B12 brist.
Hej! Jag undrar om någon här haft B12 brist, som gått så långt att man domnar bort helt och knappt kan gå? Jag är där nu, och är lite rädd för hur länge jag ska ha så här...
--
För att gör en lång historia kort;
I grunden har jag fibromyalgi, ibs-c (förstoppad), diskbråck i nacke + ländrygg.
För ca 12 månad sedan brukade mina domningar bli värre (jag brukar kunna tappa känseln och domna bort, p.g.a. diskbråcken med nervrotspåverkan) och jag åkte in akut eftersom jag hade jätteont i ländryggen och var bortdomnad från midjan och ner. De gjorde MR på ländrygg - inga nya ''fynd''. Dagen efter gjorde de MR på bröstrygg, nacke och hjärna - inga nya fynd där heller varken på hjärna, rygg eller nacke.
Blev flyttad till neurologen från ortopeden, eftersom det nu inte var något nytt diskbråck det var frågan om. Mina neurologiska tester gick sådär.. svårt att gå, tappar balansen, liten kommentar ang. min syn på ena ögat. Så alla ''ovan midjan-tester'' var bra men när det gällde ben och fötter var det sämre. Doktorn frågar om vi har MS i släkten, sa att det har vi inte.
Fick ett stick i ryggen; ryggmärgsvätskeprov. Det var lite svårt eftersom jag hade trångt mellan kotorna (spinal spinos har jag i åtanken men inget de nämnt) men det lyckades och vätskan var klar.
Har fått reda på att jag inte har borrelia och inte MS. Blodproverna visar på B12 brist, 133. Så jag fick folsyra och Behephan med hem att äta. Dock har jag fått biverkningar av Behephanet, en himla massa nässelutslag på nästan hela kroppen som klias och bränner något hemskt! Så de vill jag ju inte fortsätta äta...
Tycker inte att mitt B12 är speciellt lågt - för att vara mig - jag har haft lägre. Sommaren 2016 hade jag extrem mens, i 18 dagar och jag blödde igenom allt! Jag 'tappade' prickarna på tungan så den blev helt slät, det kändes som att jag hade druckit något hett och bränt tungan. Hade den känslan i nästan 14 dagar innan det blev bättre. Jag var lite yr då, men jag hade inga domningar i benen då som jag har nu.
--
Någon som haft samma problem? Hur mår ni nu?