• Lipr

Mammor som ammar och snusar?

Hej!

Har nog läst alla trådar som finns om det här och vet väl egentligen vad som gäller.. Men måste ändå fråga om det finns fler som jag där ute! Jag ammar min 6-månaders bebis och har tyvärr fallit dit på snuset igen. Jag VET att det inte är bra, men letar hela tiden "bevis" på att det inte är så himla farligt ändå. Jag KAN inte hålla mig. Jag har ett bra liv, men känt på senaste att ångesten smyger sig på och det enda jag kan se fram emot är en snus. Har varit deprimerad tidigare och känner att jag är "nära" det igen. Har nästan panik att bebisen måste börja äta nu (men hon är inte så intresserad), samtidigt som jag läser att det är bättre att amma och snusa än att sluta amma. Min ångest när jag INTE har en snus att se fram emot är hemsk, och ångesten när jag ammar min bebis är också hemsk. Behöver egentligen inte veta om det är dåligt eller inte, för det vet jag att det är, utan bara höra om det finns fler som jag där ute. Tror inte att någon i min närhet skulle tro att jag skulle kunna göra något sånt här, då jag i övrigt är extremt noga med både ekomat, ekokläder, ekoleksaker osv.. 

Snusade inte under graviditeten men känt ett enormt sug VARJE dag, trots Onico! För några veckor sedan kunde jag bara inte stå emot och nu är jag igång. Snusar 4 General portion white mini per dag.. 

Med vänlig hälsning, bad mum :(

• Svar på tråden Mammor som ammar och snusar?
  • Anonym (Föredetta snusare)

Tycker synd om dig och förstår känslan även om jag inte är i samma situation.

Naturligtvis borde du ju försöka sluta men försök att inte vara för hård mot dig själv att ge dig själv mycket ångest över situationen hjälper knappast.

Det positiva är ju att du än så länge snusar väldigt lite, fyra mini portion om dagen är inte alls mycket även om det såklart inte är bra.

Kanske börja sätta som mål att det absolut inte ska bli mer?

Sen vet jag inte om du läst på lite om nikotin och amning? Jag läste på lite nu efter att ha läst ditt inlägg och det finns ju saker du iaf kan tänka på. Halveringstiden för nikotion i kroppen är ganska snabb så om du nu känner att du måste snusa så kan du ju försöka amma precis före, nästa amning blir då kanske 3 h efter snusningen vilket verkar motsvara 2 halveringstider dvs. stor skillnad mot att amma direkt efter. Sedan verkar det också finnas de som rekommenderar att du vid amningstillfället efter också pumpar ut lite av den första mjölken, men om det är vedertaget att den innehåller mer nikotin verkar osäkert.

Till sist, all styrka, jag vet hur svårt det kan va att sluta!

• Anonym (jag)

Ja, det var likadant för mig, men jag var mycket värre. Jag snusade mycket mer än du gjorde, och det redan på BB, samt att jag inte heller höll upp helt under graviditeten. Givetvis inte bra, men, ja... du vet :(

Det jag tänkte på var att bebisen sannolikt blir beroende av nikotin och på så vis beroende av att amma. Mina barn har varit väldigt fästa vid bröstet och det kanske skulle varit annorlunda utan snusen. Det har dock gått bra att sluta amma rakt av när jag bestämt mig för det (omkring ca 2 års ålder för barnen).

Nu, några år senare, kan jag såklart inte märka någonting på barnen. Jag försöker ständigt sluta snusa, främst för att inte vara en dålig förebild för dem, och för att det finns bättre saker att lägga pengarna på, men det är svårt för mig.

Jag är lite orolig för att de skall ha lättare att falla in i ett beroende senare i livet i och med att de redan varit beroende. Jag tänker dock göra allt i min makt för att se till att det inte blir rökning, och tänker tala emot snus också.

Du behöver inte må sämre än du gör. Det du gör just nu kommer med största sannolikhet inte innebära någonting alls för din bebis, nu eller i framtiden.

• Anonym (Sandra)

Sluta amma då.Så behöver du inte vara orolig att skada bebisen.

