• Anonym (ts)

Hur blir man trygg i sig själv?

1. Finns det någon här som har haft dålig självkänsla men lyckats bygga upp den?

2. Vilka verktyg använde du?

3. Hur blir man trygg i sig själv?

• Svar på tråden Hur blir man trygg i sig själv?
  • Anonym (Elin)

Jag tror att man först måste reda ut vad för känslor man har.

Personligen har jag stora åroblem med att vara kroniskt rädd för att göra fel och upptäcker därför fel hela tiden som jag gör. Det i sin tur leder till ångest och panikkänslor.

Jag har funderat mycket på det på senare tid eftersom jag känner att de känslorna hämmar mitt liv mycket. Frågan är ju hur man ändrar på ett så invant tanke- och beteendemönster.

Det jag försöker göra är att tvinga mig in i ett visst beteende. Säg att jag planerat att träna så kommer denna ångest då försöker jag tcinga mig att träna ändå. Dvs acceptera att tankarna kommer och inte låta dem påverka mitt praktiska liv. Och att inte tillåta mig att hålla kvar tankarna när de kommer, tex sätta igång en aktivitet/lyssna på radio för att störa tankarna.

Men det är jättetufft och jättesvårt.

• Anonym (ts)
    Anonym (Man) skrev 2017-11-17 15:09:29 följande:

Ja, det viktigaste är att bli socialt fri vilket man blir med familj och långsiktiga trygga relationer med vänner.

Fast mitt problem är att jag är beroende i vissa relationer, för att jag har så dålig självkänsla...har goda relationer med alla i min närhet men vill känna mig starkare i mig själv
  • Anonym (ts)
    Anonym (självkärlek skapar trygghet) skrev 2017-11-17 16:15:59 följande:

Lättare sagt än gjort då mycket av en osäker och otrygg människas självkänsla bottnar i just vad omgivningen tycker om en och yttre uppskattning. Man blir väldigt ensam om man går sin egen väg och det måste man från början ha ett väldigt stark psyke för att kunna hantera. Kan man gå i terapi privat är det bra, samtidigt eller enbart börja sköta om sin hälsa både inre som den fysiska eftersom sådant ökar lugn och välbefinnande. Meditera, mindfulness, skaffa intressen. Läs böcker vidga ditt intellekt, ta itu med någon dröm, ,våga utsätt dig för något du varit rädd för. Sådant växer man av likaså att bli bra på något som också gör en intresant och passionerad. Kanske göra voluntärinsatser, träffa människor som kämpar för bra saker, få ett värde via sådant.

Sen skulle många säga att vänner och familjerelationer är viktigt, personligen tycker jag det kan ha motsatt effekt och både begränsa och skapa orimliga krav som får en att må ännu sämre så jag försöker hålla det till ett minimum. Kärleksrelationer är också stärkande, men först skulle jag jobba på mig själv:=)

Tack för ett jättebra svar. Mitt i prick. Jag har inte en stark grundtrygghet och det är den jag vill jobba upp. Omgivningen uppfattar mig som lugn och trygg i mig själv på ytan men lite ?vända kappan efter vinden? och beroende av andras bekräftelse när det händer något. Plus att jag inte kan härbärgera känslor. Så fort något jobbigt händer måste jag genast ventilera det med någon i min närhet och bli lugnad... det är jättejobbigt.

Har du tips på några bra övningar?
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (ts) skrev 2017-11-17 14:26:13 följande:

1. Finns det någon här som har haft dålig självkänsla men lyckats bygga upp den?

2. Vilka verktyg använde du?

3. Hur blir man trygg i sig själv?

Jag har en dålig självkänsla och jag har inte lyckats bygga upp den. Men däremot har jag börjat i terapi för att bygga upp den och det går ändå ganska bra måste jag säga. Saken är dock den att det hela handlar om vilken inställning man har till sig själv och sina egenskaper, både bra och dåliga och det tar väldigt lång tid att bygga upp en accepterande inställning till sig själv. Notera att jag säger "accepterande inställning" och inte "positiv inställning". Att se sig själv på ett genomgående positivt sätt är inte konstruktivt (och faktiskt inte så troligt heller). Därför handlar självkänsla om att acceptera sig själv snarare än att älska allt med sig själv.

Men som sagt så tar det lång tid att bygga upp en bra självkänsla. Men det är värt det! Se det som en investering för framtiden: ju bättre självkänsla du har, ju bättre kommer ditt liv bli.

