• Anonym (Anonym)

Körkortsutredning

Hitills så har jag alltid sluppit att behöva blanda in socialtjänsten. Har aldrig fått något brev eller liknande trots att jag hamnat på tillnyktringsenhet ett flertal gånger och är ung. Har nog antingen haft väldigt tur eller så vet de inte om det.

Nu är det dock länsstyrelsen som bett dom om ett yttrande och jag undrar lite över det. Är det endast ett möte med några frågor? Hur lång tid tar det ungefär innan man blir kallad?Försvinner anteckningar hos myndigheterna som är över två år gamla? Är det värsta jag behöver oroa mig för att att behöva ta dyra prover, eller kan det leda till andra negativa följder?

Ber om ursäkt för så många frågor men jag går ständigt runt och oroar mig så det är skönt att kunna få hjälp från er här med erfarenhet kring detta.

• Svar på tråden Körkortsutredning
  • Anonym (G)

Jobbar med just journaler inom sjukvården och lagen kring det. Nej de kan inte begära det Ts. Eller de kan begära det men vi kommer inte utge det, det vore brott mot lagen.

• Anonym (Anonym)

Oki skönt tack då vet jag det iallafall!

• Anonym (Anonym)

Jag hamnade i fyllecell igen igår.. det var så längesedan sist och så blev jag alldeles för full igår och var på fel plats vid fel tillfälle, antar att det är kört nu att få ett yttrande till min fördel? Ska ha mötet om en vecka men då kanske dom till och med ställer in det.... eller hur brukar ni göra på soc?

• Anonym (Soc)
    Anonym (Anonym) skrev 2017-12-17 16:13:29 följande:

Jag hamnade i fyllecell igen igår.. det var så längesedan sist och så blev jag alldeles för full igår och var på fel plats vid fel tillfälle, antar att det är kört nu att få ett yttrande till min fördel? Ska ha mötet om en vecka men då kanske dom till och med ställer in det.... eller hur brukar ni göra på soc?

Vad tråkigt! Jag tycker faktiskt du ska söka hjälp för ditt drickande. Det är ett tydligen ett problem och du riskerar att råka illa ut någon gång.

Jag tror inte de ställer in. Transportstyrelsen har ju begärt ett yttrande så gå på mötet och gör vad du kan.
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (Soc) skrev 2017-12-18 21:58:29 följande:

Vad tråkigt! Jag tycker faktiskt du ska söka hjälp för ditt drickande. Det är ett tydligen ett problem och du riskerar att råka illa ut någon gång.

Jag tror inte de ställer in. Transportstyrelsen har ju begärt ett yttrande så gå på mötet och gör vad du kan.

Ja jag är kanske inte helt motiverad till att sluta festa men jag vill ju samtidigt inte förstöra för mig själv och skämma ut mig så som jag gjorde nu.

Hoppas dom inte gör det. Jag hade kunnat sagt att jag lagt den tiden bakom mig men nu kan jag ju inte det så känns ganska hopplöst. Men får väl försöka förklara mig.
  • Anonym (G)
    Anonym (Anonym) skrev 2017-12-18 22:09:05 följande:

Ja jag är kanske inte helt motiverad till att sluta festa men jag vill ju samtidigt inte förstöra för mig själv och skämma ut mig så som jag gjorde nu.

Hoppas dom inte gör det. Jag hade kunnat sagt att jag lagt den tiden bakom mig men nu kan jag ju inte det så känns ganska hopplöst. Men får väl försöka förklara mig.

Vad gjorde du för att hamna i fyllecell?

Du kanske kan göra upp en regel där du får dricka ett visst antal glas.
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (G) skrev 2017-12-18 22:49:11 följande:

Vad gjorde du för att hamna i fyllecell?

Du kanske kan göra upp en regel där du får dricka ett visst antal glas.

Ärligt talat så minns jag inte så jag förtjänade iallafall att hamna där. Jag var med min kompis men hon var lika full, vi hade iaf bönat att vi åker hem direkt men det hjälpte inte.

Ja men när alkoholen går in så går vettet ut och då struntar man i att räkna eller varannan vatten.. har jag lärt mig.
  • Anonym (Psykssk)

Hej!

Att genomgå transportstyrelsens program för att få tillbaka körkortet är en långdragen historia. Och med det menar jag år.

Vid samtliga sjukvårdskontakter och provtagningar betalar du den faktiska kostnaden för detta. Inte skattereducerat. Om du klarar dig på ett år av provtagningar och läkarbesök så landar du runt 10 tkr.

Oftast fortsätter denna process även efter att körkortet är tillbaka.

Det som gäller är absolut nykter och drogfri. Visar någon av proverna utslag, börjar du från noll igen

• Anonym (Anonym)
    Anonym (Psykssk) skrev 2017-12-19 00:11:25 följande:

Hej!

Att genomgå transportstyrelsens program för att få tillbaka körkortet är en långdragen historia. Och med det menar jag år.

Vid samtliga sjukvårdskontakter och provtagningar betalar du den faktiska kostnaden för detta. Inte skattereducerat. Om du klarar dig på ett år av provtagningar och läkarbesök så landar du runt 10 tkr.

Oftast fortsätter denna process även efter att körkortet är tillbaka.

Det som gäller är absolut nykter och drogfri. Visar någon av proverna utslag, börjar du från noll igen

Hej,

Tack för svar. Det innebär att även om socialen nu ska lämna ett yttrande så kommer jag få ta prover i vilket fall som helst?

Dom tar inte hänsyn till om man pluggar/jobbar, ålder, sjukdomshistoria osv?

Jag har nog totalt hamnat i fyllecellen typ sju eller åtta gånger genom åren, men ?bara? tre gånger dom senaste 3-4 åren. Jag vet ju att en lob försvinner efter ett par år så dom flesta måste ha försvunnit ut systemet.

Åh herregud jag kan inte vänta så längd på körkort. Bara för jag festar på helgerna skulle jag aldrig köra bil påverkad.....
  • Anonym (G)
    Anonym (Anonym) skrev 2017-12-19 04:39:03 följande:

Hej,

Tack för svar. Det innebär att även om socialen nu ska lämna ett yttrande så kommer jag få ta prover i vilket fall som helst?

Dom tar inte hänsyn till om man pluggar/jobbar, ålder, sjukdomshistoria osv?

Jag har nog totalt hamnat i fyllecellen typ sju eller åtta gånger genom åren, men ?bara? tre gånger dom senaste 3-4 åren. Jag vet ju att en lob försvinner efter ett par år så dom flesta måste ha försvunnit ut systemet.

Åh herregud jag kan inte vänta så längd på körkort. Bara för jag festar på helgerna skulle jag aldrig köra bil påverkad.....

Men de kan ju inte veta det tyvärr. Syftar på ditt sista stycke. Att hamna i fyllecell i snitt en gång per år är enormt mycket. De flesta hamnar aldrig där ens under en livstid...
Svar på tråden Körkortsutredning