Hur blir man trygg i sig själv?
1. Finns det någon här som har haft dålig självkänsla men lyckats bygga upp den?
2. Vilka verktyg använde du?
3. Hur blir man trygg i sig själv?
1. Finns det någon här som har haft dålig självkänsla men lyckats bygga upp den?
2. Vilka verktyg använde du?
3. Hur blir man trygg i sig själv?
Jag TROR att du skall börja med att skita i vad andra tycker om dig.
Var den du är, få kanske mindre vänner men vänner som gillar DIG och inget annat.
Har du kommit dit så tror jag det sakta blir bättre sedan
Var den du är, få kanske mindre vänner men vänner som gillar DIG och inget annat.
Problemet är att jag alltid tänker att någon tycker illa om mig om den personen ställer in planer exempelvis. Detta grundar sig i åtta år av mobbning blandannat :( Gått och går i terapi men det hjälper inte så mkt. Så ville kolla om någon annan har haft samma problem men lyckats bryta tankemönstret och få konkreta tips hur man gör det.
sa precis hur man gör.. ta det till dig
Mitt sätt har varit att bigga upp mitt eget värde. Efter min seperation (långt förhållande) så ville jag hitta mig själv igen. Jag dumpa alla ?vänner? som inte höll den måttet och som jag inte kände var 100% lojala. Hade en kvar efter det samt lite kolleger på jobb.
Sen började jag sätta ut mål för mitt eget liv. Jag renoverade min lägenhet, tränade och hade en utbildning som ett av målen. Jag fokuserade 100% på mitt liv i över ett år. Jag åt rätt, höll lägenheten städad och ren, hade tider för träning, tvätt, handla med mera.
Jag umgicks inte med någon om jag inte blev bjuden på något jag tyckte var kul så som paintball eller liknande. Jag drack inte alkohol och festa inte.
Efter ett år började jag nätdejta. Jag bestämde mig för att jag hade ett högt värde, jag ställde egna krav på hur min framtida partners egenskaper skulle se ut. Jag framställde mig själv inför andra som den jag var, inga försköningar. Jag höll på mina principer och sökte en kvinna som var ärlig och seriös, vilket jag hittade efter en månad.
Nu är vi gifta sedan 5år tillbaka.
Jag har nog en släng av asperger, inte så det märks, men det hjälper mig med att kunna vara ensam. Jag har inte så stort socialt behov vilket har gjort det enklare för mig. Jag tror att ?normala? personer har svårare att ta sig vidare då de är mer beroende av att ha folk omkring sig. Det är nästan så att de blir deprimerade och blir nästan klängiga och besvärande för andra, en ond cirkel.
Vet inte om detta hjälper dig, men det hjälpte mig när jag kom ut från ett långt förhållande och kände mig osäker på mitt värde på ?köttmarknaden? :)