• Anonym (En till)

Jag slutade tvärt när jag fick reda på jag var gravid men hade hela tiden tanken på att det var under en begränsad tid. Hade inte tänkt på att nikotinet går över i bröstmjölken utan den tanken slog mig när barnet var fött och jag ville ta min efterlängtade snus..

Jag klarade en månad ungefär innan jag hade trillat ner i snusburken igen, och gud vilket dåligt samvete jag hade, och jag läste all information jag kunde komma över för att på nåt sätt rättfärdiga det även fall jag innerst inne visste att jag gjorde fel. Bestämde mig en dag att låta bli att köpa snus själv, men då sambon snusar så började jag gå och snatta ur hans dosor. Ett tag blev det ganska många prillor, Ett tag höll jag mig till en och samma snus hela dagen, plockade ut ibland och stoppade in samma igen (superäckligt, men då hade jag iallafall bara snusat en)

En dag när mitt barn var ungefär 5 månader kände jag bara att nu fick det fan vara bra, såhär jävla självisk tänker jag inte vara. Barnet är snart ett år och jag har fortfarande inte tagit en snus sedan den dagen, knappt varit sugen. Är gravid med andra barnet nu så jag kommer förmodligen inte ha någon paus i amningen. Men den dagen jag har ammat färdigt, då tänker jag börja igen, men aldrig igen på andras bekostnad.

Spontant så tycker jag att det är bra att du snusar så lite. Vad du än gör så trappa inte upp. Kanske du också bara vaknar upp och kan sluta? Att falla tillbaka i ett beroende i en ganska omtumlande och kanske jobbig tid som det kan vara med en nyfödd kanske inte är så konstigt, även om det är fel. Känns det lättare att sluta om du vet att det inte är för alltid?

Anonym (Sandra) skrev 2017-11-24 21:24:49 följande:

Fast generellt brukar det anses att hälsofördelarna med amning faktiskt överväger nackdelarna med det nikotinet barnet får i sig. Därmed inte sagt att det är bra såklart.

Nedan kan du se en länk från rikshandboken för barnvård

www.rikshandboken-bhv.se/Texter/Amning-droger-och-lakemedel/Tobak-och-amning/
    Anonym (jag) skrev 2017-11-24 21:18:58 följande:

Ja, det var likadant för mig, men jag var mycket värre. Jag snusade mycket mer än du gjorde, och det redan på BB, samt att jag inte heller höll upp helt under graviditeten. Givetvis inte bra, men, ja... du vet :(

Det jag tänkte på var att bebisen sannolikt blir beroende av nikotin och på så vis beroende av att amma. Mina barn har varit väldigt fästa vid bröstet och det kanske skulle varit annorlunda utan snusen. Det har dock gått bra att sluta amma rakt av när jag bestämt mig för det (omkring ca 2 års ålder för barnen).

Nu, några år senare, kan jag såklart inte märka någonting på barnen. Jag försöker ständigt sluta snusa, främst för att inte vara en dålig förebild för dem, och för att det finns bättre saker att lägga pengarna på, men det är svårt för mig.

Jag är lite orolig för att de skall ha lättare att falla in i ett beroende senare i livet i och med att de redan varit beroende. Jag tänker dock göra allt i min makt för att se till att det inte blir rökning, och tänker tala emot snus också.

Du behöver inte må sämre än du gör. Det du gör just nu kommer med största sannolikhet inte innebära någonting alls för din bebis, nu eller i framtiden.

Klart att beroendet inte är bra för bebisen men det som hade skrämt mig mycket mer är den stora ökningen för PSD
  • Anonym (jag)
    Anonym (Föredetta snusare) skrev 2017-11-24 22:37:00 följande:
    Klart att beroendet inte är bra för bebisen men det som hade skrämt mig mycket mer är den stora ökningen för PSD
    Om man röker upp till 9 cigaretter per dag ger det en ökning av risken för PSD på ca 2,5 %. Generella risken för PSD är ca 1 på 5000 barn, dvs 0,02%. En ökning med 2,5% risk ger istället en risk för PSD på ca 2,5 barn på 5000, dvs 0,05% risk.
    Visst, en ökning, men med TS 4 snus per dag handlar det nog om kanske tre hundradels procents risk istället för två hundradels procents risk.
    Anonym (jag) skrev 2017-11-24 23:00:07 följande:

Om man röker upp till 9 cigaretter per dag ger det en ökning av risken för PSD på ca 2,5 %. Generella risken för PSD är ca 1 på 5000 barn, dvs 0,02%. En ökning med 2,5% risk ger istället en risk för PSD på ca 2,5 barn på 5000, dvs 0,05% risk.

