• vilsen2017

    Dela på familjen?

    Jag känner mig helt vilsen då familjen eventuellt är på väg att splittras. Jag försöker vara klar i beskrivningen och inte dra upp massa tycka synd om mig varianter för saker som sagts etc.

    Vi har levt ihop i 20 år och varit gifta i  6 år. Vi har tre barn på 8,10,13.

    Vi bor i huvudstaden sedan 18 år tillbaks men ingen av oss är härifrån, vår släkt bor 35 resp 65 mil bort och periodvis har man saknat avlastning som många familjer kan få ibland av sina närmaste. När barnen var små så fick min fru dra det större ansvaret eftersom jag jobbade mycket (för att bygga en ekonomisk grund för familjen) Jag kan nu i efterhand se att det var fel och lovat att det aldrig mer ska bli så igen. Vi har periodvis haft det jobbigt i relationen och mycket krävande barn är inget som har underlättat relationen. Har nu sedan ett antal år tillbaks ändrat det och har numera eget med en kollega, vilket går riktigt bra och resulterat i att de senaste åren har jag en ovanligt stor frihet. Jag lämnar alltid barnen på skolan, hämtar dem från skolan väldigt ofta eller när jag vill, kan alltid ta ledigt extremt mycket och ta den tid som behövs för familjen och barnen och fortfarande bra ekonomi. För ett antal år sedan köpte vi ett helt fantastiskt lantställe i skärgården (eftersom det var här vi skulle stanna) som jag och min pappa sedan renoverade under flera år, köpte pool för att familjen och barnen ska få det bättre när vi är där etc, och vi har även köpt hus för ett par år sedan som nu är totalrenoverat. Min fru har de senaste åren också haft ett bra jobb och det låter som att allt är perfekt.

    Men min fru har mått dåligt en lång tid tid till och från och sedan 1,5 år tillbaks så har min fru sagt hon verkligen vill flytta hem till sin hemstad, till sin mor och bror. och har nu även sagt upp sig och ska flytta hem p.g.a. vantrivsel här. För mig så kom det som en chock (fortfarande chockad av tanken) då jag stortrivs och vi har rotat oss etc. Därför har jag inte tagit upp och samtalat om det i någon större utsträckning (vet att det är fel men det har varit så svårt när man verkligen inte vill) På andra plan så har jag verkligen visat min fru att jag älskar henne och ställer alltid upp, prioriterar henne, finns alltid till hands. Jag har försökt med allt för att underlätta vardagen och för att hon ska trivas: Letade reda på en mycket erfaren terapeut som jag tog med min fru till för att se om det kunde få henne att må bättre samt om vi kunde få det bättre, skaffat städhjälp, tagit med familjen på flera semesterresor, åkt iväg på resor med min fru, sagt att hon kan gå ner rejält i arbetstid om det skulle underlätta, supporta henne om hon vill starta eget mm, mm då jag tjänar bra. Allt för att hennes välmående skulle bli bättre, men inget har hjälpt hitintills. Jag ser att hon far väldigt dåligt och jag lider så enormt med henne, men det känns som en slags låsning eftersom ingenting kan få henna att ändra känsla numera.

    Hon vill att hela familjen ska flytta, men säger att hon mår så dåligt här så att hon kommer flytta själv om jag inte går med på det. Det är ledsamt och sorgligt men nu kommer det bara bli så säger hon, och säger att vi måste sälja huset så att hon ska ha råd att köpa en lägenhet där, hon säger även att hon kommer ta med sig ett eller flera av barnen!, vilket känns hemskt att dela på syskonen.

    Barnen vill helst inte flytta men flyttar mamma så är jag osäker på hur de ställer sig. Jag älskar verkligen min fru och barnen och kan göra allt för henne och familjen, men att slita upp hela familjen och släppa allt vi "byggt upp" här för att flytta 65 mil känns så svårt och motvilligt. Ena dagen känner jag att det viktigaste är att håll ihop familjen så jag får väl ge med mig, och nästa dag känner jag att man inte bara kan flytta för att en person vill hem när vi byggt upp våra liv här. Visst, min fru kanske mår bättre av en flytt men många andra saker kommer ställas på sin spets med oviss utgång.

