• BaeBinkie

Hur sluta amma riktigt argt barn?

Hej!

Jag har ett barn på snart 4,5 månader och jag kommer gå tillbaka till jobbet när hon är drygt 6 månader. Nu börjar jag fundera på hur vi bäst ska sluta amma, eller i alla fall nattamma och amma till sömns.

Saken är den att på kvällarna somnar hon BARA genom amning, samma sak när hon vaknar på natten (på dagarna funkar vagn och sele, men så fort man försöker lägga ur henne ur selen vaknar hon). Får hon inte tutte vid läggdags blir hon galen. Alltså, riktigt skogstokig. Spänner kroppen i en båge och gallskriker (har hållit ut som längst ungefär en timme...) tills hon får amma. När hon varvat upp på det sättet hjälper inte riktigt någonting. :/

Att sova i egen säng eller somna själv finns inte på kartan, hon måste sova i vår säng av den enkla anledningen att det är en omöjlighet för mig att knöla ner mig i spjälsängen och amma... dock skulle vi gärna komma dit, eller åtminstone att hon kan somna själv.

När hon föddes (och fram till ungefär tremånadersdagen) tog hon flaska utan problem, men sedan några veckor tillbaka är det tvärnej av någon anledning. Samma sak med napp. Funkar alltså inte att ge ersättning, välling eller vatten. Har provat olika slags nappar, både vanliga och till flaska.

Vi har rutiner (bad, pyjamas, bok, snuttefilt, mörkt rum, varva ner etc) men det hjälper inte ett skvatt, hon blir lika vansinnig varje gång hon inser att tutten kommer utebli. Jag och min sambo känner oss lite handfallna. Är det någon som har några tips...? Eller är det bara att låta ungen vråla tills hon däckar? Jag hör ju att hon mest är arg men det gör så ont i hjärtat... vill få till en fungerande nattning med ett tryggt barn som kan mysa med något annat än bröstet.

• Svar på tråden Hur sluta amma riktigt argt barn?
  • 8airam8

Kommer du att jobba kvällar eller sådär så att du inte kommer ha möjlighet att amma till sömns?

Om svaret är nej så tycker jag att du inte ska sluta alls ännu, eftersom ditt lilla barn så tydligt visar att det inte är redo. Jag tror inte alls att bebisen är arg, jag har åtminstone aldrig upplevt ilska hos ett så litet barn. Bebisen frågar med sina skrik om det är såhär det ska vara, den frågar vad som händer och den frågar om det är fara å färde. Ert jobb i detta är att tala om att ja, det är såhär det ska vara nu, du kan lita på oss, det är ingen fara och vi tar hand om dig. Och det gör ni i handling och i lugn förvissning om att ni gör det rätta för ert barn, truga med flaskan, trösta betryggande, truga med flaskan igen. Bröstet är ju inte bara näring utan det är närhet och trygghet och någonstans vet nog barnet att livhanken hänger på det också. Det kanske inte är vid sovdags det är bäst att öva utan mitt på dagen? Till sist fungerar det. Men tro inte att det här späda lilla barnet är argt.

The first glass of wine is all about the food, the second glass is about love and the third glass is about mayhem.
  • Ellie

Är det en omöjlighet att fortsätta med amningen några månader till?

• BaeBinkie

Jag skulle kunna fortsätta amma ett tag till efter sex månader men sanningen är att jag inte har någon lust. Alls. Jag har avskytt att amma sedan dag ett, jag tycker faktiskt det är direkt obehagligt, och har sått ut såhär länge för barnets skull. Dessutom gör det föräldraskapet ojämställt på så och sätt att jag måste dra hela lasset med nattningarna som är utdragna (1-4 timmar) och alla uppvak på nätterna. Jag är helt enkelt less på detta och vill att pappan ska kunna hjälpa till. 
    Helst skulle jag vilja sluta redan nu men ska hålla ut tills hon klarar sig utan amningen, i alla fall näringsmässigt. 

Jag vill dock verkligen inte neka mitt barn närhet och trygghet och letar därför efter sätt att göra det här så smärtfritt som möjligt. Vill heller absolut inte använda mig av några skrikmetoder, ska tilläggas. 

• Jemp

Vid den åldern behöver ju huvudsakliga maten vara amning eller ersättning. Så antingen måste du ju få henne att ta flaska (eller ersättning ur kopp/pipmugg) eller fortsätta amma.

Tar hon inte flaska om pappan försöker heller? Har ni testat med bröstmjölk i flaskan?

Här kunde pappan börja söva med hjälp av just flaska, men utan den har jag inga konkreta tips tyvärr. Men gissar att han har lättare än du att lyckas utan amning.

