• Anonym (sockerdricka)

B12 brist.

Hej! Jag undrar om någon här haft B12 brist, som gått så långt att man domnar bort helt och knappt kan gå? Jag är där nu, och är lite rädd för hur länge jag ska ha så här...

--

För att gör en lång historia kort;
    I grunden har jag fibromyalgi, ibs-c (förstoppad), diskbråck i nacke + ländrygg.

För ca 12 månad sedan brukade mina domningar bli värre (jag brukar kunna tappa känseln och domna bort, p.g.a. diskbråcken med nervrotspåverkan) och jag åkte in akut eftersom jag hade jätteont i ländryggen och var bortdomnad från midjan och ner. De gjorde MR på ländrygg - inga nya ''fynd''. Dagen efter gjorde de MR på bröstrygg, nacke och hjärna - inga nya fynd där heller varken på hjärna, rygg eller nacke.

Blev flyttad till neurologen från ortopeden, eftersom det nu inte var något nytt diskbråck det var frågan om. Mina neurologiska tester gick sådär.. svårt att gå, tappar balansen, liten kommentar ang. min syn på ena ögat. Så alla ''ovan midjan-tester'' var bra men när det gällde ben och fötter var det sämre. Doktorn frågar om vi har MS i släkten, sa att det har vi inte.

Fick ett stick i ryggen; ryggmärgsvätskeprov. Det var lite svårt eftersom jag hade trångt mellan kotorna (spinal spinos har jag i åtanken men inget de nämnt) men det lyckades och vätskan var klar.

Har fått reda på att jag inte har borrelia och inte MS. Blodproverna visar på B12 brist, 133. Så jag fick folsyra och Behephan med hem att äta. Dock har jag fått biverkningar av Behephanet, en himla massa nässelutslag på nästan hela kroppen som klias och bränner något hemskt! Så de vill jag ju inte fortsätta äta...

Tycker inte att mitt B12 är speciellt lågt - för att vara mig - jag har haft lägre.  Sommaren 2016 hade jag extrem mens, i 18 dagar och jag blödde igenom allt! Jag 'tappade' prickarna på tungan så den blev helt slät, det kändes som att jag hade druckit något hett och bränt tungan. Hade den känslan i nästan 14 dagar innan det blev bättre. Jag var lite yr då, men jag hade inga domningar i benen då som jag har nu.

--

Någon som haft samma problem? Hur mår ni nu?

• Svar på tråden B12 brist.
  • Anonym (sockerdricka)
    Anonym (B12) skrev 2017-12-06 09:12:39 följande:

Angående B12-brist så kan det saknas en faktor i upptaget av B12 ur maten, intrinsic factor. Om den saknas så måste man få injektioner eftersom varken B12 från kosten eller från tillskott som tas i munnen kommer att tas upp effektivt. 

Sen kan du ju ha andra diagnoser ovanpå en B12-brist, men bra att du ska få injektioner nu! Och många av de symtom du beskriver kommer av B12-brist.

Precis, nå saltsyra i magen eller liknande. När jag låg inlagd pratade de om att göra gastroskopi men det blev aldrig av. Förra veckan fick jag min första injektion, men sköterskan som gav mig den kunde inte se hur ofta jag skulle då dem. Läkaren skulle bestämma det tills det var dags sa han till mig, men han måste ha glömt det. Har en telefontid med honom nästa vecka så vi får se vad han säger.

Jo, jag har andra problem också.. Ibs, fibromyalgi, bl.a.
  • Anonym (sockerdricka)
    Anonym (anonym) skrev 2017-12-06 09:24:53 följande:

Jag få sedan flera år tillbaka injektioner  med B-12 var 4 vecka eftersom det inte fungerar med tablettbehandling, ligger trots injektioner lite för lågt men symtomen som känselbortfall och stickningarna i fötterna försvinner med injektioner.I början när jag fick injektioner var det täta injektioner för att bygga upp en depå det är tänkt att behandlingen ska vara livslång.I mitt fall har de inte närmare kollat varför jag inte kan ta upp B-12 ur kosten eller från tabletter.

