• Percafluviatilis

IVF nov-dec 2017

Skywalker skrev 2017-12-13 11:57:03 följande:

Hej allihop! Jag var ju på äggplock idag och det gick bra. Det var nervöst men jag tyckte inte det gjorde ont alls. Och knäppaste är att efter all min oro om för få blåsor fick de ut åtta st! Lite chockad. Nu återstår att se hur många som blir befruktade och utvecklas o.s.v... ja ni vet ju. :)

Jag sa ju att det skulle gå bra! Hur mår du nu? Hur går det för äggisarna?

Jag har testat igår och idag. Väldigt tidigt. Ser något på testen men det är så svagt så svagt... Vågar inte ta ut något i förskott så nu ska jag vänta med test till söndag åtminstone.
  • Percafluviatilis
    Skywalker skrev 2017-12-15 10:47:46 följande:

Åh jag har tänkt på dig, hoppas hoppas att det blir tydligt positivt d närmsta dagarna! <3 Vilken rd är du på nu?

Ja du hade rätt. :) Jag blev väldigt positivt överraskad. De ringde igår och berättade att av åtta ägg hade sju blivit befruktade. Så det blev jag också väldigt glad över! Nu återstår bara att se hur det ser ut på måndag när återföringen ska ske... Hoppas att det blir nån fin blastocyst att återföra. Det finns ju inga garantier men har känt mig lite mer (försiktigt) positiv sen igår. :)

Igår fick jag en lätt blödning och tänkte att nu kommer mensen. Ingen värk och blödningen avtog. Fick upp hoppet igen så testade i morse på rd12 men nej, inte en tillstymmelse till streck tyvärr. Testdag på fredag men det borde visat något nu tycker jag. Embryot skulle vara 14 dagar idag om det hade levt och då brukar man ju kunna se något. Så idag har vi varit hemma och deppat och nu får vi invänta Sahlgrenska i april.

Grattis till ditt fina resultat! Tror säkert att det kommer gå jättebra och att ni får några att frysa också :)
  • Percafluviatilis
    Skywalker skrev 2017-12-19 06:46:47 följande:

Ånej! Jag är så ledsen. Jag har googlat runt (som man ju tyvärr gör) och funderar på hur ovanligt det ör att lyckas på första försöket. Känslan är att det är jätteovanligt. Men man kan ju inte låta bli att hoppas ändå.

Vi var på återföring igår. Så märklig känsla tycker jag! Fick se embryot på en skärm och allt.

30-35% chans per försök har läkarna sagt till oss att man har. Håller tummarna för dig! Har fortfarande en lätt blödning men inget mer. Har inte testat mer heller. Ganska säker på att detta är kört även om nån liten gnutta hopp finns kvar fram till testdagen.
  • Percafluviatilis
    Skywalker skrev 2017-12-20 06:07:26 följande:

Din "riktiga" td är imorgon va? Åh hoppas på ett julmirakel! <3

Nej, på fredag. Men det blöder ju och jag fick negativt på embryots 14e dag så det borde vara kört.
  • Percafluviatilis

Efter uppföljningssamtalet med vår läkare blev vi rådda att inte vänta på landstinget utan istället göra ett till försök nu (även för att då eventuellt kunna spara några embryon om vi får ut något extra). Detta pga mitt låga amh. Velat lite då det ju kostar men vi kom till slut fram till att vi vill känna att vi gjort allt vi kan. Tänk om reserven sjunker jättesnabbt och det inte går att få ut något i april-maj. Så kanske blir det sprutstart redan nästa helg igen... Hoppas det går bra för er andra!

• Percafluviatilis
    Akira Öken skrev 2018-01-06 16:46:41 följande:

Oj, det kan gå så fort alltså? 

Låter oerhört tufft. Jag hade nog också tänkt att jag ville göra allt jag kunde, för att inte riskera att ångra mig sen.

Hur länge har ni väntat?

Spännande med start redan nästa helg!

Själv ruvar jag på dag 9 (om jag räknar rätt). Gjorde FET med en blastocyst den 29 december. Det är oroligt, men åtminstone inget blod än. 