Visst, en ökning, men med TS 4 snus per dag handlar det nog om kanske tre hundradels procents risk istället för två hundradels procents risk.

Tack för siffrorna! Är faktiskt förvånad att det inte var högre!

Men SIDS ger mig stora skälvan ...brrrr....
  • Anonym (jag)
    Anonym (Föredetta snusare) skrev 2017-11-24 23:08:21 följande:

Tack för siffrorna! Är faktiskt förvånad att det inte var högre!

Men SIDS ger mig stora skälvan ...brrrr....

Ja, riktigt läskigt. Man kan ju ha oturen att drabbas trots att man gör allt helt rätt.
  • Anonym (Också)

Egentligen så finns det nog andra saker som är lika illa som att snusa. Socker tex är extremt beroendeframkallande och hur många äter inte det i för stora mängder.

Då skulle alla små bebisar vara beroende av det och även ersättning el i alla fall välling då det innehåller maltdextrin som är som socker.

• Anonym (Öhh)
    Anonym (Sandra) skrev 2017-11-24 21:24:49 följande:

Det måste väl vara det dummaste rådet. Tom rökare får höra att de hellre ska fortsätta amma och röka än att inte amma alls. ?Riskerna? med att snusa när man ammar står absolut inte över fördelarna med amningen i sig, med eller utan snus.
  • Anonym (Sandra)
    Anonym (Öhh) skrev 2017-11-25 16:20:48 följande:

Det måste väl vara det dummaste rådet. Tom rökare får höra att de hellre ska fortsätta amma och röka än att inte amma alls. ?Riskerna? med att snusa när man ammar står absolut inte över fördelarna med amningen i sig, med eller utan snus.

6 månader bebis klarar sig bra utan amning,när det finns så mycket annat lika bra.Vet många som aldrig blivit ammade och mår väldigt bra och är friska.Så nej,håller inte alls med .
  • Anonym (Öhh)
    Anonym (Sandra) skrev 2017-11-25 16:27:35 följande:

6 månader bebis klarar sig bra utan amning,när det finns så mycket annat lika bra.Vet många som aldrig blivit ammade och mår väldigt bra och är friska.Så nej,håller inte alls med .

Det är inte en fråga om att hålla med, det är fakta. Barn kan ?klara sig bra? på det mesta men forskning visar att de positiva med amning väger tyngre än det negativa med nikotin under amning. Jag känner många som rökt som skorstenar medans de ammar och deras barn mådde också skitbra, det är liksom inte nödvändigtvis representativt.
  • Anonym (Sandra)
    Anonym (Öhh) skrev 2017-11-25 17:30:29 följande:

Det är inte en fråga om att hålla med, det är fakta. Barn kan ?klara sig bra? på det mesta men forskning visar att de positiva med amning väger tyngre än det negativa med nikotin under amning. Jag känner många som rökt som skorstenar medans de ammar och deras barn mådde också skitbra, det är liksom inte nödvändigtvis representativt.

Nu handlar det om mamma som snusar och ammar och bebisen är redan 6 mån.Det är upp till mamman att bestämma vill hon fortsätta amma och vara orolig ,eller låta bli att amma och slippa oron.
  • Anonym (jag)
    Anonym (Sandra) skrev 2017-11-25 19:06:00 följande:

Nu handlar det om mamma som snusar och ammar och bebisen är redan 6 mån.Det är upp till mamman att bestämma vill hon fortsätta amma och vara orolig ,eller låta bli att amma och slippa oron.

Ja, och vill hon då fortsätta har hon forskningen i ryggen som visar att fördelarna med amning överväger. Att sluta pga egen oro kan väl i så fall inte klassas som "för bebisens bästa".
Svar på tråden Mammor som ammar och snusar?