• MissCakr

Hur var det att växa upp som vegan?

Jag och min sambo har varit veganer i 5 mån nu och vi vet att vi aldrig kommer att gå tillbaka till att äta animaliskt. Vi planerar att skaffa barn nästa år och vi är inte ett dugg oroliga över att ge vårt barn en vegansk kost. Det som därimot oroar mig väldigt mycket är hur det upplevs för barnet att växa upp i ett samhälle där alla runtomkring äter animaliskt. Hur förklarar man för ett barn att alla andra får äta det ena och det andra men du får det inte? Utan att barnet känner sig utanför eller annorlunda? Hur löser man vissa saker rent praktiskt? Tex nu vid halloween så går ju barn på bus eller godis, hur gör man då? Ska man slänga godiset dom får efteråt och ge eget veganskt godis? Varför ens gå på bus eller godis då undrar ju säkert barnet haha jag vill så gärna veta hur du som vegan såg på det hela när du växte upp och kan ge lite tips och råd om hur dina föräldrar löste problematiska situationer :)

• Svar på tråden Hur var det att växa upp som vegan?
  • Anonym (Tvilling)
    vegevege5 skrev 2017-11-13 14:11:00 följande:

Tvilling: Det är absolut möjligt att vara så aktiv och få utmärkta resultat med vegankost. Jag sökte på vegan athletes och fick detta som första resultat: www.greatveganathletes.com/ Nu har jag inte kollat upp någon av informationen där, men min man tränar själv också 5-8 timmar i veckan (kanske lite mer t.o.m.) på vegankost och är i toppform. Han äter samma mat som oss andra, bara en större mängd. Min man var tidigare en stor köttätare (själv har jag i hela mitt liv ätit lika mycket kött som många äter under en månad) och säger att han mår mycket bättre med den här kosten. Något han måste vänja sig vid var dock att mättnadskänslan är annorlunda när man äter veganskt jämfört med när man äter kött. Påstår han i alla fall, själv har jag ingen aning men känner mig absolut mätt. :) Han gick på en grundlig hälsokoll förra veckan och då var hans blodtryck 112/69 och även alla andra värden var utmärkta. Han blev vegan av hälsoskäl några år in i vårt förhållande, medan jag helt enkelt aldrig tyckte om animaliska produkter.

Ja, fast han växer ju ändå inte, inte på längden i alla fall.
  • Aniiee
    Anonym (koll på näring!) skrev 2017-11-13 14:31:33 följande:
    Broccoli innehåller jättelite protein. Jag hittade en grafik som beskriver proteinet som 37,5% av alla kalorier i broccoli, men broccoli innehåller ju mest vatten och har väldigt lågt näringsvärde (det är därför det är så populärt i snart sagt alla dieter). Totalt innehåller broccoli 2,8 g protein per 100 g, medan nötkött innehåller nästan tio gånger så mycket protein.
    Beror nog på lite var man kollar. Pga olka växtförhållanden och lite hur de räknar, så får man lite olika siffror om man kollar på en svensk källa, en amerikansk, eller en tillexempel spansk.

Men konsumentverket ger i alla fall vid handen att 1 hg broccoli innehåller 3.5 gram protein som står för 48 e%, medan 1 hg nötfärs (bara ryckte något ur högen) består av 20.1 gram protein som står 44 e%. Skillnaden i e% är alltså hårfin, medan skillnaden i gram är gigantisk. Och, förstås (nu måste jag dock byta till NCC som källa) att 1 hg broccoli kommer upp i ca 5% (3-7) av alla proteiner, medan 1 hg nötfärs kommer upp i ca 55% across the board (28-72)

Kan tillägga att sojabönor uppnår 11g/37e%/25p% proteiner/hg och kikärtor 7.5g/26e%/18p% proeein/hg

Så, ja, ts behöver läsa på lite.....
    Jag älskar kanske mindre än vad jag gjorde förr, men mer än du nånsin får veta
  • vegevege6

Tvilling: Min man hade faktiskt en ovanligt sen extra växtspurt och blev fem centimeter längre under samma tid som han tränade mycket och var vegan. Jag känner dock personligen ingen som tränat mycket under tonårstiden och samtidigt varit vegan.

