• Anonym (Anonym)

Körkortsutredning

Hitills så har jag alltid sluppit att behöva blanda in socialtjänsten. Har aldrig fått något brev eller liknande trots att jag hamnat på tillnyktringsenhet ett flertal gånger och är ung. Har nog antingen haft väldigt tur eller så vet de inte om det.

Nu är det dock länsstyrelsen som bett dom om ett yttrande och jag undrar lite över det. Är det endast ett möte med några frågor? Hur lång tid tar det ungefär innan man blir kallad?Försvinner anteckningar hos myndigheterna som är över två år gamla? Är det värsta jag behöver oroa mig för att att behöva ta dyra prover, eller kan det leda till andra negativa följder?

Ber om ursäkt för så många frågor men jag går ständigt runt och oroar mig så det är skönt att kunna få hjälp från er här med erfarenhet kring detta.

• Svar på tråden Körkortsutredning
  • Anonym (Soc)
    Anonym (Anonym) skrev 2017-11-15 00:23:57 följande:
    Hej!

Jag är 21 idag men det var framförallt när jag var 18 som jag hamnade i fyllecell flera gånger. Fråga mig inte hur jag lyckades. Sen har det hänt två gånger till när jag var lite äldre men det är ju trots det ändå över ett och ett halvt år sedan sist, så jag trodde jag skulle få mitt körkort nu utan något möte. 

Vet inte hur jag ska göra eller säga på mötet heller för jag festar ju på helgerna det gör jag men rent allmänt så sköter jag mig och skulle aldrig köra påverkad dock. 

Jag fick körkort precis när jag fyllt 18 i princip men det blev indraget efter ett par månader (utan utredning från soc) och sen dess har jag inte haft något. 

Det är så jobbigt att gå och oroa sig över det för jag måste ha körkort om jag ska få mitt drömjobb i februari men tveksamt att jag hinner då alltså. 

Tack för din hjälp det betyder väldigt mycket!
    Hej igen. Det handlar ju om hur alkoholkonsumtionen ser ut för dig. Dricker man på helgerna och blir stupfull och lobbad då och då så är det ett problem tänker jag.

Har du ett kommande jobb som motiverar dig så kanske du ska ta en funderare på vad som är viktigast för dig; alkoholen eller din framtid? Transportstyrelsen kan även vilja veta vilka strategier du använt dig av för att sluta dricka på en problematiskt nivå osv.
    Jag tycker att du ska börja jobba med dig själv o sen vara ärlig. Jag märker ganska tydligt när någon försöker försköna sanningen och det syns sedan i yttrandet om du frågar mig. Det är stor skillnad på hur yttrandet blir för en person som har en sämre bakgrund men nu jobbat med det och utvecklats positivt än någon som säger att den inte har problem, och sen svarar så där svävande på frågor som rör vad personen gjort för att förändra sin situation. Man sitter ju där av en anledning (kan vara narkotikabrott, flera lobbar etc).
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (Soc) skrev 2017-11-16 00:16:09 följande:

Hej igen. Det handlar ju om hur alkoholkonsumtionen ser ut för dig. Dricker man på helgerna och blir stupfull och lobbad då och då så är det ett problem tänker jag.

Har du ett kommande jobb som motiverar dig så kanske du ska ta en funderare på vad som är viktigast för dig; alkoholen eller din framtid? Transportstyrelsen kan även vilja veta vilka strategier du använt dig av för att sluta dricka på en problematiskt nivå osv.

Jag tycker att du ska börja jobba med dig själv o sen vara ärlig. Jag märker ganska tydligt när någon försöker försköna sanningen och det syns sedan i yttrandet om du frågar mig. Det är stor skillnad på hur yttrandet blir för en person som har en sämre bakgrund men nu jobbat med det och utvecklats positivt än någon som säger att den inte har problem, och sen svarar så där svävande på frågor som rör vad personen gjort för att förändra sin situation. Man sitter ju där av en anledning (kan vara narkotikabrott, flera lobbar etc).

Hej, okej ja självklart är framtiden viktigare men jag vill inte ens behöva välja. Det ärliga är ju att jag festar men däremot är jag mycket bättre på att gå hem när jag ska istället för att kuta runt på stan eller vistas ensam, men jag vet inte om det ses som en ?förbättring?.