Hur du gör? Ja, det första steget har du redan uppnått, nämligen att lokalisera problemet och erkänna det för sig själv. Resten är en längre process som du kan få hjälp med via terapi. Det finns säkert andra vägar också, t.ex. självterapi men jag skulle starkt rekommendera att du förklarar ditt problem för närmaste vårdcentral så sänder de dig till en psykolog som kan hjälpa dig vidare. Sen finns det en viktig sak du måste komma ihåg: att du bryr dig om vad andra tycker om dig är ett sundhetstecken. Det visar att du är mänsklig och att du har ett sunt förhållande till din omgivning. Vi människor är flockdjur och vad andra tycker och tänker är viktigt för oss, vare sig vi vill eller inte.

Och när du gjort allt det ovanstående och låtit det ta tid så kommer du att själv hitta svaret på den sista frågan!
  • BossHoss
    Anonym (Elin) skrev 2017-11-18 05:41:09 följande:
    Hur gör man det då?
    HUr spikar man i en spik
    Hur dricker man vatten
    förstår inte vad man inte förstår.

Man struntar i vad andra tycker och är sig själv. Bara till attt göra, finns inget mer som behövs beskrivas
  • Anonym (Elin)
    BossHoss skrev 2017-11-20 07:56:36 följande:

HUr spikar man i en spik

Hur dricker man vatten

Man struntar i vad andra tycker och är sig själv. Bara till attt göra, finns inget mer som behövs beskrivas

Det går att hitta instruktioner till hur man spikar en spik och det går att titta på mär någon dricker ett glas vatten och härma och sedan öva några gånger om man inte kulle kunna dessa saker.

Men hur gör man om man inte kan släppa oron för att göra fel, för att det man gör ska sluta i katastrof eller som du skriver strunta i vad andra tycker, om man inte kan det idag? Hur tränar man sig på det? Hur blir man bättre på det? Det är väl det som ts undrar,

hur man gör för att bry sig mindre om vad andra tycker. "Bara till att göra" är inte ett särskillt konstruktivt svar om man inte vet hur man gör. Vare sig det gäller ts frågeställning, slå i en spik eller dricka vatten ur glas.
  • BossHoss
    Anonym (Elin) skrev 2017-11-20 08:04:54 följande:
    Det går att hitta instruktioner till hur man spikar en spik och det går att titta på mär någon dricker ett glas vatten och härma och sedan öva några gånger om man inte kulle kunna dessa saker.

Men hur gör man om man inte kan släppa oron för att göra fel, för att det man gör ska sluta i katastrof eller som du skriver strunta i vad andra tycker, om man inte kan det idag? Hur tränar man sig på det? Hur blir man bättre på det? Det är väl det som ts undrar,

hur man gör för att bry sig mindre om vad andra tycker. "Bara till att göra" är inte ett särskillt konstruktivt svar om man inte vet hur man gör. Vare sig det gäller ts frågeställning, slå i en spik eller dricka vatten ur glas.
    Man tar ett internt beslut.
    Jag skall va mig själv och inte bry mig om vad andra tycker om mig hela tiden. Utan vara den jag är. Sedan gör man det.

Så nu har TS fått en beskrivning. 
  • Anonym (Hulda)
    BossHoss skrev 2017-11-20 08:11:50 följande:

Jag skall va mig själv och inte bry mig om vad andra tycker om mig hela tiden. Utan vara den jag är. Sedan gör man det.

Det är inte så enkelt som du påstår. Har man låg självkänsla och hela tiden undrar vad andra tycker om en så kan man inte bryta det beteendemönstret.

Till TS : jag tror på att skaffa egna intressen och hobbies. Gärna flera st. När man gör något som man känner att man blir bra på och kan mycket om så växer självförtroendet. Inte bara när det gäller just det som du är bra på utan rent generellt. Man blir säkrare i sig själv. Jag skulle vilja säga såhär, fundera ut nåt som du känner att du vill syssla med. Nåt du tycker är kul, intressant. Ägna dig åt det ett tag och försök att inte tänka på vad andra tycker och tänker. Gå in för att bli bra på de du tycker är intressant.
  • Anonym (Elin)
    BossHoss skrev 2017-11-20 08:11:50 följande:

Ok, tror dock det är svårare än så för den som inte kan. Men du har ju en poäng i att det handlar om att bestämma sig. Man måste ju bestämma hur man vill vara och sen tror jag på " fake it til you make it".

Jag tror att man får bestämma sig för hur man vill vara och sen får man agera som att det vore så, och så småningom tror jag att det skapar en ny vana, ett nytt tankemönster.

