• Anonym (Undrar)

Ska man verkligen dra tillbaka förhuden på småbarn?

Var hos urologen idag med min 18månaders för koll av ett brock.

Samtidigt när han kände så drog han flera gånger tillbaka förhuden och mena på att han är lite trång och vi ska göra det 1 gång om dagen....

Jag har alltid hört att man ALDRIG ska göra så på småbarn och här gjorde läkaren det flera gånger i rad....

• Svar på tråden Ska man verkligen dra tillbaka förhuden på småbarn?
  • Anonym (Jill)

Om du undrar, varför frågade du inte läkaren när du var där??

• Anonym (Undrar)

Jag hoppas att han inte gjorde någon skada nu på barnet.... Barnet verka inte tycka att de gjorde ont iaf.

Blev bara så paff..

Dessutom gick det knappt att kommunicera med läkaren då han inte kunde prata svenska..

• Anonym (M)
    Anonym (Undrar) skrev 2017-11-23 15:32:29 följande:

Jag hoppas att han inte gjorde någon skada nu på barnet.... Barnet verka inte tycka att de gjorde ont iaf.

Blev bara så paff..

Dessutom gick det knappt att kommunicera med läkaren då han inte kunde prata svenska..

Tycker du ska kontakta 'patientens direktkanal' eller vad det heter på ert sjukhus och framföra hur besöket gick till och vilka råd ni fick. Är ju helt galet att en läkare ger sådana felaktiga råd. Det behöver cheferna på den aktuella kliniken få reda på så de kan styra upp det.
  • nevermind
    Anonym (M) skrev 2017-11-23 15:51:08 följande:
    Tycker du ska kontakta 'patientens direktkanal' eller vad det heter på ert sjukhus och framföra hur besöket gick till och vilka råd ni fick. Är ju helt galet att en läkare ger sådana felaktiga råd. Det behöver cheferna på den aktuella kliniken få reda på så de kan styra upp det.
    Håller med.
  • Anonym (BS)
    MammAmma skrev 2017-11-23 15:45:32 följande:

Nej, och man ska inte kunna det heller.

Haha vilket skitsnack. Min 14 mån fick tag i sin egen snopp på skötbordet och då åkte förhuden tillbaka så jag såg ollonet. Han verkade inte bry sig ett dugg. Mao barn är olika och det finns ingen "så här är det" vad gäller någonting kring barn.
  • Anonym (K)

Men hur gör man om det kommer in bajs där när barnet har blöja då?

• sebbe420
    Anonym (BS) skrev 2017-11-23 16:05:42 följande:
    Haha vilket skitsnack. Min 14 mån fick tag i sin egen snopp på skötbordet och då åkte förhuden tillbaka så jag såg ollonet. Han verkade inte bry sig ett dugg. Mao barn är olika och det finns ingen "så här är det" vad gäller någonting kring barn.
    Normalt sett går det inte. Det går väl på vissa. Att det skulle vara "skitsnack" bara för att din kunde det är väl att ta i.
  • MammAmma

På de flesta går det inte.
  • Aliona

Vilken arrogant kommentar. På 1177 skriver de att ? Upp till skolåldern är det vanligt att inte kunna dra tillbaka förhuden?. Om ditt barn är en av de ovanliga där det går så innebär det ju inte att det är skitsnacka att det som regel inte går.
  • Anonym (Fyll i anonym signatur.)

Om sammanväxningen mellan ollon och förhud redan har släpp så är det ingen större fara i att dra tillbaka förhuden Det som däremot är underligt är att läkaren ens försökte och gav rådet att göra det regelbundet då det inte fyller någon funktion vid undersökningen.
    Snoppen är självrengörande på små barn och att hålla på att dra och töja ska man undvika eftersom det då finns finns en liten risk att man orsakar små sprickor längst ut på förhuden som i sin tur kan leda till små ärr bildas. Detta  i sin tur gör "ringen" längst ut på förhuden mindre elastisk och kan leda till att pojken får svårt att dra förhuden över ollonen när han blir äldre.

Svar på tråden Ska man verkligen dra tillbaka förhuden på småbarn?