• Anonym (Tjejen)

Min pojkvän berättade att han är jehovas

Jag vet typ inte vart jag ska vända mig... jag har varit ihop med min kille väldigt länge nu och har hela tiden trott att han är med i svenska kyrkan. Är själv inte troende. Men för några dagar sen säger han att han är jehovas vittne? Och jag fattar inte hur han kan hållt det inne så länge?

Vad gör jag nu? Helt plötsligt förstår jag varför jag inte får träffa hans familj osv för att han enligt religion syndar nåt otroligt genom att vara med mig. Är det nu man ska ta sitt pick och pack och springa?

• Svar på tråden Min pojkvän berättade att han är jehovas
  • Anonym (What)
    Anonym (Tjejen) skrev 2017-11-20 16:40:13 följande:

Enligt honom själv har han varit osäker på vad han verkligen tror och har provat sig fram. Nu vill han antingen fortsätta ses fram till sitt dop och sen göra slut. Eller om jag också döper mig och vi avhåller från sex tills vi gifter oss efter det. Allt känns så himla fucked up och jag vet inte om jag känner honom.. känns som ett dåligt skämt. Han har noll förståelse för att jag undrar tusen saker och han är väldigt få-ordig om detta.

Spring!

Om jag läser ovanstående rätt så ger han dig alltså alternativen att själv gå in i sekten Jehovas vittnen (med allt vad det innebär - hjälp!) eller att fortsätta vara ihop o "leva i synd" tills han själv blir döpt o då avsluta relationen?

Rädda dig själv, dumpa honom direkt!
  • Anonym (cfvd)
    "Är" man jehovas? Eller är "man med" i jehovas?

Om man "är" jehovas, är alla jehovas då alltså? Fattar inte.
  • Bestemor
    Anonym (Tjejen) skrev 2017-11-21 09:39:50 följande:

Jag har inte märkt mer än att han går i kyrkan på söndagar. Vilket jag vetat, för han har sagt att han är kristen. Men det är ju en jäkla skillnad på svenska kyrkan och jv.

Han är inget Jehovas vittne eftersom han inte är döpt än och säkert inte kommer bli det inom det närmaste.

Det är möjligt han går till Rikets sal, så antar det är det han säger, annars är det ännu konstigare.

Det är inte bara en dag man ska på möte, det är möten där de lär sig hålla tal inför församlingen (män) och hur de ska predika för folk när de går i tjänsten.

Srn är det ett möte i veckan där de tillsammans studerat en bok.

Det är likadana möten över hela världen och samma bok som ska studeras.

Det absolut viktigaste är förkunna sanningen, det är så mycket möten och tid i tjänsten, så gör han inte det så lär han inte få döpa sig. Församlingarna vill inte ha folk som ger dem dåligt rykte som din pojkvän gör.
  • aihpoz

Precis som några redan skrivit så är han inget vittne ännu då han inte är döpt. Vägen dit behöver inte vara lång men man ska som sagt studera med redan döpta vittnen ett tag. Sen får man träffa en äldste som det heter och i 3 omgångar svara på olika frågor innam dopet är aktuellt. Du bör även gå i tjänst och bara prov på församlingens möten innan.

Han måste ju ha vetat att han inte skulle kunna ha en relation med dig om han studerar så vad är hans argument till att inte ha berättat det?

Man får vara gift med en "världslig" som det så fint heter när man inte är ett vittne själv men då kan man inte räkna med Jehovas välsignelse och hjälp i äktenskapet. Att bara ha ett vanligt förhållande som ett jv med ett icke jv kommer inte tillåtas.

Har själv tillhört samfundet men valde att lämna när jag träffade mitt ex.

~* Liam & Elias *~
  • Anonym (Uppvuxen med JV)
    aihpoz skrev 2017-11-21 11:31:01 följande:

Precis som några redan skrivit så är han inget vittne ännu då han inte är döpt. Vägen dit behöver inte vara lång men man ska som sagt studera med redan döpta vittnen ett tag. Sen får man träffa en äldste som det heter och i 3 omgångar svara på olika frågor innam dopet är aktuellt. Du bör även gå i tjänst och bara prov på församlingens möten innan.

Han måste ju ha vetat att han inte skulle kunna ha en relation med dig om han studerar så vad är hans argument till att inte ha berättat det?