Men din beskrivning är ju lika konstruktiv som att säga " ny tänker jag sticka en tröja och så gör man bara det utan att få titta på någon instruktion om hur det går till, frpga någon eller få reda på vilka redskap spm behövs - det är bara att göra". Det är möjligt att man kommer klura ut det efter ett tag men är ju inte ett särskillt bra svar om man svara "det är bara att göra" om nån statar en tråd med frågan" hur gör man när man stickar?".
  • BossHoss
    Anonym (Elin) skrev 2017-11-20 08:23:28 följande:
    Ok, tror dock det är svårare än så för den som inte kan. Men du har ju en poäng i att det handlar om att bestämma sig. Man måste ju bestämma hur man vill vara och sen tror jag på " fake it til you make it".

Jag tror att man får bestämma sig för hur man vill vara och sen får man agera som att det vore så, och så småningom tror jag att det skapar en ny vana, ett nytt tankemönster.

Men din beskrivning är ju lika konstruktiv som att säga " ny tänker jag sticka en tröja och så gör man bara det utan att få titta på någon instruktion om hur det går till, frpga någon eller få reda på vilka redskap spm behövs - det är bara att göra". Det är möjligt att man kommer klura ut det efter ett tag men är ju inte ett särskillt bra svar om man svara "det är bara att göra" om nån statar en tråd med frågan" hur gör man när man stickar?".
    Du jämför ett "tekniskt" kunnande med ett beslut man tar som en indivit.
    Självklart kan jag inte säga till någon att kör bil så kan det så.

Men säger jag åt någon att ut och spring så gör de så. Sluta slåss, Sluta röka osv osv man vet hur man gör.

och JA det är bara till att göra det. Är inte svårare än så. Man tar ett beslut sedan gör man det. Att man sedan försöker hita bortförklaringar till att inte göra det kan alla men då har man inte tagit det aktiva beslutet ännu.

Man gör det, svårt att göra kanske men inget som behövs förklaras
  • Anonym (Hulda)

Jag kan ge dig två konkreta exempel. Detta kanske inte intresserar dig men det kanske väcker andra funderingar om hobbies.

Jag odlar mycket. Jag samlar fröer i massor, katalogiserar och förpackar så att det bara är att använda i vår. Jag gör egna växtgrupper hit och dit. Det finns inga begränsningar när det gäller växter.

Jag har i några år samlat på mig "pysselgrejer". Allt från fina band från julklappar, glittriga ljusslingor ( små ledslingor) små guldstjärnor, silverkulor och massa annat. Nu har jag en hel låda med massa pysselgrejer så nu gör jag allt möjligt, egen krans till dörren, julgrupper med växter och julpyssel i och beställer hem amaryllislökar ( minst en varje jul) så jag sparar alla amaryllislökar och planterar dom i november och gör dekoration i varje amarylliskruka. Man kan sätta fina bilder från tidningar i ramar ( det behöver ju inte alltid vara foton) och sätter upp som en grupp på väggen.

Det är ju bara förslag men ville bara hjälpa till.

• Anonym (Elin)
    BossHoss skrev 2017-11-20 08:30:31 följande:

Du jämför ett "tekniskt" kunnande med ett beslut man tar som en indivit.

Självklart kan jag inte säga till någon att kör bil så kan det så.

Men säger jag åt någon att ut och spring så gör de så. Sluta slåss, Sluta röka osv osv man vet hur man gör.

och JA det är bara till att göra det. Är inte svårare än så. Man tar ett beslut sedan gör man det. Att man sedan försöker hita bortförklaringar till att inte göra det kan alla men då har man inte tagit det aktiva beslutet ännu.

Man gör det, svårt att göra kanske men inget som behövs förklaras

Fast jag tror att ett att bryta ett invant tankemönster delvis handlar om tekniskt kunnande. Man måste lära om ett förhåll ingssätt. Och det är inte bara att.

Det är ju delvis samma med de andra sakerna du nämner. Kring att börja löpträna eller att sluta röka finns också många tips om hur man gör, olika träningsupplägg osv. Så visst behöver man bestämma sig men ofta behöver manett hur också, ett träningsårogram eller liknande.

Jag har bestämt mig för att sluta ha ångest tex. Det jag kan bestämma mig för är att sluta agera på min ångest, att fullfölja mina vardagsplaner osv, att inte ta ångesten styra mig. Men jag kan inte besluta över ångesten som sådan, den kommer ändå. Men jag tror att om jag forstätter att "ignorera" pngesten kommer den bli mindre eller rent av försvinna så småningom . Men det kräVs av mig ett "träningspeogram", en strategi. Det räcker inte bara med att bestämma sig för att springa en mil imorgon, man måste träna först, och vill man bli riktigt bra på att spri ga finns många bra tips mm att ta till sig.