• Hejhoppsan

VI äter i princip veganskt hemma, och har sett flera av vegandokumentärerna, men ts, man måste ta allt med en nypa salt och bilda sig en egen uppfattning. Nästa gång ser ni en välgjord pro-köttdokumentär, och då kanske ni sväljer den med hull och hår...

Så för både er och era framtida barns skull, läs på själva från säkra vetenskapliga opartiska källor, för nu låter ni lite som born again-christians.

• Aniiee
    Hejhoppsan skrev 2017-11-13 18:35:06 följande:

VI äter i princip veganskt hemma, och har sett flera av vegandokumentärerna, men ts, man måste ta allt med en nypa salt och bilda sig en egen uppfattning. Nästa gång ser ni en välgjord pro-köttdokumentär, och då kanske ni sväljer den med hull och hår...

Så för både er och era framtida barns skull, läs på själva från säkra vetenskapliga opartiska källor, för nu låter ni lite som born again-christians.

Agreed.
    Jag älskar kanske mindre än vad jag gjorde förr, men mer än du nånsin får veta
  • Anonym (Brio)
    Hejhoppsan skrev 2017-11-13 18:35:06 följande:

Nja. Samtidigt är det svårt med ?opartiska källor?. Oftast söker man de patametrar som pekar åt ett särskilt håll. Egentligen är det inte så svårt i det här fallet. Man vet att det funkar att va vegan eller vegetarian, det är tillräckligt fastslaget både genom levande bevis och mångårig forskning. Det som finns kvar att göra är väl att döda myter som faktiskt inte har någon bäring och att folk får lära sig att inte känna sig hotade bara för att folk gör annorlunda.
  • Anonym (veganis)
    Anonym (Tvilling) skrev 2017-11-13 13:40:18 följande:

Jag har provat att då och då servera vegetarisk mat hemma. Min tonårsson äter med god aptit och sen frågar han: Var är resten av maten? Det här blir jag inte mätt på!

Han växer kopiöst, är inne i sin pubertetsspurt, samtidigt som han tränar hårt , han utövar idrott 5-8 timmar i veckan. Många pojkar som spelar hockey eller fotboll idrottar ju ännu mer än så, samtidigt som de växer.

Kan dessa pojkar äta vegankost? Jag tänker på hur mycket mat min son skulle behöva stoppa i sig för att bli nöjd om vi bara skulle servera vegankost hemma...

Det där sitter ofta i huvudet och beror lire på vad man ör van vid . Jag tränade hårt som barn och yngre och spelade match var helg. Jag har också burit, fött och ammat tre barn utan problem. Min pappa, som också är vegan, jobbade med supertungt arbete i skogen under hela sin karriär, han blev mätt på veganmat... Sedan hänger det ju också lite på vad man serverar.
  • Anonym (veganis)
    silhuett skrev 2017-11-13 14:05:14 följande:

Helt okej om ni som föräldrar har en viss kost och att det då är samma kost ni erbjuder ert barn, men jag tycker ändå att barnet borde få äta vad hen själv vill äta när den bjuds på mat hos andra barn eller i skolan. 

Jag är inte uppvuxen med en viss kosthållning, däremot i ett religiöst hem. Det är jobbigt att sticka ut från mängden, att ha specialregler och inte få göra samma saker som kompisar får göra. Man lägger ett stort ansvar på barnet att upprätthålla föräldrarnas ideologi även när föräldrarna inte är närvarande, och det tycker jag är fel. Det är föräldrarnas tro (oavsett om det gäller veganism eller religion) och inte barnets.

Varför skulle man inte kunna göra allt som kompisarna gör som vegan? Särskilt idag när veganism i det närmsta blivit en folksport. Jag gjorde allt som kompisarna gjorde. Precis som diabetikern, äggallergiken och juden gjorde samma och var en i gänget.
  • Anonym (John doe)

Regel 1: Lyssna

Regel 2: Förklara

//Gud

• 8airam8
    vegevege6 skrev 2017-11-13 16:41:02 följande:

Tvilling: Min man hade faktiskt en ovanligt sen extra växtspurt och blev fem centimeter längre under samma tid som han tränade mycket och var vegan. Jag känner dock personligen ingen som tränat mycket under tonårstiden och samtidigt varit vegan.

Om det här skedde i vuxen ålder så skulle jag rekommendera ett läkarbesök.
    The first glass of wine is all about the food, the second glass is about love and the third glass is about mayhem.
Svar på tråden Hur var det att växa upp som vegan?