Hur sluta amma riktigt argt barn?
Hej!
Jag har ett barn på snart 4,5 månader och jag kommer gå tillbaka till jobbet när hon är drygt 6 månader. Nu börjar jag fundera på hur vi bäst ska sluta amma, eller i alla fall nattamma och amma till sömns.
Saken är den att på kvällarna somnar hon BARA genom amning, samma sak när hon vaknar på natten (på dagarna funkar vagn och sele, men så fort man försöker lägga ur henne ur selen vaknar hon). Får hon inte tutte vid läggdags blir hon galen. Alltså, riktigt skogstokig. Spänner kroppen i en båge och gallskriker (har hållit ut som längst ungefär en timme...) tills hon får amma. När hon varvat upp på det sättet hjälper inte riktigt någonting. :/
Att sova i egen säng eller somna själv finns inte på kartan, hon måste sova i vår säng av den enkla anledningen att det är en omöjlighet för mig att knöla ner mig i spjälsängen och amma... dock skulle vi gärna komma dit, eller åtminstone att hon kan somna själv.
När hon föddes (och fram till ungefär tremånadersdagen) tog hon flaska utan problem, men sedan några veckor tillbaka är det tvärnej av någon anledning. Samma sak med napp. Funkar alltså inte att ge ersättning, välling eller vatten. Har provat olika slags nappar, både vanliga och till flaska.
Vi har rutiner (bad, pyjamas, bok, snuttefilt, mörkt rum, varva ner etc) men det hjälper inte ett skvatt, hon blir lika vansinnig varje gång hon inser att tutten kommer utebli. Jag och min sambo känner oss lite handfallna. Är det någon som har några tips...? Eller är det bara att låta ungen vråla tills hon däckar? Jag hör ju att hon mest är arg men det gör så ont i hjärtat... vill få till en fungerande nattning med ett tryggt barn som kan mysa med något annat än bröstet.