Hur blir man trygg i sig själv?
1. Finns det någon här som har haft dålig självkänsla men lyckats bygga upp den?
2. Vilka verktyg använde du?
3. Hur blir man trygg i sig själv?
1. Finns det någon här som har haft dålig självkänsla men lyckats bygga upp den?
Jag tror att man först måste reda ut vad för känslor man har.
Personligen har jag stora åroblem med att vara kroniskt rädd för att göra fel och upptäcker därför fel hela tiden som jag gör. Det i sin tur leder till ångest och panikkänslor.
Jag har funderat mycket på det på senare tid eftersom jag känner att de känslorna hämmar mitt liv mycket. Frågan är ju hur man ändrar på ett så invant tanke- och beteendemönster.
Det jag försöker göra är att tvinga mig in i ett visst beteende. Säg att jag planerat att träna så kommer denna ångest då försöker jag tcinga mig att träna ändå. Dvs acceptera att tankarna kommer och inte låta dem påverka mitt praktiska liv. Och att inte tillåta mig att hålla kvar tankarna när de kommer, tex sätta igång en aktivitet/lyssna på radio för att störa tankarna.
Men det är jättetufft och jättesvårt.
Ja, det viktigaste är att bli socialt fri vilket man blir med familj och långsiktiga trygga relationer med vänner.
Lättare sagt än gjort då mycket av en osäker och otrygg människas självkänsla bottnar i just vad omgivningen tycker om en och yttre uppskattning. Man blir väldigt ensam om man går sin egen väg och det måste man från början ha ett väldigt stark psyke för att kunna hantera. Kan man gå i terapi privat är det bra, samtidigt eller enbart börja sköta om sin hälsa både inre som den fysiska eftersom sådant ökar lugn och välbefinnande. Meditera, mindfulness, skaffa intressen. Läs böcker vidga ditt intellekt, ta itu med någon dröm, ,våga utsätt dig för något du varit rädd för. Sådant växer man av likaså att bli bra på något som också gör en intresant och passionerad. Kanske göra voluntärinsatser, träffa människor som kämpar för bra saker, få ett värde via sådant.
Sen skulle många säga att vänner och familjerelationer är viktigt, personligen tycker jag det kan ha motsatt effekt och både begränsa och skapa orimliga krav som får en att må ännu sämre så jag försöker hålla det till ett minimum. Kärleksrelationer är också stärkande, men först skulle jag jobba på mig själv:=)
HUr spikar man i en spik
Hur dricker man vatten
förstår inte vad man inte förstår.
Man struntar i vad andra tycker och är sig själv. Bara till attt göra, finns inget mer som behövs beskrivas
Man tar ett internt beslut.
Jag skall va mig själv och inte bry mig om vad andra tycker om mig hela tiden. Utan vara den jag är. Sedan gör man det.
Så nu har TS fått en beskrivning.
Man tar ett internt beslut.
Jag skall va mig själv och inte bry mig om vad andra tycker om mig hela tiden. Utan vara den jag är. Sedan gör man det.
Så nu har TS fått en beskrivning.
Jag kan ge dig två konkreta exempel. Detta kanske inte intresserar dig men det kanske väcker andra funderingar om hobbies.
Jag odlar mycket. Jag samlar fröer i massor, katalogiserar och förpackar så att det bara är att använda i vår. Jag gör egna växtgrupper hit och dit. Det finns inga begränsningar när det gäller växter.
Jag har i några år samlat på mig "pysselgrejer". Allt från fina band från julklappar, glittriga ljusslingor ( små ledslingor) små guldstjärnor, silverkulor och massa annat. Nu har jag en hel låda med massa pysselgrejer så nu gör jag allt möjligt, egen krans till dörren, julgrupper med växter och julpyssel i och beställer hem amaryllislökar ( minst en varje jul) så jag sparar alla amaryllislökar och planterar dom i november och gör dekoration i varje amarylliskruka. Man kan sätta fina bilder från tidningar i ramar ( det behöver ju inte alltid vara foton) och sätter upp som en grupp på väggen.
Det är ju bara förslag men ville bara hjälpa till.
Du jämför ett "tekniskt" kunnande med ett beslut man tar som en indivit.
Självklart kan jag inte säga till någon att kör bil så kan det så.
Men säger jag åt någon att ut och spring så gör de så. Sluta slåss, Sluta röka osv osv man vet hur man gör.
och JA det är bara till att göra det. Är inte svårare än så. Man tar ett beslut sedan gör man det. Att man sedan försöker hita bortförklaringar till att inte göra det kan alla men då har man inte tagit det aktiva beslutet ännu.
Man gör det, svårt att göra kanske men inget som behövs förklaras
Det går att hitta instruktioner till hur man spikar en spik och det går att titta på mär någon dricker ett glas vatten och härma och sedan öva några gånger om man inte kulle kunna dessa saker.
Men hur gör man om man inte kan släppa oron för att göra fel, för att det man gör ska sluta i katastrof eller som du skriver strunta i vad andra tycker, om man inte kan det idag? Hur tränar man sig på det? Hur blir man bättre på det? Det är väl det som ts undrar,
hur man gör för att bry sig mindre om vad andra tycker. "Bara till att göra" är inte ett särskillt konstruktivt svar om man inte vet hur man gör. Vare sig det gäller ts frågeställning, slå i en spik eller dricka vatten ur glas.
Det går att hitta instruktioner till hur man spikar en spik och det går att titta på mär någon dricker ett glas vatten och härma och sedan öva några gånger om man inte kulle kunna dessa saker.
Men hur gör man om man inte kan släppa oron för att göra fel, för att det man gör ska sluta i katastrof eller som du skriver strunta i vad andra tycker, om man inte kan det idag? Hur tränar man sig på det? Hur blir man bättre på det? Det är väl det som ts undrar,
hur man gör för att bry sig mindre om vad andra tycker. "Bara till att göra" är inte ett särskillt konstruktivt svar om man inte vet hur man gör. Vare sig det gäller ts frågeställning, slå i en spik eller dricka vatten ur glas.
Är det attraktivt med en kvinna som är trygg i sig själv
Träning bygger upp kroppen, hållningen o man får en bättre känsla i kroppen. Kroppen fylls av endorfiner o du blir starkare, gladare.
Sedan är det bra att börja med någon hobby där man möter människor.. prata ? lär känna ..
Det finns böcker i ämnet, prata med psykolog, prata med vänner o få hjälp.
Känslan behöver komma inifrån, att ta ett beslut som nån sa?
Att börja göra saker o känna att man slutförde o det blev en fin sak, vara stolt över sitt arbete eller vad man har utfört. Inte jämföra sig med andra. På så sätt tar man små steg framåt o bygger upp?