• Anonym (Tjejen)

Min pojkvän berättade att han är jehovas

Jag vet typ inte vart jag ska vända mig... jag har varit ihop med min kille väldigt länge nu och har hela tiden trott att han är med i svenska kyrkan. Är själv inte troende. Men för några dagar sen säger han att han är jehovas vittne? Och jag fattar inte hur han kan hållt det inne så länge?

Vad gör jag nu? Helt plötsligt förstår jag varför jag inte får träffa hans familj osv för att han enligt religion syndar nåt otroligt genom att vara med mig. Är det nu man ska ta sitt pick och pack och springa?

• Svar på tråden Min pojkvän berättade att han är jehovas
  • aihpoz
    Anonym (Tjejen) skrev 2017-11-21 17:37:35 följande:

Han säger att han inte berättat för att han inte ville att jag skulle tycka mindre om honom. Du som avhoppare kanske har nåt tips om hur jag ska närma mig detta? Jag vill inte vara för fördömande så att hans världsbild blir bekräftat liksom. Att vi världsliga försöker locka till synd. Samtidigt vill jag veta om han är villig att utforska något annat. För uppenbarligen är han väldigt förvirrad.

Vet han innebörden för erat förhållande om han väljer att döpa sig,är han beredd på att låta det vara slutet för er? Det är svårt att säga konkret vad du ska göra. Varför har han börjat studera,är det fler i hans familj som är jv?
    ~* Liam & Elias *~
  • Anonym (Tjejen)
    aihpoz skrev 2017-11-21 18:51:19 följande:

Vet han innebörden för erat förhållande om han väljer att döpa sig,är han beredd på att låta det vara slutet för er? Det är svårt att säga konkret vad du ska göra. Varför har han börjat studera,är det fler i hans familj som är jv?

Hela hand familj är jv. Så han är uppvuxen med det. Han säger att det inte behöver innebära slutet för oss men vi måste sluta ha sex. Så han lurar sig själv i min mening
  • BuoBä

Om ni fortsätter tillsammans kommer religionen med största sannolikhet alltid vara en tredje part i er relation. Låter han bli att döpa sig kommer det vara genom tvivlet på huruvida det var rätt, om han döper sig så kommer det vara han, du och församlingen. Tror inte det går att "rädda" en sån person, lika lite som en alkoholist eller spelmissbrukare.

• Pretorian IV

Spring och se dig inte om!!!

• Pretorian IV

Spring och se dig inte om!!!

• aihpoz
    Anonym (Tjejen) skrev 2017-11-21 20:01:44 följande:

Hela hand familj är jv. Så han är uppvuxen med det. Han säger att det inte behöver innebära slutet för oss men vi måste sluta ha sex. Så han lurar sig själv i min mening

Då förstår jag bättre. Det är även en förväntan från hans familj att han ska döpa sig och församlingen vet både vem han och hans familj är. Skulle han inte gå med så faller det en skugga på familjen. Han står säkert i väldigt stort tvivel och skuldkänslor. Dels mot sin familj och dels mot dig. Vad är rätt och fel!?

Han kommer säkert kunna vara med dig till en början men successivt så kommer dom prata med honom och ställa ultimatum. Det är inte okej att vara med en världslig om man är ett vittne själv,förutom vid giftermål som jag redan skrivit.

För din egen skull hsde jag sagt att han måste tyvärr göra ett väl,och det vet han säkerligen om innerst inne.

Han kommer inte fira födelsedagar,jul eller andra högtider som kanske är viktigt för dig.
    ~* Liam & Elias *~
  • Anonym (Snacka om lögn...)
    Anonym (What) skrev 2017-11-21 10:02:03 följande:

Spring!

Om jag läser ovanstående rätt så ger han dig alltså alternativen att själv gå in i sekten Jehovas vittnen (med allt vad det innebär - hjälp!) eller att fortsätta vara ihop o "leva i synd" tills han själv blir döpt o då avsluta relationen?

Rädda dig själv, dumpa honom direkt!

Håller med här... inte nog med att du får 2 otroligt hemska "val" dumpade i knät på dig: "gå med i en sekt, eller bli dumpad samma dag jag går in i sekten fullt ut", han har även undanhållt något så här extremt för dig... Bara en sån sak skulle få mig att inte lita på personen mer...

Och att karln ens tror att det skulle kännas okej för mig att stanna kvar tills dopet, för att därefter bli utslängd... det är så man storknar alltså...!! Jag skulle blivit så förbannad och sårad på djupet, så jag skulle faktiskt inte behövt ngn betänketid alls, utan jag skulle bara bett honom leva lyckligt i sekten. Sen skulle jag gått därifrån rakt av. Och inte hört av mig mer.

Skulle han sen ångra sig så skulle HAN få komma och be mig om förlåtelse, för det svek han utsatt mig för. Och då skulle jag säga att HAN har två val: att leva med mig som den person han utmålat sig som under ett ÅR, dvs en "vanlig" kristen, eller att vi aldrig hörs mer.

