• Anonym (Sladdis)

Skaffa sladdis eller ej?

Grubblar mycket fram och tillbaka på om vi ska skaffa ett tredje barn som dessutom skulle bli en sladdis, eller om vi ska nöja oss med de två fina barn vi har. Har en av varje som är 8 och 10 år. Själv är jag 36 år, så känns ju som att det är inom en snar framtid man bör bestämma sig om vi ska försöka få ett till barn eller inte. Har tidigare "sett" mig själv med 3 barn, två ganska täta och sen den tredje med några års mellanrum, dock har det ju gått väldigt många år nu. Vi gillar att hitta på mkt aktiviteter med barnen, vilket antagligen blir svårare med en liten igen. Både vill men tvekar samtidigt för att börja om igen. Har par i vår närhet som väntar barn nu och även de som bestämt sig för att "sätta igång verkstaden". Detta blir man kanske lite påverkad av och därför funderar extra mkt på en till. Jag ser ungefär lika många fördelar som nackdelar med att börja om igen och hur mkt jag än grubblar kommer jag inte fram till något beslut. Känns trist om vi inte skulle få uppleva en graviditet och allt vad det innebär igen, samtidigt som jag tycker det känns jobbigt och skrämmande att börja om med allt igen. Någon som känner igen sig??

• Svar på tråden Skaffa sladdis eller ej?
  • Anonym (Sussie)
    Anonym (Sladdis) skrev 2017-11-03 21:35:07 följande:

Ja det är ju sant... du tänker alltså att så länge man är osäker så vill man inte tillräckligt mkt?

Ja lite åt det hållet.
  • Anonym (Köööör)
    Anotherone skrev 2017-11-03 21:43:00 följande:

Vi har en sladdis som kom nu i maj, storebror är 11 år.

Och det ÄR tufft att börja om!

Visst, det är 100% självvalt och vi har ju haft en bebis förr men det är skillnad när det finns fler som vill ha och givetvis också ska få, uppmärksamhet, tid och engagemang.

Hittills har jag varit väldigt bunden till bebisen, han är snart ett halvår gammal.

Först och främst pga amningen. Och sen fick han kolik och jag tog på mig att vagga runt med honom kväll efter kväll när det var som värst. Men också för att vi fort insåg att det inte funkar att dela på nätterna för någon av oss måste vara " fräsch" nog att orka med i storebrors tempo dagtid. Så pappan är mycket med stora och jag hänger mest med lilla, enklast så.

Men det känns inte helt jättebra om jag ska vara ärlig. Båda får liksom sitt. Men JAG saknar min stora pojke, JAG vill också göra saker med honom.

Sen är det ju lite meck med aktiviteter och sånt. Jag hade sett fram emot att sätta lillen i babyskyddet och ta med honom när stora spelar fotboll exempelvis. Men då lilla avskyr bilåkning och inte heller trivs i vare sig vagn eller sele så har pappan fått ta även den biten. Som jag också saknar.

Stora är sååå kär i sin bror och ingen av oss ångrar såklart att vi valde att skaffa ett till barn. Men det var jäkligt soft med en stor kille som kunde allt själv, åt vanlig mat och framför allt SOV ordentligt!!

Bäbistiden är ju jobbig även första gången - men snart börjar ju allt det roliga.
    Visst, har man ungar man servar dygnet runt med att åka på aktiviteter men en 11åring borde väl kunna sköta sig själv en del och längtar för det mesta efter att få göra det?
  • Anotherone
    Anonym (Köööör) skrev 2017-11-03 22:00:33 följande:

Bäbistiden är ju jobbig även första gången - men snart börjar ju allt det roliga.

Visst, har man ungar man servar dygnet runt med att åka på aktiviteter men en 11åring borde väl kunna sköta sig själv en del och längtar för det mesta efter att få göra det?

Vem har sagt något om att serva ungar dygnet runt? Min stora kille är väldigt självgående och framåt och gör massor av saker på egen hand och med kompisar. Men han har aktiviteter som han (ibland) inte kan ta sig till själv och han behöver fortfarande hjälp med saker. Sen är han ju van, eller rättare sagt VI är vana att ha mycket tid ihop och gillar att göra saker tillsammans i familjen. Det har ju blivit så i och med att han levt utan syskon så länge. Om vi är två vuxna och ett barn och det barnet vill ut och cykla/spela kort/ gå och bada/se en film etc så har oftast någon av oss haft möjlighet till det . Inte så konstigt.
  • Anonym (Sladdis)
    Anotherone skrev 2017-11-03 21:43:00 följande:

Vi har en sladdis som kom nu i maj, storebror är 11 år.

Och det ÄR tufft att börja om!

