• MissCakr

Hur var det att växa upp som vegan?

Jag och min sambo har varit veganer i 5 mån nu och vi vet att vi aldrig kommer att gå tillbaka till att äta animaliskt. Vi planerar att skaffa barn nästa år och vi är inte ett dugg oroliga över att ge vårt barn en vegansk kost. Det som därimot oroar mig väldigt mycket är hur det upplevs för barnet att växa upp i ett samhälle där alla runtomkring äter animaliskt. Hur förklarar man för ett barn att alla andra får äta det ena och det andra men du får det inte? Utan att barnet känner sig utanför eller annorlunda? Hur löser man vissa saker rent praktiskt? Tex nu vid halloween så går ju barn på bus eller godis, hur gör man då? Ska man slänga godiset dom får efteråt och ge eget veganskt godis? Varför ens gå på bus eller godis då undrar ju säkert barnet haha jag vill så gärna veta hur du som vegan såg på det hela när du växte upp och kan ge lite tips och råd om hur dina föräldrar löste problematiska situationer :)

• Svar på tråden Hur var det att växa upp som vegan?
  • vegevege4

Om någon undrar så använder vi veganskt D3 från vitashine och DHA från opti3. B12 minns jag inte märket. Jod från Oceans of Goodness (Iodine+).

• Iarwain
    Anonym (Elin) skrev 2017-11-13 12:57:38 följande:
    Mitt intryck överlag är att veganföräldrar har väldigt mycket bättre koll på näringslära än folk överlag. Ändå är det veganföräldrarna som ska försvara sig och synas i sömmarna. Det går alldeles utmärkt att ha en hälsosam livsstil som veganbarn. I slutändan är det enbart en fråga om föräldrarnas etik.
    Med tanke på att människan framgångsrikt ätit kött i 2,6 miljoner år, så är det inte så konstigt att det är veganer som "synas i sömmarna".
  • Anonym (Brio)
    Iarwain skrev 2017-11-13 13:14:34 följande:

Med tanke på att människan framgångsrikt ätit kött i 2,6 miljoner år, så är det inte så konstigt att det är veganer som "synas i sömmarna".

?Vi? gör en massa saker som inte är bra
  • Kusin Krakel
    Anonym (Elin) skrev 2017-11-13 12:57:38 följande:

Mitt intryck överlag är att veganföräldrar har väldigt mycket bättre koll på näringslära än folk överlag. Ändå är det veganföräldrarna som ska försvara sig och synas i sömmarna. Det går alldeles utmärkt att ha en hälsosam livsstil som veganbarn. I slutändan är det enbart en fråga om föräldrarnas etik.

Det tror jag också.

Just ts verkar dock ej ha så bra koll. Så jag tucker att det är jättebra med alla medvetna veganer i tråden som berättar hur de gör. Är jättebra för ts att läs.
  • Anonym (Tvilling)
    vegevege4 skrev 2017-11-13 12:40:26 följande:

Barnen får inte järntillskott, men däremot tillskott av B12, D, DHA och jod (för att vi inte använder jodberikat salt). De dricker även sojadryck berikad med kalcium och B2 (och B12 och D men vi ger även extra utöver det). Precis som många allätare får sitt D-vitamin från berikade mjölkprodukter och jod från jodberikat salt (vårt tillskott består av jodrika alger med känd mängd jod eftersom det är skadligt att få för mycket). Resten får de från kosten. Järn får de från t.ex. baljväxter och gröna bladgrönsaker, men de dricker även gärna dryck gjord på blackstrap molasses och får därifrån lite extra järn. Några andra järnrika favoritmaträtter för barnen är bl.a. linsgryta eller quinoa med svarta bönor. Gärna med citron eller lime till för att öka järnupptaget. Vi använder även näringsjäst som innehåller bl.a. zink. Jag som kvinna i fertil ålder med ett större järnbehov testas regelbundet när jag ger blod och har inte haft för lågt järnvärde med denna kost. I spädbarnsåldern är det speciellt viktigt med järn för veganer, så vi fokuserade då på att få med så många järnrika livsmedel som möjligt i samband med en annars också balanserad kost. Ett annat näringsämne vi planerar för är betakaroten, så vi äter mycket bl.a. morötter, batat, röd paprika, melon och mango. Omega 3 får de från valnötter, linfrön och hampaolja (plus DHA från alger som tillskott). På somrarna då vi äter mycket inhemskt så får de då och då paranötter för att förbättra selenintaget. Järn skulle jag ge som tillskott vid påvisad järnbrist, inte annars. Att få för mycket järn är nämligen skadligt.