Vet du vilket värde du brukar ha? Har de nämnt gastroskopi?
  • Anonym (anonym)
    Anonym (sockerdricka) skrev 2017-12-06 13:57:35 följande:
    Vet du vilket värde du brukar ha? Har de nämnt gastroskopi?
    Nej vet inte värde vet bara att det ligger lite under trots injektioner och gastroskopi har jag inte gjort.
  • Anonym (Maria)
    Anonym (sockerdricka) skrev 2017-12-06 08:27:55 följande:

Verkar som att fibromyalgi, MS, borrelia, B 12-brist och ME/CFS har väldigt lika symptom..

Borrelia och dess saminfektioner leder till alla dessa besvär.
  • Anonym (sockerdricka)
    Anonym (anonym) skrev 2017-12-06 14:00:25 följande:
    Nej vet inte värde vet bara att det ligger lite under trots injektioner och gastroskopi har jag inte gjort.
    Okej.
  • Anonym (sockerdricka)
    Anonym (Maria) skrev 2017-12-06 18:33:27 följande:
    Borrelia och dess saminfektioner leder till alla dessa besvär.
    De kunde se att jag inte haft någon borrelia - varken nu eller tidigare.
  • Anonym (sockerdricka)

Brukar ni känna av injektionerna?

Jag fick onsdag-fredag förra veckan och hela denna vecka (+ imorgon) och känner inget speciellt... fortfarande sockerdricka i benen.

• Lindquist

Fortfarande sockerdricka i benen? Ja cyanokobalamin är inte så bra som vården skriver ut som betolvex  det innehåller en cyanidmolekyl. Och jag tror inte jag skulle vilja ta gift. Cyanokobalamin måste konverteras i levern till Metylkobalamin vilket är det aktiva ämnet i kroppen. Jag tar metylkobalamin med adensylkobalamin köper flaska från hälsokraft. Droppar under tungan i 20 sek sedan sväljer.

Jag har b12 brist, blodgrupp 0, och artrofisk gastrit av celiaki (glutenintolerans) magsäcken har för lite magsyra så den inte tar upp IF (intre faktorn) i magsäcken där b12 ska tas upp. Jag kan inte ta upp b12. Jag måste använda droppar eller sugtabletter. Har man en gång fått b12 brist ska man behandlas hela livet annars kommer bristen tillbaka. Står ju till o med på betolvex förpackning att behandlingen ska pågå livet ut. Det gäller för slla b12 om man fått brist. Att äta kött å mejerier funkar inte om du inte tar upp det i tarmen. Sist det var 20 grader varmt ute frös jag för jag inte tagit b12 på 2 dagar. När jag tog dropparna fick jag tillbaka värmen i kroppen. Så man kan inte vara utan en dag om man har brist. B12 styr även ämnesomsättning och nervsystemet. Långvarig förstoppning kan du ha som kan sitta i 2 veckor med en långvarig b12 brist.

När man har celiaki har man även brist på dvitamin , zink, järn, folsyra, b12, vitamin c, mangan.

• Anonym (B12are)
    Lindquist skrev 2023-04-08 15:58:30 följande:

Fortfarande sockerdricka i benen? Ja cyanokobalamin är inte så bra som vården skriver ut som betolvex  det innehåller en cyanidmolekyl. Och jag tror inte jag skulle vilja ta gift. Cyanokobalamin måste konverteras i levern till Metylkobalamin vilket är det aktiva ämnet i kroppen. Jag tar metylkobalamin med adensylkobalamin köper flaska från hälsokraft. Droppar under tungan i 20 sek sedan sväljer.