Men det bästa vore alltså att säga att man bytt ut sprit mot cider, slutar dricka innan ett visst klockslag, inte shottar och dricker varannan vatten. Typ?

Gud vad jag har ställt till det... tack för svaren iaf
  • Anonym (onym signa)
    Anonym (Anonym) skrev 2017-11-15 18:18:02 följande:
    För att jag var så dålig på att köra bil :(
    Var det pga att du körde på fyllan?

Precis som ovan, vadå "dåligt"?
  • Anonym (Soc)
    Anonym (Anonym) skrev 2017-11-16 01:02:13 följande:
    Hej, okej ja självklart är framtiden viktigare men jag vill inte ens behöva välja. Det ärliga är ju att jag festar men däremot är jag mycket bättre på att gå hem när jag ska istället för att kuta runt på stan eller vistas ensam, men jag vet inte om det ses som en ?förbättring?.

Men det bästa vore alltså att säga att man bytt ut sprit mot cider, slutar dricka innan ett visst klockslag, inte shottar och dricker varannan vatten. Typ?

Gud vad jag har ställt till det... tack för svaren iaf
    Ja, typ så. Att du har tänkt till kring vad som gör att det blir så där tokigt och undviker det nu. Eller att du har skaffat jobb så att din livssituation är bättre, eller om det var något annat under en period som gjorde att du mådde dåligt som du nu sökt hjälp för?

Jag vet ju inte hur Transportstyrelsen bedömer för det är ju de som gör bedömning och fattar beslut. Yttrandet är ju bara en del av deras underlag. Men spontant tänker jag att det kan vara bra att framhäva, som du skrev, att du aldrig kört bil påverkad och aldrig skulle tänka tanken.

Berätta gärna hur det gick på soc sen. Jag är nyfiken både på hur det gick och hur du upplevde det från andra sidan. Lycka till!
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (Soc) skrev 2017-11-16 23:19:35 följande:

Ja, typ så. Att du har tänkt till kring vad som gör att det blir så där tokigt och undviker det nu. Eller att du har skaffat jobb så att din livssituation är bättre, eller om det var något annat under en period som gjorde att du mådde dåligt som du nu sökt hjälp för?

Jag vet ju inte hur Transportstyrelsen bedömer för det är ju de som gör bedömning och fattar beslut. Yttrandet är ju bara en del av deras underlag. Men spontant tänker jag att det kan vara bra att framhäva, som du skrev, att du aldrig kört bil påverkad och aldrig skulle tänka tanken.

Berätta gärna hur det gick på soc sen. Jag är nyfiken både på hur det gick och hur du upplevde det från andra sidan. Lycka till!

Ja okej då vet jag lite mer vad som förväntas av mig. Å dom skulle inte begära att få kolla ens journaler vid ett körkortsyttrande antar jag?

Tack, ska absolut meddela hur det gått sen!
  • Anonym (Soc)

Vilka journaler tänker du på? Är det soc journaler du menar så måste vi ju uppge att du finns i registret och vilka insatser eller behandlingar som du varit föremål för..

• Anonym (Anonym)
    Anonym (Soc) skrev 2017-11-18 18:44:30 följande:

Vilka journaler tänker du på? Är det soc journaler du menar så måste vi ju uppge att du finns i registret och vilka insatser eller behandlingar som du varit föremål för..

Nej, jag tänkte mer på sjukvårdsjournaler?
  • Anonym (Soc)

Jaha. Näe, inte vad jag vet. Har svårt att tro det faktiskt..

• Anonym (Anonym)
    Anonym (Soc) skrev 2017-11-19 22:04:54 följande:

Jaha. Näe, inte vad jag vet. Har svårt att tro det faktiskt..

Så bra, fick höra att ni oftast ber att få tillgång till ens journal under körkortsyttranden. Men det har jag också svårt att tro.
  • Anonym (Soc)
    Anonym (Anonym) skrev 2017-11-20 12:27:44 följande:
    Så bra, fick höra att ni oftast ber att få tillgång till ens journal under körkortsyttranden. Men det har jag också svårt att tro.
    Nej, det verkar konstigt. Enda gången jag bett om sjukhusjournaler är vid LVM utredning när det är fara för någons liv. Ett körkortsyttrande är ju en extra arbetsuppgift för oss som görs snabbt och lätt, en liten utredning som blir klar efter ett möte.
Svar på tråden Körkortsutredning