Vi gjorde ett försök i november/december. Satte in ett tvådagars men det blev inget. Har en blastocyst i frysen som vi vill spara. Hade tänkt göra det försöket och sen vänta på landstinget. Remissen skickades i slutet på oktober och vi har tid i april. Nu ska vi då alltså göra en till ivf och hoppas på att få ett tillbaka och kanske ett till till frysen. På vår första ivf väntade vi inte alls eftersom den var privat. Kanske dröjde 2 mån från utredningsstart till ivf.

Låter lovande om du är på rd9 ju :) håller tummarna! Vad är ert "problem"? Alltså anledning till ivf?
  • Percafluviatilis
    Akira Öken skrev 2018-01-07 08:15:08 följande:

Om remissen skickades i oktober så borde ni redan ha fått hjälp! IVF ingår i vårdgarantin och längsta tid mellan ordinerad behandling och behandlingsstart är 90 dagar. Detta är dock inte något som mottagningarna tydligt informerar om utan man måste själv åberopa vårdgarantin.

Tack för tummar!

Manlig faktor med markant nedsatt antal spermier är anledningen till att vi gör IVF. Detta är tredje gången jag ruvar, men jag har aldrig ruvat så många dagar tidigare.

Ja, men det är i Västra Götaland och vi har den längsta kön i landet. Man kan åberopa vårsgaranti men de kan då skicka en var som helst i Sverige och om man då inte godtar det som de föreslår förlorar man sin köplats. De håller på mes köförkortande åtgärder på Sahlgrenska nu så det går ändå snabbare än vad det först skulle gjort.
  • Percafluviatilis
    Skywalker skrev 2018-01-07 08:30:09 följande:

En fundering bara. Har de inte sagt bågot om att få ta om amh? Jag tog provet första gången i januari (privat) och de lät mig sen ta om det när vi sökte genom landstinget just för att se utvecklingen, om det skulle ha sjunkigt snabbt. Var väl osäkert hur pass tillförlitligt det är också men kunde ge en "fingervisning".

Håller tummarna stenhårt för er!

De har tagit amh på mig två ggr för att dubbelkolla. 0,9 och 0,6 har jag haft så antagligen ligger jag däremellan nånstans. Men de väger samman värdet med hur jag svarade på behandlingen också (antal blåsor och så). Så de går inte bara på amh.
  • Percafluviatilis
    Akira Öken skrev 2018-01-07 16:52:35 följande:

Jag förstår, men funderar ändå på hur de menar? De är ju skyldiga att ersätta er för alla kostnader som är förenade med att skicka er "vart som helst i Sverige". Det handlar inte bara om kostnader för resor och övernattningar utan även om förlorad arbetsinkomst för er båda. Om ni gjort behandling privat skulle de ju lika gärna kunna låtit er gå dit från början och bekostat er behandling där.

Så är det säkert men jag har inte orkat ta den fighten och har ett ganska nytt jobb där jag inte vill vara borta för länge/ofta eller säga varför jag är borta. Det blir enklast såhär helt enkelt och det är ju redan jobbigt läge som det är. Har hört flera som försökt stå på sig men landstinget är väldigt ovilliga. Orkar helt enkelt inte.
  • Percafluviatilis
    GotToHaveFaith skrev 2018-01-11 02:47:53 följande:

Länge sen jag skrivit här i tråden. Jag skulle ha varit i v 10+2 igår men p.g.a små blödningar gjorde vi vul för att kolla upp det och fostret hade dött redan i v 7+4, alltså strax efter att vi fått se lilla hjärtat slå på tidigt ultra. Känns helt fel.. allt såg så bra ut men endå slutade hjärtat slå bara timmar/någon dag efter ultrat.. :'(

På något sätt hade jag det på känn och hade hunnit sörja lite så det kom inte som en chock för mig och jag kan se oss försöka på nytt i framtiden. Men visst är det otroligt ledsamt och det känns så tungt då processen är så mycket jobbigare än för "de flesta".

Tack för att ni orkade läsa, var tvungen att få skriva av mig.. <3 Önskar er all lycka!

Fy så tråkigt :( stor kram på dig! Det är ju mycket mer på spel när det blivit till via ivf. Så mycket mer energi som lagts ned. Stackare <3
Svar på tråden IVF nov-dec 2017