Jag tror att det är dessa träningsprogram och tips som ts efterfrågar och har behov av.
  • Anonym (ts)

• Anonym (ts)

Ja det är det jag undrar. Vilka metoder som fungerar och hur man ska träna. Om det ?bara hade varit att göra? på ett visst sätt hade nog ingen människa haft dålig självkänsla
  • BossHoss
    Anonym (Elin) skrev 2017-11-20 08:43:47 följande:
    Fast jag tror att ett att bryta ett invant tankemönster delvis handlar om tekniskt kunnande. Man måste lära om ett förhåll ingssätt. Och det är inte bara att.

Det är ju delvis samma med de andra sakerna du nämner. Kring att börja löpträna eller att sluta röka finns också många tips om hur man gör, olika träningsupplägg osv. Så visst behöver man bestämma sig men ofta behöver manett hur också, ett träningsårogram eller liknande.

Jag har bestämt mig för att sluta ha ångest tex. Det jag kan bestämma mig för är att sluta agera på min ångest, att fullfölja mina vardagsplaner osv, att inte ta ångesten styra mig. Men jag kan inte besluta över ångesten som sådan, den kommer ändå. Men jag tror att om jag forstätter att "ignorera" pngesten kommer den bli mindre eller rent av försvinna så småningom . Men det kräVs av mig ett "träningspeogram", en strategi. Det räcker inte bara med att bestämma sig för att springa en mil imorgon, man måste träna först, och vill man bli riktigt bra på att spri ga finns många bra tips mm att ta till sig.

Jag tror att det är dessa träningsprogram och tips som ts efterfrågar och har behov av.
    Antingen gört man det eller så gör man det inte, detgällert så fruktansvärt mycket i samhället. Jag kan itne gå ner i vikt för att jag kan inte laga nyttig mat, men alla kan sluta ät dålig mat och dra ner på portionerna om de bestämst sig.

Man kan klmara sig fast vid metoder och grejer hur länge som helst men det rör sig ändå om ett internt beslut att göra det och sedan gå ut och göra det.
    Anonym (ts) skrev 2017-11-20 10:12:50 följande:
    Ja det är det jag undrar. Vilka metoder som fungerar och hur man ska träna. Om det ?bara hade varit att göra? på ett visst sätt hade nog ingen människa haft dålig självkänsla
    Folk tycker det är jobbigt att göra ändringar i sina liv därför "orkar" de inte ta tag i sina vardagsproblem. Folk slutar inte röka för att de inte kan det, utan för att det är jobbigt att stå emot beroendet.

Den dagen en rökare, tjockis osv sätter ner foten och säger, nä nu jävlar räcker det nu sklutar jag, och ger sig fan på det och har beslutat det för sig själv (utan att ljuga för sig själv) så klarar man det. Sålänge man inte gör något halvhjärtat.

Det är bara att göra det, anser jag och det är det enda tips jag kan ge, för det funkade för mig.
  • Anonym (Är)

Är det attraktivt med en kvinna som är trygg i sig själv

• ödmjukman

Träning bygger upp kroppen, hållningen o man får en bättre känsla i kroppen. Kroppen fylls av endorfiner o du blir starkare, gladare.

Sedan är det bra att börja med någon hobby där man möter människor.. prata ? lär känna ..

Det finns böcker i ämnet, prata med psykolog, prata med vänner o få hjälp.

Känslan behöver komma inifrån, att ta ett beslut som nån sa?

Att börja göra saker o känna att man slutförde o det blev en fin sak, vara stolt över sitt arbete eller vad man har utfört. Inte jämföra sig med andra. På så sätt tar man små steg framåt o bygger upp?

• Anonym (självkärlek skapar trygghet)
    BossHoss skrev 2017-11-20 07:56:36 följande:
    HUr spikar man i en spik
    Hur dricker man vatten

Otroligt dåligt och onyanserat svar. Låter snarare som du skulle kunna behöva lära dig lite självreflektion och djupanalys! Visst ligger det något i ditt svar, men människor är långt mer komplexa än den svart/vita genvägen du beskriver. Tror inte ens den simplaste roboten klarar så begränsade kommandon.
Svar på tråden Hur blir man trygg i sig själv?