    Är det någon som har varit i samma situation? hur har ni löst det? oerhört tacksam för råd då jag är helt förkrossad och känner att jag mår så dåligt av detta.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2017-11-23 23:31
    Efter "anonym (tre)" hade sitt inlägg känner jag att jag vill förtydliga lite:
    Det är helt riktigt materiella ting men faktum är att min fru så gärna vill de de flesta av det jag räknat upp och jag såg kanske lite naivt på det och tänkte att det kanske skulle göra att hon mådde lite bättre. Sedan har min fru absolut mer mjukare värderingar gällande släkt etc.

    Ja jag har hela tiden försökt att tänka ur hennes perspektiv, men kanske inser att jag inte alltid lyckats. Tvinga iväg henne stämmer verkligen inte. Jag gjorde research tog referenser etc för att hitta en som verkligen var rätt och kunnig eftersom hon själv försökt ett par ggr innan men hoppat av då det inte funkade. Sedan har vi diskuterat det och hon själv har velat och jag skulle aldrig tvinga min fru till det, utan bara för att jag vill hennes bästa.

  • Svar på tråden Dela på familjen?
  • Anonym (Mm)

    Tycker du verkar klok och sympatisk. Din fru låter dock väldigt egocentrisk tyvärr. Har inga bra råd att ge just nu men vill skicka en strykekram.

  • Anonym (Akta)

    Passa dig så hon inte är ute efter att dumpa dig. Enklare för henne att göra så här med en chans att du stannar. Åker du med så kanske det tar ett år innan hon tar sig mod att dumpa dig. Då står du där utan jobb och bostad.

    Älskar hon verkligen dig?

  • Anonym (Z)

    Din fru är egotrippad så det bara visslar om det. Ta hjälp av en familjejurist så du får klart för dig vad som gäller, och en en familjerådgivare så ni får hjälp med att prata.

    Man kan inte bara ta barn och flytta mot den andra förälderns vilja.

  • Anonym (Tre)

    Väldigt mycket av det du räknar upp är materiella saker. På dig låter det som att sommarstuga, pool och nyrenoverad villa är mycket viktigare än att ha släkt och vänner runt omkring sig. Medan din fru verkar tänka tvärtom.

    Har du försökt tänka ur hennes perspektiv? Och då menar jag inte att tvinga iväg henne till en terapeut som du har valt ut, det är riktigt creepy av dig att göra, som att du vill hjärntvätta henne.

  • Michfris

    Jag håller med de övriga talarna, du resonerar väldigt logiskt. Din fru känner vi ju inte mer än du beskriver, men du måste komma till kärnfrågan med henne. Vad är det som hon önskar uppnå? Fråga igen, och igen för att förstärka på "alla plan".

    Om inget är "bra nog" att stanna kvar för, oavsett det materiella såväl som att (få starthjälp) till eget företag. Ja, då är det något hon verkligen bestämt sig för som dessutom har vuxit fram under lång tid.

    En relation handlar om att ge och ta som är bekant, vad är du villig att ge av dig? Vill du flytta, är det ett alternativ? Och ifall du flyttar, kan du jobba på distans och vara på plats 2-3 dagar per månad i Stockholm eller där det behövs? Familjen är samlad, du är närvarande och kan ta del av din frus lycka över allt som flytten medförde. Och du kanske har möjlighet att jobbpendla.

    Jag uppfattar det som att ni bör komma fram till ett beslut och kompromiss; flytta eller inte flytta och vad det ger med sig i längden. I värsta fall är det du som känner som din fru, om x antal år.

    Vad gör ni då, och kan det undvikas?

