MissCakr skrev 2017-11-12 21:46:59 följande:
Haha men herregud.... Ni som tror att jag BARA ska ge barnet broccoli har nog missuppfattat mig. Jag gav ett EXEMPEL på att broccoli innehåller också protein. All mat innehåller protein eftersom det är en byggsten.
Det är dessutom en myt att man behöver kosttillskott. Vi har hela livet lärt oss att grönsaker är bra för oss. Så när någon utesluter kött och äter bara grönsaker, då ska man behöva kosttillskott? Helt orimligt. B12 behöver man eftersom vi lever i ett så rent samhälle att vi inte får i oss det genom vattnet längre som vi fick förr. DÅ fick man iofs också kolera i sig också och det är väl rätt skönt att slippa hehe.
Det är väldigt underhållande att vanligt folk helt plötsligt är proffs på närlingslära! :D Kan vi alla enas om att vi absolut inte är proffs på mat? Men kan någon hitta en vegan som dött av näringsbrist? Jag har pratat med många livslevande veganer som mår hur bra som helst. Det säger mycket mer än 20 gram protein hit och 5 gram kalcium dit.
Mat är tydligen är ett väldigt känsligt och delat ämne där vi alla har olika åsikter och olika säkra källor som säger olika saker?
Kan vi då istället återgå till att som vegan ge varandra tips och levnadshistorier där vi hjälper varandra att må bra och lösa eventuella problematiska situationer?
(Är man inte vegan, vill inte bli vegan, förstår sig inte på veganer och inte heller har något bra tips eller råd att ge så kanske man kan strunta i att skriva något? :P)
Jag tror jag förstår mig på veganism ganska bra eftersom jag själv är vegetarian och äter veganskt till vardags men nåt proffs är jag inte.
Jag tror inte heller att du tänker ge barnet enbart broccoli, men att nämna just broccoli som en viktig proteinkälla i ett tänkt samtal med kommunens kostchef om näringslära får ju varningsklockorna att ringa lite.
Att du om jag förstår rätt tänker att barnet ej ska få tillskott av B12 oroar mig också.
Och ja, du har rätt att vi (åtminstone jag) inte är experter, så mitt råd är att du kontaktar en sån. Kontakta en dietist, gärna en med extra kunskaper om barn och vegankost.
Man kan absolut växa upp och må bra på vegankost men det krävs att man har kunskap.
Det finns givetvis människor som dör av näringsbrist men det är nog rätt osannolikt här i Sverige. Men näringsbrister kan ge andra konsekvenser än att man dör. B12 brist drabbar tex nervsystemet, så det är otroligt viktigt att man ej får brist på det.