"R-e-s-p-e-c-t, find out what it means to me...."
  • Anonym (Blue)

Religioner har alltid skrämt mig förutom taoism, enda religionen där du formar den hur du vill finns inga regler. Hade jag varit i din sits hade jag reagerat som om han varit otrogen han har ljugit, i ett år, medvetet, han är dig inte trogen allt handlar bara om han han han så låt han gifta sig med sig själv. Ser alla religionsutövare som hjärntvättade och manipulerade så förvänta dig inte att han kommer ta dig / er först om du skulle stannat, allt kommer filtreras i era liv genom vad Jehova säger, he's Forever Lost.

• Anonym (cfvd)
    Anonym (Tjejen) skrev 2017-11-20 14:33:58 följande:

Jag vet typ inte vart jag ska vända mig... jag har varit ihop med min kille väldigt länge nu och har hela tiden trott att han är med i svenska kyrkan. Är själv inte troende. Men för några dagar sen säger han att han är jehovas vittne? Och jag fattar inte hur han kan hållt det inne så länge?

Vad gör jag nu? Helt plötsligt förstår jag varför jag inte får träffa hans familj osv för att han enligt religion syndar nåt otroligt genom att vara med mig. Är det nu man ska ta sitt pick och pack och springa?

"Är" man jehovas? Eller är "man med" i jehovas?

Om man "är" jehovas, är alla jehovas då alltså? Fattar inte.
  • Anonym (Tjejen)
    Anonym (cfvd) skrev 2017-11-22 07:47:34 följande:

"Är" man jehovas? Eller är "man med" i jehovas?Om man "är" jehovas, är alla jehovas då alltså? Fattar inte.

Det är tredje gången du ställer din fråga och den är inte relevant i sammanhanget. Så du kan sluta försöka.
  • Anonym (Tjejen)
    aihpoz skrev 2017-11-21 20:15:04 följande:

Då förstår jag bättre. Det är även en förväntan från hans familj att han ska döpa sig och församlingen vet både vem han och hans familj är. Skulle han inte gå med så faller det en skugga på familjen. Han står säkert i väldigt stort tvivel och skuldkänslor. Dels mot sin familj och dels mot dig. Vad är rätt och fel!?

Han kommer säkert kunna vara med dig till en början men successivt så kommer dom prata med honom och ställa ultimatum. Det är inte okej att vara med en världslig om man är ett vittne själv,förutom vid giftermål som jag redan skrivit.

För din egen skull hsde jag sagt att han måste tyvärr göra ett väl,och det vet han säkerligen om innerst inne.

Han kommer inte fira födelsedagar,jul eller andra högtider som kanske är viktigt för dig.

Tack igen! Har pratat lite mer med honom och vi har kommit överens om att han på allvar ska ifrågasätta din tro. Jag har kontakt med en avhoppare som ställer upp som stödperson. Och i utbyte mot det, har jag lovat att följa med på ett möte. Det känns ändå okej och rättvist. Även om situationen inte är rättvis alls på något sätt. Min första tanke är att jag ska springa så fort jag bara kan, men det är inte så himla lätt och självklart när man älskar en person.
  • Anonym (Tjejen)
    Anonym (Snacka om lögn...) skrev 2017-11-21 21:26:02 följande:

Håller med här... inte nog med att du får 2 otroligt hemska "val" dumpade i knät på dig: "gå med i en sekt, eller bli dumpad samma dag jag går in i sekten fullt ut", han har även undanhållt något så här extremt för dig... Bara en sån sak skulle få mig att inte lita på personen mer...

Och att karln ens tror att det skulle kännas okej för mig att stanna kvar tills dopet, för att därefter bli utslängd... det är så man storknar alltså...!! Jag skulle blivit så förbannad och sårad på djupet, så jag skulle faktiskt inte behövt ngn betänketid alls, utan jag skulle bara bett honom leva lyckligt i sekten. Sen skulle jag gått därifrån rakt av. Och inte hört av mig mer.

Skulle han sen ångra sig så skulle HAN få komma och be mig om förlåtelse, för det svek han utsatt mig för. Och då skulle jag säga att HAN har två val: att leva med mig som den person han utmålat sig som under ett ÅR, dvs en "vanlig" kristen, eller att vi aldrig hörs mer.

"R-e-s-p-e-c-t, find out what it means to me...."

