• fredsduvan

    vad har ni för efterrätt på julen förutom risgröt om ni nu har det?

    tips tas gärna emot har idétorka:)


    ALL KÄRLEK
  • Svar på tråden vad har ni för efterrätt på julen förutom risgröt om ni nu har det?
  • flygrl
    Aniiee skrev 2017-11-18 18:54:25 följande:
    I den torta negra jag kan är det bara plomon, fikon och russin, och ett gäng kryddorm rom, portvin och dulce quemado (och lite basic bakgrejer), inga nötter. Men det är förstås ett colombianskt recept jag fått av en bekant, så det kanske är lite skillnad mot hur de gör i Venzuela =)
    Jag älskar kanske mindre än vad jag gjorde förr, men mer än du nånsin får veta
    Det skiljer väl lite på receptet i Colombia och Venezuela men ffa finns det viss variation från familj till familj. Mamma brukar ha pecannötter i iaf.
    Kul du kände till torta negra förresten!
  • Aniiee
    Dementoria skrev 2017-11-18 19:01:02 följande:
    Vad är vitost med blana?
    Amidina skrev 2017-11-17 09:04:09 följande:

    Äggost! Rätt från Bohuslän som är så vansinnigt god att vår familj från Skåne anammat den. :D


    Blana är i alla fall vispgrädde vispat med messmör, så mycket vet jag =P
    Jag älskar kanske mindre än vad jag gjorde förr, men mer än du nånsin får veta
  • Dementoria
    Aniiee skrev 2017-11-18 19:42:32 följande:
    Blana är i alla fall vispgrädde vispat med messmör, så mycket vet jag =P
    Jag googlade och det är tydligen vanlig "smaklös" hemlagad "färskost" med den där messmörssåsen. Jag tyckte det lät spännande, roligt att testa sådana där lokala specialiteter!
  • fredsduvan
    Porslinsblomman skrev 2017-11-18 19:30:30 följande:

    Till julfesten (med julbord) med jobbet tänker jag göra cheesecake med pepparkaksbotten, vit chokladfyllning och lingonspegel. Gluten- och laktosfri. Hoppas den blir bra!


    det lät super gott! har du recept på det?
    ALL KÄRLEK
  • Porslinsblomman
    fredsduvan skrev 2017-11-18 20:11:56 följande:

    det lät super gott! har du recept på det?


    Jag har plockat ihop delar från olika recept, och skapat mig en ?egen? mix

    När jag gör vit chokladcreme/mousse av olika slag försöker jag välja recept utan ägg, för jag lyckas aldrig med det, det skär sig jämt! Även om ingredienserna har i stort sett samma temperatur. Lingonspegeln görs av någon halvdeciliter outspädd lingondryck som värms och blandas med gelatin som legat i blöt, sedan späder man med mer lingondryck. Googla så hittar du
  • fredsduvan
    Bumbis skrev 2017-11-18 19:12:04 följande:

    Banoffeepaj har vi haft senaste åren. Fantastiskt gott :)


    vad är det?
    ALL KÄRLEK
  • Dementoria
    fredsduvan skrev 2017-11-18 20:26:01 följande:
    vad är det?
    Sjukt gott och sjukt mastigt.

    Digestivekex, karamelliserad kondenserad mjölk, grädde, banan och riven choklad. Vissa har maränger på också. Googla. Och lova att du testar det även om det låter knasigt, det är tamejtusan något av det godaste som finns!
  • Bumbis
    Dementoria skrev 2017-11-18 20:27:47 följande:

    Sjukt gott och sjukt mastigt.

    Digestivekex, karamelliserad kondenserad mjölk, grädde, banan och riven choklad. Vissa har maränger på också. Googla. Och lova att du testar det även om det låter knasigt, det är tamejtusan något av det godaste som finns!


    Vi har rostade mandlar på också, mums!
  • Gryntroll

    Klassiker hos oss är, som för många, ris a la malta, vi har körsbörssås till.

    Men när vi hade sonens dop i mitten av dec, hade vi skinkmackor m glögg och serverade vanilj panacotta med kanelkryddad äppelkompott som dessert i små glas. Det var väldigt uppskattat.

    Hade även fryst ligon cheesecake en jul och även det var uppskattat.

Svar på tråden vad har ni för efterrätt på julen förutom risgröt om ni nu har det?