc för avlastning.