• Anonym (Tjejen)

Min pojkvän berättade att han är jehovas

Jag vet typ inte vart jag ska vända mig... jag har varit ihop med min kille väldigt länge nu och har hela tiden trott att han är med i svenska kyrkan. Är själv inte troende. Men för några dagar sen säger han att han är jehovas vittne? Och jag fattar inte hur han kan hållt det inne så länge?

Vad gör jag nu? Helt plötsligt förstår jag varför jag inte får träffa hans familj osv för att han enligt religion syndar nåt otroligt genom att vara med mig. Är det nu man ska ta sitt pick och pack och springa?

• Svar på tråden Min pojkvän berättade att han är jehovas
  • Anonym (Lis)

Jag har träffat otroligt fina människor som är Jehovas. Det finns en hel del gott och klokt inom sekten. Men att leva med någon som ser skola, utbildning och vetenskap som roten till allt ont hade inte funkat för mig. Och som tror att världen snart går under och att alla som inte är jehovas då kommer dö. Nja. Inte sexigt.

• Bibbidi
    Anonym (Tjejen) skrev 2017-11-20 20:50:09 följande:
    Det är inget alternativ att själv gå med. Men han verkar ju ändå tvivla på sin tro, och jag älskar den här killen. Om han är på vägen att lämna, även om det tar tid, så vill jag finnas där. Men om han inte vill ifrågasätta sin religion ordentligt så vill jag inte ha med honom att göra för det är bara vidrigt att tro att jag ska finnas där som hans "lilla roliga" innan han går in i tron helt
    Jag tycker det låter som sunda tankar som du har. Bara det inte blir så att han planerar att döpa sig men låter inte dig få reda på det förrän han är döpt och gör slut med dig. Hursom så ta vara på dig och ta ingen skit.{#emotions_dlg.flower}
  • Anonym (Tjejen)
    Bibbidi skrev 2017-11-20 21:02:22 följande:

Jag tycker det låter som sunda tankar som du har. Bara det inte blir så att han planerar att döpa sig men låter inte dig få reda på det förrän han är döpt och gör slut med dig. Hursom så ta vara på dig och ta ingen skit.

Tack så mycket!
  • Anonym (Tjejen)
    Anonym (Hmm) skrev 2017-11-20 20:59:51 följande:

[quote=78208365][quote-nick]Anonym (Tjejen) skrev 2017-11-20 20:00:57 följande:[/quote-nick]Sen februari[/quote

Det är väl inte speciellt länge?

Jag trodde du menade typ 10-15 ÅR!

Jag tycker det är rätt lång tid för att inte berätta en så stor sak.
  • Anonym (Tjejen)
    Anonym (Lis) skrev 2017-11-20 21:01:46 följande:

Jag har träffat otroligt fina människor som är Jehovas. Det finns en hel del gott och klokt inom sekten. Men att leva med någon som ser skola, utbildning och vetenskap som roten till allt ont hade inte funkat för mig. Och som tror att världen snart går under och att alla som inte är jehovas då kommer dö. Nja. Inte sexigt.

Jag vet.. Han är ju inte helt dum i huvudet för då hade jag inte varit ihop med honom. Så jag hoppas innerst inne att han fortfarande har tvivel och att det kommer få honom att lämna till slut. Men tvekar på det. Sekter är inte att leka med.
  • Anonym (Elsa)
    Anonym (Tjejen) skrev 2017-11-20 20:50:09 följande:

Det är inget alternativ att själv gå med. Men han verkar ju ändå tvivla på sin tro, och jag älskar den här killen. Om han är på vägen att lämna, även om det tar tid, så vill jag finnas där. Men om han inte vill ifrågasätta sin religion ordentligt så vill jag inte ha med honom att göra för det är bara vidrigt att tro att jag ska finnas där som hans "lilla roliga" innan han går in i tron helt

