• Aniiee

Det heter inte.....

...Orelevant. Det heter IRrelevant.

Så, nu vet ni. Inte för att någon bryr sig, utom jag, kanske....

Fler exempel på liknande?

Jag älskar kanske mindre än vad jag gjorde förr, men mer än du nånsin får veta
  • Svar på tråden Det heter inte.....
  • Voluptuous Shalimar
    Ms H skrev 2017-11-17 16:31:30 följande:

Måste fråga... jag läste en bok för ett tag sedan. Där fanns konstruktionen Desto_____, ju______. Kan man säga/skriva i den ordningen?

Ja. Borde väl gå? Desto mer pengar hon tjänade, ju dyrare vanor skaffade hon sig. Eller?
  • myskmalva
    MsFry skrev 2017-11-17 14:55:40 följande:
    Edit: jag menar naturligtvis att det är två olika ord för samma sak. (Ibland är det knepigt att formulera sig med en mammig treåring hängandes på en).

Ja, det förstod jag. Därav blinkande smileyn.
  • myskmalva
    Pascal skrev 2017-11-17 16:24:55 följande:
    Det heter skilsmässa inte skiljsmässa! Föräldraledig - inte föräldrarledig

Och särkullbarn, inte särkullebarn!
  • Afterlife
    Ms H skrev 2017-11-17 16:31:30 följande:
    Måste fråga... jag läste en bok för ett tag sedan. Där fanns konstruktionen Desto_____, ju______. Kan man säga/skriva i den ordningen?
    Det låter konstigt eftersom ordet "desto" markerar resultatet av "ju"-satsen.
    Men det verkar som om det råder en del förvirring om det här uttrycket.
  • Deceree1
    Stårschan skrev 2017-11-17 16:08:02 följande:

Fördom kanske, men är det inte i Småland som man 'stänger på' lampan också?

Haha:) Näe verkligen inte:)) . Men däremot har man hört - stäng på tv,n. :)))
  • Deceree1

En kille skulle förklara allt han hade gjort i trädgården och utbrister till slut - nu börjar jag äntligen se ljuset i tunneln. Då sa jag - hm, jaa, fast det är ju när man dör som man ser ljuset i tunneln. Jag har hört flera använda det uttrycket i helt idiotiska meningar. Vet inte folk vad "ljuset i tunneln är"?

• Tow2Mater
    Deceree1 skrev 2017-11-17 16:44:58 följande:

En kille skulle förklara allt han hade gjort i trädgården och utbrister till slut - nu börjar jag äntligen se ljuset i tunneln. Då sa jag - hm, jaa, fast det är ju när man dör som man ser ljuset i tunneln. Jag har hört flera använda det uttrycket i helt idiotiska meningar. Vet inte folk vad "ljuset i tunneln är"?

Att 'se ljuset i tunneln' kan betyda att man ser slutet, tex på ett projekt...
  • Aniiee
    Deceree1 skrev 2017-11-17 16:44:58 följande:

Den killen använde uttrycket helt korrekt. Du är den som inte har koll här, tyvärr.
    Jag älskar kanske mindre än vad jag gjorde förr, men mer än du nånsin får veta
Svar på tråden Det heter inte.....