• 23423wr

lunch

En fråga...

Jobbar nu på en skola mellan 9-17, alltså utan lunch och det fungerar för mig. 
    Nu vill de styrande ändra tiden till 8-16:30 vilket ger mig 30 min mer att arbeta enligt mig. Lagen säger att man måste ha 30 min till lunch men jag vill inte ha den. Kan man förhandla bort den med rektorn eller måste man ha den. 

Är inte lärare utan jobbar på skolan som inte precis har ett schema, mer än så säger jag inte vilket gör att jag kan lägga mitt schema hur jag vill. 

Så ... går det?

• Svar på tråden lunch
  • Ooops

I min kommun så hade det inte gått. Här gäller, jobbar du 5 timmar så måste du ha 30 min lunch/rast.

• 23423wr

Kan man göra så här då att man tar lunchen sist på dagen och sedan bara skippar den. Det är ju min lunch och egentid vilket gör att jag ska väl kunna skippa den, eller?

• Kjell2
    23423wr skrev 2017-11-07 19:25:14 följande:

En fråga...

Jobbar nu på en skola mellan 9-17, alltså utan lunch och det fungerar för mig. 

Nu vill de styrande ändra tiden till 8-16:30 vilket ger mig 30 min mer att arbeta enligt mig. Lagen säger att man måste ha 30 min till lunch men jag vill inte ha den. Kan man förhandla bort den med rektorn eller måste man ha den. 

Är inte lärare utan jobbar på skolan som inte precis har ett schema, mer än så säger jag inte vilket gör att jag kan lägga mitt schema hur jag vill. 

Så ... går det?

Vanligtvis nej. Du ska ha minst 30 min avbrott efter 5 tim jobb.
  • Ooops
    23423wr skrev 2017-11-08 06:39:11 följande:

Kan man göra så här då att man tar lunchen sist på dagen och sedan bara skippar den. Det är ju min lunch och egentid vilket gör att jag ska väl kunna skippa den, eller?

Här drar de automatiskt 30 min efter 5 arbetstimmar. Tror att det är så i de flesta om inte alla kommuner.
  • Anotherone

Nej du kan inte själv bestämma att du inte vill ha lunch. Och din arbetsgivare begår brott mot arbetstidslagen om de inte ser till att du får din rast/lunch efter som mest 5h arbete. Om det inte är så att du har pedagogisk måltid dvs äter med barnen. Då kan det räknas in i arbetstiden. Eller om du har sk. måltidsuppehåll vilket innebär att man äter när tillfälle ges. Då har man betalt hela arbetspasset. Men det är verksamhetens behov som styr schemaläggningen och chef/rektor som bestämmer. Man har inte rätt att kräva det.

• Gladikossan

ATL: 15 §

Med raster förstås sådana avbrott i den dagliga arbetstiden under vilka arbetstagarna inte är skyldiga att stanna kvar på arbetsstället.

Arbetsgivaren ska på förhand ange rasternas längd och förläggning så noga som omständigheterna medger.

Rasterna ska förläggas så, att arbetstagarna inte utför arbete mer än fem timmar i följd. Rasternas antal, längd och förläggning ska vara tillfredsställande med hänsyn till arbetsförhållandena.

Detta är ett lagrum för att skydda den anställde och se till att du får den rast du har RÄTT till. Du kan gå in till rektorn och säga att du vill förhandla bort den, men skulle du få frispel på eftermiddagen och slå en elev och du inte har fått din rast så skulle skolan bli skyldig till brottet, inte du, och det tror jag kommer bli svårt att få en rektor att gå med på :)

Svar på tråden lunch