• Jemp

Gå runt med bärsele istället för att amma? Somnar hon på annat sätt dagtid?

• BaeBinkie
    Jemp skrev 2017-11-01 20:59:43 följande:

Vid den åldern behöver ju huvudsakliga maten vara amning eller ersättning. Så antingen måste du ju få henne att ta flaska (eller ersättning ur kopp/pipmugg) eller fortsätta amma.

Tar hon inte flaska om pappan försöker heller? Har ni testat med bröstmjölk i flaskan?

Här kunde pappan börja söva med hjälp av just flaska, men utan den har jag inga konkreta tips tyvärr. Men gissar att han har lättare än du att lyckas utan amning.

På dagarna KAN hon ta flaska om hon är riktigt hungrig men på kvällen är det omöjligt, hon är så uppvarvad. Funkar varken med mig eller pappan, ersättning eller bröstmjölk. :/ 

Hon somnar i sele men vaknar direkt när man lägger nere henne - och då måste hon amma för att somna om... Jag vet varken ut eller in här! Men du har en poäng, det kanske är flaskan som är nyckeln. Om man får henne att ta den utan problem på dagarna så kanske det går att överföra den grejen även till kvällen? Värt ett försök att jobba på den linjen!
  • Lena

1.5månad är lång tid. Låt pappan ta vissa nätter även om barnet skriker då.

• cosinus

Knepet är ju att få barnet att somna utan att suga, inte att föra över problemet på en flaska.

Jag har haft den något tveksamma förmånen att ha riktiga kräkbebisar med magknip vilket gjort amning till sömns omöjligt. De har helt enkelt inte fått somna utan att vara vakna och kräkas upp överflödet samt rapa för då har det blivit katastrof både kräk-i-sängen-mässigt och ont-i-magen-mässigt.

Ge mat innan bebisen ska sova så hon inte är hungrig men hitta sen knep att söva. Vyssanlull-tassar är bra för då kan man skaka sängen vilket är extremt hjälpsamt både för att söva i och om man sövt på annat sätt och få barnet att somna om. Man kan också låta barnet sova i vagnen några nätter om det gör det enklare att söva och söva om och sen vänja vid sängen med tassar.

När barnet lärt sig somna på annat sätt än genom att suga kan det även somna om så på natten.

Vi har börjar så och sen när de lätt gått att söva i sängen börjat gå över mot att de ska somna själva. När sängen kan stå stilla och man kan sitta bredvid och bara buffa lite i rumpan kan man prova börja gå ut ur rummet. Det är ju samma sak där, ett barn som kan somna själv kan också iaf en del gånger på natten somna om själv. Men det är steg 2, börja med att hitta rutiner som gör att barnet somnar utan att samtidigt äta.

• BaeBinkie
    cosinus skrev 2017-11-01 21:38:20 följande:

Knepet är ju att få barnet att somna utan att suga, inte att föra över problemet på en flaska.

Jag har haft den något tveksamma förmånen att ha riktiga kräkbebisar med magknip vilket gjort amning till sömns omöjligt. De har helt enkelt inte fått somna utan att vara vakna och kräkas upp överflödet samt rapa för då har det blivit katastrof både kräk-i-sängen-mässigt och ont-i-magen-mässigt.

Ge mat innan bebisen ska sova så hon inte är hungrig men hitta sen knep att söva. Vyssanlull-tassar är bra för då kan man skaka sängen vilket är extremt hjälpsamt både för att söva i och om man sövt på annat sätt och få barnet att somna om. Man kan också låta barnet sova i vagnen några nätter om det gör det enklare att söva och söva om och sen vänja vid sängen med tassar.

När barnet lärt sig somna på annat sätt än genom att suga kan det även somna om så på natten.

Vi har börjar så och sen när de lätt gått att söva i sängen börjat gå över mot att de ska somna själva. När sängen kan stå stilla och man kan sitta bredvid och bara buffa lite i rumpan kan man prova börja gå ut ur rummet. Det är ju samma sak där, ett barn som kan somna själv kan också iaf en del gånger på natten somna om själv. Men det är steg 2, börja med att hitta rutiner som gör att barnet somnar utan att samtidigt äta.

Stort tack för dessa tips!  Känns som om detta är det enda konkreta någon kommit med hitintills.  Skrattande Vyssan lull-tassarna verkar ju RIKTIGT lovande med tanke på att barnet faktiskt somnar i vagnen på dagen. Vi ska nog prova precis på detta sätt imorgon, dra in vagnen i sovrummet när hon fortfarande är lugn och se om det fungerar och sedan köpa tassar i så fall. Jag håller tummarna!
Svar på tråden Hur sluta amma riktigt argt barn?