• Jemp

Fråga om Föräldrardagar

nnnnnnnn skrev 2017-11-11 23:29:11 följande:

Du måste skilja på FL (föräldraledighet) som är något du gör upp med din partner och arbetsgivare om. Det har inget med försäkringskassan att göra egentligen...

och FP (föräldrapenning) som är pengarna du tar ut från försäkringskassan.

Fundera först på hur din önskade FL ser ut, sen räknar ni på FP och märker om det går ihop eller ej, rent ekonomiskt.

du har 24 FP-dagar varav 45 är på låg nivå = 250 kr/dag oavsett hur stor eller liten lön man har, sen har man 195 s.k. SGI-dagar som baseras på din lön upp till ett maxtak.

Testa FK's kassakoll, för att få bättre överblick.

Det bästa brukar vara att den med högst SGI tar ut flest SGI-dagar. Man får skriva över dagar på partnern så länge man själv tar ut 90 st. Så din partner kan ge dej 105 SGI-dagar om du har högre SGI (lön) än partnern och du kan ge din partner 105 dagar om det är du som tjänar minst.

Man kan alltid trixa lite med uttaget av dagar tex ta ut ledighet över helgen tex vara FL måndagar =-20% lön och samtidigt ta ut SGI-dagar lördag + söndag + måndag = få ut ca 33% av lönen => gå ca 13% plus jämfört med att jobba 100%.

Sök på FP här och läs lite om hur man kan tänka och ta ut sin FL och FP.

Tänk på 1-årsregeln, man måste inte ta ut FP om barnet är under 1 år även om man är FL. Det betyder att man kan vara hemma heltid eller deltid längre med sitt barn och hinna ta hand om barnet, bilda starka familjeband mm.

När barnet fyll 1år måste man ha sysselsättning 5 dagar/vecka tex jobba 2 dagar och ta FP 3 dagar/vecka.

Annars förlorar man sin höga SGI = SGI-dagarna tappar i värde.

Så räkna på hur lite pengar ni behöver, vad ni kan sluta med, avstå, spara in på osv. så ni kan vara hemma länge med er lilla familj.

Lycka till!

Eller så är det bästa att dela lika på föräldraledigheten för ett mer jämlikt förhållande och föräldraskap...
  • Jemp
    blavitt81 skrev 2017-11-12 23:16:46 följande:

Vi planerar att vara hemma gemensamt de första månaderna.

Jag jobbar rullande skift enligt följande:

Vecka ett: 4 st arbetspass.

Vecka två: 5 st arbetspass.

Vecka tre: 5 st arbetspass, varav två stycken är 12-timmarspass.

Vecka fyra: 5 st arbetspass, varav två stycken är 12-timmarspass.

Vecka fem: 0 st arbetspass

Hur funkar det under veckan jag är helt ledig? Behöver man ta ut några föräldrardagar denna vecka för att få ersättning då jag ändå annars skulle vara ledig?

/ Johan

Ja jag utgår från att du inte får nån lön från jobbet för den veckan när du är ledig de andra. Hur många föräldradagar du ska ta ut väljer du själv. Första 12 mån behöver du inte ta ut några alls (om du skulle klara dig ekonomiskt ändå). Så länge du inte jobbar och tar fp samma dag får du göra som du vill (bortsett från att det finns bestämmelser kring att ta ut SGI-dagar och jobba fem dagar i veckan).
  • Jemp

Kolla även upp din arbetsgivares försäkringar.

Har du kollektivavtal, eller om arbetsgivaren ändå har tecknat det, betalar AFA ut pengar utöver föräldrapenningen. Hur mycket och hur många dagar beror på avtal och hur länge du varit anställd.

• Jemp
    Anotherone skrev 2017-11-13 08:58:59 följande:

Det tror jag inte man ska utgå ifrån. Är man fast anställd med ett schema som är arbetsfritt en period så har man ju ändå samma lön. Det är bara det att arbetets art är sådan att schemaläggningen ser ut på det viset.

Fast löneavdrag brukar ju göras per arbetsdag.
  • Jemp
    Anotherone skrev 2017-11-13 10:33:50 följande:

Är man schemalagt arbetsfri (=ledig) görs inget löneavdrag.

Däremot som någon skrev nyss så kan man ha rätt att ta ut fp ändå, under vissa förutsättningar.

Kan ts få 20% av sin lön som föräldraledig är det ju bra för honom och värt att kolla upp. Jag har aldrig hört talas om det. Kolla då också upp ifall det räknas som olika fl-perioder, man får ju inte ha (eller är inte garanterad i alla fall) för många på ett år.
Svar på tråden Fråga om Föräldrardagar