• Anonym (Orolig)

Ta tillbaka hunden?

Hej! För 2 år sedan hände en snabb ändring i mitt liv och hunden mådde inte bra i den nya situationen. Var tydlig i annonsen att det gäller ett foderavtal och att det inte handlar om att sälja hunden. Hittade ett par, vi skrev inte några papper, jag har betalat försäkringen hela denna tid, har inte fått höra något om veterinärkostande heller. Nu är mitt liv ordnat och vill ha till hunden. Jag står som ägare och har som sagt betalat försäkringen. Men det något kryphål att dom ändå har laglig rätt att behålla henne? Blir så orolig nu, det är en dyr renrasig typ med papper. Hur ska jag göra?

• Svar på tråden Ta tillbaka hunden?
  • Anonym (Orolig)
    nevermind skrev 2017-11-12 18:54:30 följande:

Hur mycket har du träffat hunden under de här åren?

4 gånger, hade bil när jag lämnade och det är ca 18 mil ifrån mig in i skogen. Hade bara bilen 2 månader efter jag lämnade hunden sen hade jag inte råd att bil. Blev extremt knepigt att komma på besök därefter.
  • Madida

Nu bör du ta ett djupt andetag och tänka efter lite. Hundens mående är 3578 ggr viktigare än pengar. Du pratar inte om att du saknar hunden, du pratar om att du vill ha tillbaka den för den var dyr.

Om hunden har det bra i sitt nya hem så tycker jag att du ska låta den stanna där. Den har varit där i 2 år nu.

Prata med de som har hunden nu och kom överens.

I'm not bossy. I just have better ideas than you
  • Sisterofthesun

Oavsett pengar så är det hunden du borde tänka på. Den har haft denna familjen i två år och ska väl inte behöva flyttas igen? Inte snällt alls.

• Anonym (Fy)
    Anonym (Orolig) skrev 2017-11-12 18:57:27 följande:

Då får dom köpa henne, det är en väldigt dyr ras med bra stam jag inte bara skänker bort. Jag har inte betalat dom pengarna för någon annan ska få henne. Köpte henne för delvis för avel och hennes stam. Det är inte bara att köpa en ny.

Människor som du ska inte ha hund. Allt handlar om pengar, skitsamma hur hunden mår.
  • Jemp

Jag tror inte att det är solklart att du kan ta tillbaka hunden. I nån bemärkelse är det den som tagit hand om hunden en viss tid som anses vara ägare. Tanken verkar ju dessutom varit att skriva över henne?

Avel gissar jag inte är planen längre, i så fall börjar du få bråttom...

• Anonym (Orolig)

Självklart saknar jag henne, jag hade henne dom 3,5 förstå åren av hennes liv. Trodde de var underförstått. Det var jag som träna upp henne och la mycket tid på henne. Hade med mig henne överallt då jag kunde ta med henne till mitt jobbet. När allting bara rasade kunde jag inte lägga samma tid och hon började må dåligt. Hon kommer tillbaka till sitt ursrungshem, tror inte hon skulle må dåligt av de, hon har varit otroligt glad när jag hälsat på. Är inget nytt hem eller nya medlemmar utan allt som det var när det var bra.

• Anonym (Knivigt)

Jag tror du gör bäst i att ta kontakt med en jurist utbildad inom området.

Fodervärdsavtal... Betyder en helt annan sak i hundsammanhang än vad det gör för tillexempel häst. Fodervärd för hund betyder i praktiken att du sålt hunden. Ni skulle ha skrivit ett inackorderingsavtal. Men eftersom det nu inte blev några papper skrivna alls så ja, då vill jag påstå att du som sagt gör bäst i att ta kontakt med jurist för det verkar rörigt detta. Vad som sagts dig och dom andra emellan kan vara av stor vikt, finns text konversationer kvar där du tex kan bevisa att dom gått med på att du när som helst kan hämta tillbaka hunden är det helt klart till din fördel. Finns inte sådant? Kan det bli ord mot ord. Men jag tror tyvärr du får ställa in dig på att det blir ett civilrättsligt fall om dom inte är så sugna på att återlämna hunden till din ägo, vilket känns troligt om dom då haft hunden i 2 år redan. Försäkringskostnaderna du legat ute med är jag rätt säker på att du kan kräva utav dom vid händelse att det blir så att dom får behålla hunden.

• Anonym (X)

När såg du hunden senast?

• JuliettaK

Hej

Lagligt sett har du rätt till hunden. Du har vad jag kan förstå köpehandlingarna på hunden? Du står väl även som registrerad ägare i hundregistret hos Jordbruksverket?

Jag har insyn och kan säga att det är det som lagen/tingsrätten går på vid en eventuell tvist. De lägger inga som helst känslomässiga värderingar vid sitt beslut, utan den som kan visa upp köpehandlingar är den rättmätiga ägaren.

Du bör kontakta fodervärdarna och fråga om de vill köpa hunden. Det lyser igenom i dina svar att det inte är väldigt viktigt för dig att få tillbaka hunden, utan den ekonomiska biten är en stor del.

Jag tänker på att dels bryta upp för hunden än en gång. Det blir inte lättare med åren heller. Dessutom finns det nog en husse/matte som efter 2 år skulle bli förtvivlade.

Nej, avsluta affären och var glad att du fann ett bra hem till din hund när det som bäst behövdes i ert liv.

Svar på tråden Ta tillbaka hunden?