Jag vet inte vad jag vill göra faktiskt mer än att jag inte är ok med hans ultimatum och jag är sjukt sårad och sviken. Men det är inte alltid så lätt att göra det som egentligen är mest rätt när man älskar någon. Önskar bara att han hade berättat detta tidigare så hade det inte behövt bli så illa...
  • Anonym (cfvd)
    Anonym (Tjejen) skrev 2017-11-22 13:32:05 följande:
    Det är tredje gången du ställer din fråga och den är inte relevant i sammanhanget. Så du kan sluta försöka.
    Precis, eftersom du inte behagar svara så frågar jag vidare! Bara svara så slipper du höra mig tjata!
  • Anonym (slösa inte bort din tid)
    Anonym (Tjejen) skrev 2017-11-22 13:35:58 följande:

Tack igen! Har pratat lite mer med honom och vi har kommit överens om att han på allvar ska ifrågasätta din tro. Jag har kontakt med en avhoppare som ställer upp som stödperson. Och i utbyte mot det, har jag lovat att följa med på ett möte. Det känns ändå okej och rättvist. Även om situationen inte är rättvis alls på något sätt. Min första tanke är att jag ska springa så fort jag bara kan, men det är inte så himla lätt och självklart när man älskar en person.

Ni har kommit överens om..? Att lämna en tro och en sekt som man vuxit upp inom är inte bara något man kommer överens om.. det är som att du skulle "komma överens om" att tro att jorden är platt för någon annans skull. Du kommer ändå innerst inne veta att jorden inte är platt. SÅ självklar är en tro om man har blivit hjärntvättad sen barnsben, den är Sanningen.

Jag säger inte att du är omöjligt för honom att lämna sin tro, men jag tror du kommer hinna bli besviken på honom många gånger under årens lopp innan han väl kommit dit (OM han kommer dit).
  • Anonym (Tjejen)
    Anonym (slösa inte bort din tid) skrev 2017-11-22 13:50:47 följande:

Ni har kommit överens om..? Att lämna en tro och en sekt som man vuxit upp inom är inte bara något man kommer överens om.. det är som att du skulle "komma överens om" att tro att jorden är platt för någon annans skull. Du kommer ändå innerst inne veta att jorden inte är platt. SÅ självklar är en tro om man har blivit hjärntvättad sen barnsben, den är Sanningen.

Jag säger inte att du är omöjligt för honom att lämna sin tro, men jag tror du kommer hinna bli besviken på honom många gånger under årens lopp innan han väl kommit dit (OM han kommer dit).

För att förtydliga; vi har INTE kommit överens om att han ska lämna. Utan bara att utforska något annat. Det betyder inte heller att jag nödvändigtvis kommer stanna, även om han mot förmodan skulle vilja gå ur. Jag vill bara inte agera i affekt och kommer själv aldrig kunna gå vidare om jag inte får svar på alla mina frågor, oavsett vad svaren är. Ur min synvinkel handlar detta om att vara schysst mot mig själv.
  • Anonym (Tjejen)
    Anonym (cfvd) skrev 2017-11-22 13:47:46 följande:

Precis, eftersom du inte behagar svara så frågar jag vidare! Bara svara så slipper du höra mig tjata!

Fråga på bäst du vill :) I don't mind
  • Tom Araya
    Anonym (Tjejen) skrev 2017-11-20 14:33:58 följande:

Ja, spring fort och långt. Det finns många som kan berätta och ge dig många skäl till att hålla sig långt borta från allt som har med JV att göra.
  • Bestemor
    Anonym (Tjejen) skrev 2017-11-22 13:39:27 följande:

Jag vet inte vad jag vill göra faktiskt mer än att jag inte är ok med hans ultimatum och jag är sjukt sårad och sviken. Men det är inte alltid så lätt att göra det som egentligen är mest rätt när man älskar någon. Önskar bara att han hade berättat detta tidigare så hade det inte behövt bli så illa...

Han verkar ju inte vara speciellt stark i sin tro. Hade han varit det hade han inte haft dig.

Det enda för honom är ju att inte döpa sig, även om det skulle bli lite påtryckningar från familj och vänner. Då har han allt kvar.

Däremot om han döper sig och sedan blir utesluten, då vänder sig alla ifrån honom och han kommer bli helt osynlig för alla inom inom församlingen.
  • Canadasvensk
    Anonym (cfvd) skrev 2017-11-21 10:06:08 följande:
    "Är" man jehovas? Eller är "man med" i jehovas?

Om man "är" jehovas, är alla jehovas då alltså? Fattar inte.

Aldrig hört någon säga:

Jag är kristen
    Jag är muslim
    Jag är polis
    Jag är bagare

Hänger du med?

Sen kan man lägga till:

Jag är med i svenska kyrkan
    Jag är med i Sveriges muslimska förbund
    Jag jobbar som polis
    Jag jobbar på bageri

Din sista fråga finner jag dock väldigt underlig. Men jag ska försöka.

Om man "är" jehovas, är alla jehovas då alltså? Nej! svaret är nej! Så vidare du inte frågar, "är alla som kallar sig jehovas, jehovas? Då är svaret ja! (Såvidare dom inte ljuger.)

Fler orelevanta frågor om jehovas??

Svar på tråden Min pojkvän berättade att han är jehovas