• Anonym (Räddmamma)

    Kejsarsnitt- vad menar dom?

    Först vill jag bara skriva att jag inte vill ha någon övertalningskampanj eller veta för/nackdelar för jag är redan påläst och har bestämt mig.

    Min förra förlossning blev en katastrof- tyvärr! Önskar att det inte blivit så, men nu är det som det är. Jag har bett om snitt, som varit en av mina rädslor. Men just nu är det vad jag är minst rädd för.

    Har varit hos aurora och sagt att jag är rädd, kan inte sova mår psykiskt dåligt, gråter varje dag och även på alla samtal med henne. Jag bara går o väntar på min dödsdag känns det som. Är i v34 o har ff inte fått träffa läkare än, ska dit om 1 vecka.

    Enligt aurora Bm så säger hon att dom inte kan tvinga mig föda vaginalt. "Vi drar inte in dig i förlossningsrummet och tvingar dig att föda.."

    Men ändå har jag inte fått något svar, läkaren kan ju tydligen neka mig.

    Men hur kan hon då säga att dom inte tvingar mig?

    Någon som varit i likadan sits?

  • Svar på tråden Kejsarsnitt- vad menar dom?
  • fjanten

    Jag nekades och blev tvingad att föda vaginalt. Västerås. Här beviljar man helt enkelt inte snitt av humanitära skäl.

  • Anonym (Räddmamma)
    fjanten skrev 2017-11-26 13:37:28 följande:

    Jag nekades och blev tvingad att föda vaginalt. Västerås. Här beviljar man helt enkelt inte snitt av humanitära skäl.


    Men hade dom tidigare sagt till dig att dom inte kunde tvinga dig?
  • fjanten
    Anonym (Räddmamma) skrev 2017-11-26 13:40:55 följande:

    Men hade dom tidigare sagt till dig att dom inte kunde tvinga dig?


    Min "vanliga" barnmorska sa det, inte Klara barnmorskan (klara är Västerås motsvarighet till aurora).

    Efter att jag fött första så berättade jag att jag absolut inte ville skaffa fler barn om jag inte var garanterad ett snitt. "Inga problem" hette det då, och klara menade att jag inte fick snitt med första barnet eftersom jag ju inte med säkerhet kunde veta att vaginal förlossning inte var något för mig.

    Att första förlossningen gick åt helvete, att jag frös och blev livrädd - fick flashbacks till en våldtäkt jag varit med om, att barnet fastnade och fick slitas ut med sugklocka, att jag får enorma barn med enorma huvuden - det var helt enkelt inte anledning nog.

    Andra förlossningen fungerade i alla fall EDA:n hyfsat. Det är det absolut enda som var positivt med den förlossningen. Det blir absolut inte några fler barn för oss.
  • fjanten

    MEN (!!!) det är inte såhär illa över hela Sverige! Det är främst Västerås och Göteborg som kan vara knivigare har jag förstått.

  • Anonym (Räddmamma)
    fjanten skrev 2017-11-26 13:45:07 följande:

    Min "vanliga" barnmorska sa det, inte Klara barnmorskan (klara är Västerås motsvarighet till aurora).

    Efter att jag fött första så berättade jag att jag absolut inte ville skaffa fler barn om jag inte var garanterad ett snitt. "Inga problem" hette det då, och klara menade att jag inte fick snitt med första barnet eftersom jag ju inte med säkerhet kunde veta att vaginal förlossning inte var något för mig.

    Att första förlossningen gick åt helvete, att jag frös och blev livrädd - fick flashbacks till en våldtäkt jag varit med om, att barnet fastnade och fick slitas ut med sugklocka, att jag får enorma barn med enorma huvuden - det var helt enkelt inte anledning nog.

    Andra förlossningen fungerade i alla fall EDA:n hyfsat. Det är det absolut enda som var positivt med den förlossningen. Det blir absolut inte några fler barn för oss.


    Så himla tråkigt!

    Det är min aurora eller klara som det heter hos dig som sa det till mig. Min vanliga Bm har inte sagt något om detta. Det enda var att jag var omföderska och har prövat och vet vad en vaginal fl handlar om.

    Konstigt ändå att det kan skilja så mellan olika län och städer..?
  • Anonym (Räddmamma)
    Anonym (bofoo) skrev 2017-11-26 13:53:55 följande:

    Snitt utan medicinsk orsak borde aldrig beviljas. Aldrig någonsin.


    Borde enligt dig eller socialstyrelsen?

    Psykiska orsaker är ju ganska allvarliga och kan leda till försvårad förlossning också.
  • Anonym (bofoo)
    Anonym (Räddmamma) skrev 2017-11-26 13:59:32 följande:
    Borde enligt dig eller socialstyrelsen?

    Psykiska orsaker är ju ganska allvarliga och kan leda till försvårad förlossning också.
    Enligt mig givetvis, jag för inte statens talan.
  • Anonym (Räddmamma)
    Anonym (bofoo) skrev 2017-11-26 14:01:59 följande:

    Enligt mig givetvis, jag för inte statens talan.


    Fast som jag skrev är jag inte intresserad av personliga åsikter och övertalning.

    Jag vill ha fakta, vad som menas eller om någon här fått liknande svar.

    För mig personligen vägrar jag genomgå en vaginal födelsen efter vad jag fick genomgå sist. Psykiska besvär bör även ingå i medicinska besvär.
  • Meriall
    Anonym (bofoo) skrev 2017-11-26 13:53:55 följande:

    Snitt utan medicinsk orsak borde aldrig beviljas. Aldrig någonsin.


    Att må fruktansvärt psykiskt så att det blir en försvårande faktor för själva förlossningen (för nej, den fortgår inte helt utan att kvinnan gör något, hon kan råka försvåra massor genom att må psykiskt dåligt med allt vad det innebär) är ett medicinskt skäl. 
Svar på tråden Kejsarsnitt- vad menar dom?