Visst, det är 100% självvalt och vi har ju haft en bebis förr men det är skillnad när det finns fler som vill ha och givetvis också ska få, uppmärksamhet, tid och engagemang.

Hittills har jag varit väldigt bunden till bebisen, han är snart ett halvår gammal.

Först och främst pga amningen. Och sen fick han kolik och jag tog på mig att vagga runt med honom kväll efter kväll när det var som värst. Men också för att vi fort insåg att det inte funkar att dela på nätterna för någon av oss måste vara " fräsch" nog att orka med i storebrors tempo dagtid. Så pappan är mycket med stora och jag hänger mest med lilla, enklast så.

Men det känns inte helt jättebra om jag ska vara ärlig. Båda får liksom sitt. Men JAG saknar min stora pojke, JAG vill också göra saker med honom.

Sen är det ju lite meck med aktiviteter och sånt. Jag hade sett fram emot att sätta lillen i babyskyddet och ta med honom när stora spelar fotboll exempelvis. Men då lilla avskyr bilåkning och inte heller trivs i vare sig vagn eller sele så har pappan fått ta även den biten. Som jag också saknar.

Stora är sååå kär i sin bror och ingen av oss ångrar såklart att vi valde att skaffa ett till barn. Men det var jäkligt soft med en stor kille som kunde allt själv, åt vanlig mat och framför allt SOV ordentligt!!

Tack för ditt svar! Ja aktiviteterna med barnen känns viktiga för oss och det känns synd om det ska bli väldigt lidande pga ett till barn. Förhoppningen är väl att det ska gå lätt att ta med bebisen på de större barnens aktiviteter, men som du skriver så vet man ju inte om det blir så...
  • Anotherone
    Anonym (Sladdis) skrev 2017-11-03 22:40:16 följande:

Tack för ditt svar! Ja aktiviteterna med barnen känns viktiga för oss och det känns synd om det ska bli väldigt lidande pga ett till barn. Förhoppningen är väl att det ska gå lätt att ta med bebisen på de större barnens aktiviteter, men som du skriver så vet man ju inte om det blir så...

Nej det vet man aldrig vilken "sort" man får. Vår lilla har haft kolik och det hade vi inte någon erfarenhet av. Jobbigt såklart men vi tog oss igenom det.

Vill ni ha en trea så kör! Jag tror inte att man ångrar de barn man får. Om relationen mår bra och ni vet ju vad det innebär med en bebis så blir det säkert jättemysigt!!
  • Anonym (Bästa vi gjort :))

Hej, mina barn är 8 och 10 år en pojke o flicka o vi var nöjda men sen kom en liten sladdis o hon har precis fyllt 1 år.
    Det är det bästa vi gjort o så kul när syskonen är så stora och de verkligen älskar sin lilla syster :))
    Våra barn har oxå mycket aktiviteter men hon hänger med på dom annars är en av oss hemma om det skulle vara sent på kvällen.
    Så jag säger kör:)))

• Anonym (Stella)

Men vill du verkligen ha ett barn till eller är det bara en gammal förväntning du har ?

Det är alltid en risk man tar när man skaffar barn. De kan bli fler än ett eller mycket värre, de kan födas sjuka. Om ni har det bra och är nöjda med det liv nu har så varför riskera det ?

Om du verkligen längtar efter en till kan jag förstå att det är värt risken men inte bara för att.

• JoelBus

Vi har en sladdis som kom när våra äldre barn var lika gamla som dina är nu. Det är, utan tvekan, det bästa vi gjort! Det är helt underbart med en sladdis. Jag har inte ångrat det en sekund.

Så mitt råd är att köra på.

• Anonym (Härligt)

Min sladdis är 2 månader gammal nu, storasyskonen är 12 och 13,5 år. Kan säga att jag njuter för första gången av bebistiden! Stora barnen är självgående, klarar att gå upp och ta sig till skolan själva om jag behöver sova efter en bökig natt. Samtidigt som jag har en flerbarnsmammas lugn och inte känner panik över lilla minsta grej som man gjorde med första barnet. Stora barnen tycker också det är skönt att jag är hemma när de kommer hem från skolan, och tycker att lillasyster är jättemysig.

• Anonym (Tjej)

Jag har ett stort barn och en sladdis 10 år senare och måste säga att allt går så fort nu eftersom man har bättre koll. Med äldsta kändes det som att han var bebis jättelänge men yngsta har knappt hunnit ut så går hon... så är man orolig för bebistiden så kan det också gå fortare så att det blir mindre jobbigt än första gången.

Funderar på att skaffa en till om 2-3 år faktiskt... inte säkert att sambon vill men det känns som att det borde gå ännu fortare då. Så välj inte bort det pga en kort jobbig bebistid.

Svar på tråden Skaffa sladdis eller ej?