Man får vara gift med en "världslig" som det så fint heter när man inte är ett vittne själv men då kan man inte räkna med Jehovas välsignelse och hjälp i äktenskapet. Att bara ha ett vanligt förhållande som ett jv med ett icke jv kommer inte tillåtas.

Lämnade du för en killes skull? Eller slutade du tro?
  • Anonym (slösa inte bort din tid)
    Anonym (Tjejen) skrev 2017-11-20 20:50:09 följande:
    Det är inget alternativ att själv gå med. Men han verkar ju ändå tvivla på sin tro, och jag älskar den här killen. Om han är på vägen att lämna, även om det tar tid, så vill jag finnas där. Men om han inte vill ifrågasätta sin religion ordentligt så vill jag inte ha med honom att göra för det är bara vidrigt att tro att jag ska finnas där som hans "lilla roliga" innan han går in i tron helt
    Jag var tillsammans med en kille som var uppvuxen med en väldigt konservativt kristen förälder. Alltså så pass bokstavstroende att ingen kyrka eller församling var tillräckligt strikta i sin tro för att de skulle kunna tänka sig att bli medlemmar..

När jag träffade honom var han i samma stadium som din kille - han ville lämna sin tro, leva ett "vanligt" liv och slippa bry sig om alla regler. Egentligen kunde han inte vara med mig eftersom jag hade varit gift tidigare, det var något som hans tro inte tillät, men han orkade inte bry sig om sin tro mer helt enkelt.

Kan säga att efter 3 kämpiga år tog det ändå slut. Under 2,5 av dessa 3 år hade han enorm ångest över om han skulle välja mellan att vara med mig eller att hamna i helvetet. Han försökte hela tiden hitta någon kompromiss i sin tro, övertyga sig själv om att det skulle funka. Det hjälpte dock inte att hans pappa hela tiden försökte övertyga honom om att han skulle hamna i helvetet om han fortsatte vara tillsammans med mig.

När vi började diskutera att skaffa barn och han sa att vi inte skulle kunna leva tillsammans, men han skulle självklart skulle ta sitt ansvar som varannan-vecka-pappa (?!), förstod jag att förhållandet var dödsdömt. Borde ha gjort slut flera år tidigare, men man hoppas ju in i det sista att han ska ta sitt förnuft tillfånga.. 

Jag är själv uppvuxen med religiösa föräldrar, och jag vet att det tar tid att faktiskt lämna en religion. Det kan ta flera år innan man har blivit av med sin övertygelse, och så länge man har minsta lilla tvivel kvar så är man inte fri.
  • aihpoz
    Anonym (Uppvuxen med JV) skrev 2017-11-21 11:39:16 följande:

Lämnade du för en killes skull? Eller slutade du tro?

Både och till viss del
    ~* Liam & Elias *~
  • Anonym (Tjejen)
    aihpoz skrev 2017-11-21 11:31:01 följande:

Han säger att han inte berättat för att han inte ville att jag skulle tycka mindre om honom. Du som avhoppare kanske har nåt tips om hur jag ska närma mig detta? Jag vill inte vara för fördömande så att hans världsbild blir bekräftat liksom. Att vi världsliga försöker locka till synd. Samtidigt vill jag veta om han är villig att utforska något annat. För uppenbarligen är han väldigt förvirrad.
  • Canadasvensk
    Anonym (Lis) skrev 2017-11-20 21:01:46 följande:

Jag har träffat otroligt fina människor som är Jehovas. Det finns en hel del gott och klokt inom sekten. Men att leva med någon som ser skola, utbildning och vetenskap som roten till allt ont hade inte funkat för mig. Och som tror att världen snart går under och att alla som inte är jehovas då kommer dö. Nja. Inte sexigt.

Exakt, det låter inte helt olikt sekten Islam...  Kräks
  • aihpoz
    Canadasvensk skrev 2017-11-21 18:29:31 följande:

Exakt, det låter inte helt olikt sekten Islam... 

Dock ser dom inte skola och utbildning som något hot. Alla jv barn går i skola och presterar ofta väldigt bra. Många pluggar även vidare efteråt.
    ~* Liam & Elias *~
Svar på tråden Min pojkvän berättade att han är jehovas