  • vilsen2017

    Min fru har också föreslagit att jag kan pendla, men att vara ifrån barnen har jag svårt att tänka mig. Vill gärna vara med dem hela tiden då jag tappade lite under deras första år och har ångest för det idag,  att pendla och jobba i sthlm 2-3 dagar per månad är en omöjlighet med 10 tal anställda. Har även föreslagit att min fru kan pendla men det vill hon inte 

  • Michfris

    Svårt läge, verkligen. Finns inget råd att välja "det minst dåliga", men ändå så blir det så i slutändan.

    Jag vill inte på något sätt ta fokus från dig men var i en inte alltför för olik situation för något år sedan.

    Jag valde familjen även om det innebar svårt att få liknande jobb, samma kön och omöjligt att behålla samma kvalitet och materiella saker du själv nämner.

    Jag trodde inte omställningen var så svår, men samtidigt var familje tiden mer än värt det. Idag är jag tacksam för att vi har varandra och vi är lyckligt gifta och har det bättre än tidigare.

    Poängen...? Det som fungeradefle mig kanske inte har samma effekt för dig. Men jag såg att alternativet skulle vara att komma till ett tomt hus om det fick längre.

    Jag valde att vidareutbilda mig på uni och starta eget och kombinera vad jag gjort tidigare med lite nytt

    Vi hat lätt att identifiera oss med våra jobb och vad vi presterar. Men det finns mer därute!

    Önskar dig allt lycka till!

  • mamaleona

    Min spontana tanke är också att hon är självisk. O du försökt med allt. Typ. Man går väl inte o säger upp sig utan att diskuterat med sin partner om alla vinklar o alternativ, jisses. Hur tänkte hon där?!? Låter väldigt omoget o själviskt. Tror det finns nåt annat här du inte vet om. För sådär beter sig inte en frisk normal mamma/kvinna. Vuxen med barn som skall flytta hem till mamma?? Seriöst. Ta reda på vad hon döljer. Visa henne tråden.

  • Anonym (???)
    vilsen2017 skrev 2017-11-23 23:36:53 följande:

    Min fru har också föreslagit att jag kan pendla, men att vara ifrån barnen har jag svårt att tänka mig. Vill gärna vara med dem hela tiden då jag tappade lite under deras första år och har ångest för det idag,  att pendla och jobba i sthlm 2-3 dagar per månad är en omöjlighet med 10 tal anställda. Har även föreslagit att min fru kan pendla men det vill hon inte 


    Så detta gäller inte:

    resulterat i att de senaste åren har jag en ovanligt stor frihet. Jag lämnar alltid barnen på skolan, hämtar dem från skolan väldigt ofta eller när jag vill, kan alltid ta ledigt extremt mycket och ta den tid som behövs för familjen och barnen ?

    Du skulle kunna jobba 3-4 dagar i veckan och sedan åka hem till familjen, du har ju stor frihet. Eller är den bara stor när du bestämmer vad ni ska göra?


  • Anonym (???)
    mamaleona skrev 2017-11-24 14:55:26 följande:

    Min spontana tanke är också att hon är självisk. O du försökt med allt. Typ. Man går väl inte o säger upp sig utan att diskuterat med sin partner om alla vinklar o alternativ, jisses. Hur tänkte hon där?!? Låter väldigt omoget o själviskt. Tror det finns nåt annat här du inte vet om. För sådär beter sig inte en frisk normal mamma/kvinna. Vuxen med barn som skall flytta hem till mamma?? Seriöst. Ta reda på vad hon döljer. Visa henne tråden.


    Försökt allt? Ja, allt utom att lyssna på sin fru, det är tydligen för jobbigt.

     1,5 år tillbaks så har min fru sagt hon verkligen vill flytta hem till sin hemstad, till sin mor och bror. och har nu även sagt upp sig och ska flytta hem p.g.a. vantrivsel här. För mig så kom det som en chock (fortfarande chockad av tanken) då jag stortrivs och vi har rotat oss etc. Därför har jag inte tagit upp och samtalat om det i någon större utsträckning


Svar på tråden Dela på familjen?