• Anonym (Mom2Be)

    Vill inte ha han med

    Om jag säger till personalen att jag inte vill ha pappan med på förlossningen, kommer de hindra honom när han kommer då? (för jag vet att han kommee komma dit).

    Han accepterar inte alls att jag inte vill ha honom där och börjar bli riktigt jobbigt att inte veta om jag kan neka honom. Min bm känns inte alls stöttande i den frågan.

  • Svar på tråden Vill inte ha han med
  • Regndamen
    Haskel skrev 2017-11-22 15:11:59 följande:

    Nej, det är nog lika många kvinnor som tycker det.


    Känner du alltså många kvinnor som anser att män föder barn? Alltså genomgår förlossningen fysiskt?
  • möjligt
    Haskel skrev 2017-11-22 14:27:51 följande:

    Har man låtit en person stoppa in sin mest intima kroppsdel, i sin egen, så har ja ingen förståelse, nej.

    Om man frivilligt låtit sig bli befruktad av en man, så borde man väl även förstått att barnet måste ut så småningom. Att underlivet då måste vara blottat, känns ju ganska självklart. Att det kommer lite bajs och blod är inte heller så underligt. Men framförallt så är väl dessa saker petitesser i jämförelse för vad man får för mödan. Man får ju det absolut finaste och viktigaste som finns.

    Då man är två om att skapa ett barn, så är man även två om att föda det, då det är bådas barn.

    Vad önskar du om vi finner dig gravt skadad, med blottat kraftigt blödande underliv, i en park efter en våldtäkt?

    Önskar du då att alla bara går förbi och struntar i att hjälpa dig, då det är intimt?


    Och med ditt eget resonemang bör våldtäktsmannen få vara med på förlossning av en eventuall graviditet? Han födelsedag ju tydligen också barn, eller?
  • möjligt
    möjligt skrev 2017-11-22 15:16:13 följande:

    Och med ditt eget resonemang bör våldtäktsmannen få vara med på förlossning av en eventuall graviditet? Han födelsedag ju tydligen också barn, eller?


    föder*
  • möjligt
    Haskel skrev 2017-11-22 14:27:51 följande:

    Har man låtit en person stoppa in sin mest intima kroppsdel, i sin egen, så har ja ingen förståelse, nej.


  • Haskel
    Scoops skrev 2017-11-22 15:01:39 följande:

    Att avla fram ett barn är inte samma sak som att vara en pappa. 

    Min pappa har 6 barn. Han har varit med hälften av gångerna vid födseln, men han är inte mer eller mindre pappa åt någon av oss. Pappa är något man är oberoende om man är med vid förlossningen eller inte.

    Men att försöka "Tvinga" sig på när kvinnan inte vill ha en där, det är rakt av obehagligt!


    Nej, man blir ju även förälder till adopterade barn, så det är riktigt. Men att vara delaktig och välkommen på ens barns förlossning får en att knyta an till sitt barn. Det är sådant som gör att man vill ta sitt ansvar för barnet. Blir man utfryst så känner man sig inte lika delaktig i barnet.

    Sen finns det naturligtvis omständigheter som gör att man inte kan vara med. Mitt första barn föddes exempelvis med akut snitt, så då fick jag vänta utanför. Men det är skillnad på att kunna och få.
  • möjligt
    Haskel skrev 2017-11-22 15:20:14 följande:

    Nej, man blir ju även förälder till adopterade barn, så det är riktigt. Men att vara delaktig och välkommen på ens barns förlossning får en att knyta an till sitt barn. Det är sådant som gör att man vill ta sitt ansvar för barnet. Blir man utfryst så känner man sig inte lika delaktig i barnet.

    Sen finns det naturligtvis omständigheter som gör att man inte kan vara med. Mitt första barn föddes exempelvis med akut snitt, så då fick jag vänta utanför. Men det är skillnad på att kunna och få.


    Så det är ok om vårdpersonalen säger nej? Det ska respekteras men inte om kvinnan gör det?

    Det är ju iof räddningen här, kvinnan får säga till vårdpersonalen som säger till mannen.
  • Anonym (Mom2Be)
    Haskel skrev 2017-11-22 15:20:14 följande:

    Nej, man blir ju även förälder till adopterade barn, så det är riktigt. Men att vara delaktig och välkommen på ens barns förlossning får en att knyta an till sitt barn. Det är sådant som gör att man vill ta sitt ansvar för barnet. Blir man utfryst så känner man sig inte lika delaktig i barnet.

    Sen finns det naturligtvis omständigheter som gör att man inte kan vara med. Mitt första barn föddes exempelvis med akut snitt, så då fick jag vänta utanför. Men det är skillnad på att kunna och få.


    Om en sån sak får en man att inte vilja ta ansvar för sitt barn så är han inte mycket till pappa ändå.
  • Regndamen
    Haskel skrev 2017-11-22 15:20:14 följande:

    Nej, man blir ju även förälder till adopterade barn, så det är riktigt. Men att vara delaktig och välkommen på ens barns förlossning får en att knyta an till sitt barn. Det är sådant som gör att man vill ta sitt ansvar för barnet. Blir man utfryst så känner man sig inte lika delaktig i barnet.

    Sen finns det naturligtvis omständigheter som gör att man inte kan vara med. Mitt första barn föddes exempelvis med akut snitt, så då fick jag vänta utanför. Men det är skillnad på att kunna och få.


    Varför då? Du var inte där när barnet föddes, hur har du kunnat knyta an till det barnet?

    Det låter udda att inte vilja ta ansvar för sitt barn bara för att man inte är med på förlossningen. Din fru var inte sövd antar jag? Annars skulle väl hon inte heller vilja ha ungen.
  • elmadumle

    Jag anser att om det är väldigt speciella skäl så har pappan rätt att få vara med om sina barns födelse, konstigt vore det annars. Men nu verkar ju inte ts vara tillsammans med pappan längre och då är det hon som ska bestämma om han ska vara med eller inte.

  • Anonym (Hockeykillen)

    Jag har motsatt problem. Mitt ex kräver att jag är med när vårt barn ska födas i mitten av December. Men samma dag är det slutspel, och den matchen tänker jag inte missa att se. Hon säger att hon behöver mitt stöd, men jag har ingen lust och stå och stirra på hennes fitta eller äckliga skit. Hon säger det är mitt ansvar också. Men vafan det är väl hon som är gravid och hon som ska föda. Då är det väl hennes ansvar att fixa det.

  • pallazathena

    Kvinnans behov av trygghet och bästa möjliga förutsättningar under en förlossning, för att minska risk för komplikationer på barn och kvinna trumfar med hästlängder pappans eventuella önskan att närvara. Om dessa två är i konflikt med varandra har pappan inget där att göra.

  • SweeneyTodd
    Haskel skrev 2017-11-22 12:30:05 följande:
    Jag är en mycket snäll, förstående och förlåtande man. Jag skulle till och med förlåta en otrohet.
    MEN, jag skulle bli jävligt farlig och elak om min fru /sambo/flickvän gjorde det TS planerar. Om hon plötsligt försvann, för att sedan lika plötsligt stå hemma med ett barn i famnen. Då har hon indirekt påvisat att man inte är önskvärd som pappa.
    Hur jag skulle agera i ett sådant läge, törs jag inte ens tänka.
    Varför svarar du inte på Regndamens inlägg 26?

    Du är inte en mycket snäll man om du skulle bli ''jävligt farlig och elak''. 

    För övrigt ett otäckt inlägg. 
Svar på tråden Vill inte ha han med