Du verkar ha tänkt till!
  • Anonym (Tvilling)

Jag har provat att då och då servera vegetarisk mat hemma. Min tonårsson äter med god aptit och sen frågar han: Var är resten av maten? Det här blir jag inte mätt på!

Han växer kopiöst, är inne i sin pubertetsspurt, samtidigt som han tränar hårt , han utövar idrott 5-8 timmar i veckan. Många pojkar som spelar hockey eller fotboll idrottar ju ännu mer än så, samtidigt som de växer.
    Kan dessa pojkar äta vegankost? Jag tänker på hur mycket mat min son skulle behöva stoppa i sig för att bli nöjd om vi bara skulle servera vegankost hemma...

• silhuett

Helt okej om ni som föräldrar har en viss kost och att det då är samma kost ni erbjuder ert barn, men jag tycker ändå att barnet borde få äta vad hen själv vill äta när den bjuds på mat hos andra barn eller i skolan. 

Jag är inte uppvuxen med en viss kosthållning, däremot i ett religiöst hem. Det är jobbigt att sticka ut från mängden, att ha specialregler och inte få göra samma saker som kompisar får göra. Man lägger ett stort ansvar på barnet att upprätthålla föräldrarnas ideologi även när föräldrarna inte är närvarande, och det tycker jag är fel. Det är föräldrarnas tro (oavsett om det gäller veganism eller religion) och inte barnets.

• vegevege5

Tvilling: Det är absolut möjligt att vara så aktiv och få utmärkta resultat med vegankost. Jag sökte på vegan athletes och fick detta som första resultat: www.greatveganathletes.com/ Nu har jag inte kollat upp någon av informationen där, men min man tränar själv också 5-8 timmar i veckan (kanske lite mer t.o.m.) på vegankost och är i toppform. Han äter samma mat som oss andra, bara en större mängd. Min man var tidigare en stor köttätare (själv har jag i hela mitt liv ätit lika mycket kött som många äter under en månad) och säger att han mår mycket bättre med den här kosten. Något han måste vänja sig vid var dock att mättnadskänslan är annorlunda när man äter veganskt jämfört med när man äter kött. Påstår han i alla fall, själv har jag ingen aning men känner mig absolut mätt. :) Han gick på en grundlig hälsokoll förra veckan och då var hans blodtryck 112/69 och även alla andra värden var utmärkta. Han blev vegan av hälsoskäl några år in i vårt förhållande, medan jag helt enkelt aldrig tyckte om animaliska produkter.

• Anonym (koll på näring!)
    MissCakr skrev 2017-11-12 11:55:36 följande:
    Jag skulle inte direkt kalla den sidan för en säker källa haha Men vet du vad? Det skulle inte göra så mycket om det ens vore sant att kött innehåller mer protein är broccoli eftersom det viktiga är att broccoli innehåller protein. Liksom ALLA andra grönsaker mer eller mindre pga att allt är uppbyggt av protein eftersom det är en av byggstenarna :) 
    Broccoli innehåller jättelite protein. Jag hittade en grafik som beskriver proteinet som 37,5% av alla kalorier i broccoli, men broccoli innehåller ju mest vatten och har väldigt lågt näringsvärde (det är därför det är så populärt i snart sagt alla dieter). Totalt innehåller broccoli 2,8 g protein per 100 g, medan nötkött innehåller nästan tio gånger så mycket protein.

Så ni kanske borde läsa på lite mer om näringsvärde innan ni erbjuder era barn vegansk kost?

Bortsett från det tycker jag visst att man kan låta barn växa upp med en helvegetarisk kost, men att man kanske inte måste tvinga på dem hela det ideologiska paketet, för att det begränsar dem för mycket. Alltså, tvinga dem inte att tacka nej till godis bara för att det kanske innehåller animaliska produkter, det är att gå till överdrift. Kanske att ni ska låta dem äta en del mjölkprodukter så att ni vet att de tål laktos? Också för att mjölkprodukter innehåller protein och kalk och annat som den växande kroppen behöver (när ni nu ärligt talat verkar vara lite illa pålästa!!). När de är tillräckligt gamla för att själva ta ställning kan de välja att leva renlärigt veganskt, om de vill.
Svar på tråden Hur var det att växa upp som vegan?