Han kan vara bra,men bäst on han lämnar sin religion om det blir seriöst .
  • Anonym (Stina)
    Anonym (Tjejen) skrev 2017-11-20 21:27:44 följande:
    Jag vet.. Han är ju inte helt dum i huvudet för då hade jag inte varit ihop med honom. Så jag hoppas innerst inne att han fortfarande har tvivel och att det kommer få honom att lämna till slut. Men tvekar på det. Sekter är inte att leka med.
    Jag har själv varit med i ett väldigt speciellt religiöst sammanhang och kan kanske förstå honom på sätt och vis. Jag tror att han kanske med hjälp av dig testat att vara någon annan, eller något annat än främst Jehovas vittne. I bästa fall så förstår han att han levt i en lögn och vågar fortsätta på vägen att lämna. Jag tror det finns en djupare anledning till att han inte berättat.
    Hoppas du orkar stå kvar men förstår dig i att känna dig förd bakom ljuset .
    Han befinner sig antagligen rätt mycket i fritt fall f.n. och famlar efter fotfäste men att använda dig för att ta sig ut är verkligen inte ok. Har han äkta känslor för dig och ni gör slut så befinner han sig i dubbelkris. 
  • Anonym (Tjejen)
    Anonym (Stina) skrev 2017-11-20 21:53:10 följande:

Jag har själv varit med i ett väldigt speciellt religiöst sammanhang och kan kanske förstå honom på sätt och vis. Jag tror att han kanske med hjälp av dig testat att vara någon annan, eller något annat än främst Jehovas vittne. I bästa fall så förstår han att han levt i en lögn och vågar fortsätta på vägen att lämna. Jag tror det finns en djupare anledning till att han inte berättat.

Hoppas du orkar stå kvar men förstår dig i att känna dig förd bakom ljuset .

Han befinner sig antagligen rätt mycket i fritt fall f.n. och famlar efter fotfäste men att använda dig för att ta sig ut är verkligen inte ok. Har han äkta känslor för dig och ni gör slut så befinner han sig i dubbelkris. 

Tack för input Stina! Jag är beredd att stå kvar om han går med på att allvarligt ifrågasätta sin religion. Och om han bestämmer sig för att han vill stanna får han göra det själv. Han pratar ändå om att han vill döpa sig så jag tror tyvärr redan att det är kört.
  • Bestemor
    Anonym (Tjejen) skrev 2017-11-20 17:55:03 följande:

Tack för länkarna! Vi har inte firat några högtider ihop än. Anledningen att han berättade över huvud taget var för att jag frågade vad han önskar sig i julklapp. Han knackar inte dörr enligt honom själv, men står ibland ute med folk från kyrkan på stan.

Han håller kanske på och studerar med jehovas vittnena, man är inget Jehovas vittne förrän man döpt sig

Han måste visa att han har tron innan dopet, gå i tjänsten måste man, det är något vittnena vill göra, sen finns det inte på kartan att han kan ha flickvän och tro han kan döpa sig, för jag antar ni haft sex.

Inte ens kyssas är tillåtet innan man gift sig. Unga förälskade par ska inte vara ensama, enligt deras tro, för då kan satan fresta dem till att ha sex.

Har du inte undrat varför han går på en massa möten. Det är ju möten flera gånger i veckan och det kräver en hel del förberedelser, speciellt om du vill döpa dig.
  • Anonym (Tjejen)
    Bestemor skrev 2017-11-20 23:34:50 följande:

Han håller kanske på och studerar med jehovas vittnena, man är inget Jehovas vittne förrän man döpt sig

Han måste visa att han har tron innan dopet, gå i tjänsten måste man, det är något vittnena vill göra, sen finns det inte på kartan att han kan ha flickvän och tro han kan döpa sig, för jag antar ni haft sex.

Inte ens kyssas är tillåtet innan man gift sig. Unga förälskade par ska inte vara ensama, enligt deras tro, för då kan satan fresta dem till att ha sex.

Har du inte undrat varför han går på en massa möten. Det är ju möten flera gånger i veckan och det kräver en hel del förberedelser, speciellt om du vill döpa dig.

Jag har inte märkt mer än att han går i kyrkan på söndagar. Vilket jag vetat, för han har sagt att han är kristen. Men det är ju en jäkla skillnad på svenska kyrkan och jv.
Svar på tråden Min pojkvän berättade att han är jehovas