Jag har b12 brist, blodgrupp 0, och artrofisk gastrit av celiaki (glutenintolerans) magsäcken har för lite magsyra så den inte tar upp IF (intre faktorn) i magsäcken där b12 ska tas upp. Jag kan inte ta upp b12. Jag måste använda droppar eller sugtabletter. Har man en gång fått b12 brist ska man behandlas hela livet annars kommer bristen tillbaka. Står ju till o med på betolvex förpackning att behandlingen ska pågå livet ut. Det gäller för slla b12 om man fått brist. Att äta kött å mejerier funkar inte om du inte tar upp det i tarmen. Sist det var 20 grader varmt ute frös jag för jag inte tagit b12 på 2 dagar. När jag tog dropparna fick jag tillbaka värmen i kroppen. Så man kan inte vara utan en dag om man har brist. B12 styr även ämnesomsättning och nervsystemet. Långvarig förstoppning kan du ha som kan sitta i 2 veckor med en långvarig b12 brist.

När man har celiaki har man även brist på dvitamin , zink, järn, folsyra, b12, vitamin c, mangan.

Jag äter Betolvex för B12 brist, innehåller verkligen det en cyanidmolekyl?
  • Inteutanproblem

Ja. Ditt B12 vad otroligt lågt, och har du haft ännu lägre än sådär så är det katastrof. 

Något som kan inträffa när man gått med långvarig brist/har brist, och den börjar behandlas är någonting som kallas för uppvakningssymtom. Det är nerverna i din kropp som börjar spraka till liv igen, och detta kan leda till rätt brutala symtom för en del. Kan hålla på ett tag, och man ska inte bli rädd. 

Däremot. Om det skulle vara så att man har en B12 brist som inte är upptäckt, och inte är behandlad vid en samtidigt Folatbrist- och det då är enbart folat som sätts in. Kan detta utlösa förvärring av dom neurologiska symtomen, och kan utlösa polyneuropati. Därför brukar man i regel (när man vet om den samtidiga B12 bristen) välja att behandla bara den ett tag, INNAN man sätter in folatet. För att vara mer på den säkra sidan. Men för att kroppen skall kunna nyttja B12?et ordentligt krävs bra nivån på folat (absolut inte lägre än 25-30). 

Jag kan inte redogöra för exakt alla detaljer och information här. Jag har själv B12 brist. Slitit med det i 2 år nu, efter en jätte tabbe av vården. Man missade min B12 brist, och satte mig på folat. Jag drog tyvärr nitlotten och utvecklade kraftig polyneuropati under loppet på 2-3 veckor. Så det är stora nervskador som skall läka i min kropp med andra ord. Vilket tar lång tid.

Dom allra flesta som ej är vegetarian, vegan, lider av ätstörning - ska inte kunna utveckla en B12 brist. Vilket betyder att där ofta finns en annan orsak som gör att kroppen inte kan ta upp B12 normalt längre, vilket i många sådana fall innebär = livslång behandling.  

Det jag kan rekommendera dig är att du omgående går med i Facebook gruppen: B12-Gruppen Sverige/brist, orsaker, symtom. Det är en ren guldgruva av kunskap, vetenskap, hjälp och information. Dessvärre är ganska många läkare i Sverige relativt okunniga om B12 brist, och inte uppdaterade på nyare forskning, vetenskap och kunskaper. 

• TvillingmammaVästgöte
    Anonym (B12) skrev 2017-12-06 09:12:39 följande:

Angående B12-brist så kan det saknas en faktor i upptaget av B12 ur maten, intrinsic factor. Om den saknas så måste man få injektioner eftersom varken B12 från kosten eller från tillskott som tas i munnen kommer att tas upp effektivt. 

Sen kan du ju ha andra diagnoser ovanpå en B12-brist, men bra att du ska få injektioner nu! Och många av de symtom du beskriver kommer av B12-brist.

Det finns också  sugtabletter där man tar upp b12 via munslemhinnan,å.

Svar på tråden B12 brist.