• Anonym (TS)

Högkänslighet?

Hej.

För en tid sedan upptäckte jag termen högkänslig personlighet/högkänslighet. När jag läste på om detta fick jag något av en aha-upplevelse, då jag känner igen mig oerhört i de olika beskrivningarna. Då detta är relativt nytt för mig skulle jag vilja komma i kontakt med andra personer som är högkänsliga eller misstänker att de är det. Finns det några här, som kanske skulle vilja vägleda en vilsen men väldigt intresserad person?

• Svar på tråden Högkänslighet?
  • Anonym (Jag)
    Anonym (TS) skrev 2017-11-26 21:11:55 följande:

Hej.

För en tid sedan upptäckte jag termen högkänslig personlighet/högkänslighet. När jag läste på om detta fick jag något av en aha-upplevelse, då jag känner igen mig oerhört i de olika beskrivningarna. Då detta är relativt nytt för mig skulle jag vilja komma i kontakt med andra personer som är högkänsliga eller misstänker att de är det. Finns det några här, som kanske skulle vilja vägleda en vilsen men väldigt intresserad person?

Yes! Högkänslig personlighet här till er tjänst! Vad vill du veta?
  • Iowhannah

Här är en till (antar jag. Det är åtminstone mycket som stämmer in på mig)!

• Amidina

En till här. :) Högbegåvad och högkänslig, inte så kul som man skulle kunna tro alla gånger. ;P

• Anonym (TS)

Vad roligt med svar så snabbt. Tack!

Jag vet egentligen inte vad jag är ute efter. Jag har läst på en del, gjort ett självtest med frågor av Elaine Aron och jag tror att det här är jag. Men kan man veta säkert? Vet ju att det inte är en sjukdom som går att diagnostisera, men finns det något sätt mer än att "känna igen sig"?

• Anonym (Sara)

Jag är också högkänslig. Har funderat på en sak senaste dagarna. Hur klarar ni andra högkänsliga av att vara i förhållande, jag menar hur får ni er egentid? Känns som att jag skulle behöva va ihop med nån som reser mycket i tjänsten för att stå ut i en relation.

• Amidina
    Anonym (Sara) skrev 2017-11-26 22:25:40 följande:

Jag är också högkänslig. Har funderat på en sak senaste dagarna. Hur klarar ni andra högkänsliga av att vara i förhållande, jag menar hur får ni er egentid? Känns som att jag skulle behöva va ihop med nån som reser mycket i tjänsten för att stå ut i en relation.

Jag har märkt att det beror enormt mycket på partnern. Mina ex har jag behövt extremt mycket egentid från, min make inte så mycket. Jag pendlar långt till och från jobb, och de timmarna varje dag blir rätt lagom för mig. 
    Jag är dock lite rädd för den dagen vi lyckas få barn, men tänker att det får lösa sig då med hjälp av make, mina föräldrar, och svärföräldrar. 

Med mina ex så hade vi alltid ett större boende där jag kunde gå ifrån dem till ett annat rum. Jag spelade också mycket datorspel där jag kunde sätta mig i ett rum, sätta på hörlurar, och få vara ifred.
  • Amidina
    Anonym (TS) skrev 2017-11-26 22:16:50 följande:

Vad roligt med svar så snabbt. Tack!

Jag vet egentligen inte vad jag är ute efter. Jag har läst på en del, gjort ett självtest med frågor av Elaine Aron och jag tror att det här är jag. Men kan man veta säkert? Vet ju att det inte är en sjukdom som går att diagnostisera, men finns det något sätt mer än att "känna igen sig"?

Det är ju egentligen bara att läsa på om det. :) Ifall du checkar av på väldigt mycket, om inte allt, och det inte kan förklaras på annat sätt med tex sjukdom eller psykisk tidigare påverkan, så är du troligen högkänslig.
    Det finns en del forum på nätet och på Facebook där man kan prata med människor som säger sig tillhöra den här skaran. 
  • Anonym (ännu en)

Här är en till! Men ts, det är ingen sjukdom utan ett personlighetsdrag :)

Jag märker nog mest min högkänslighet när jag är runt barn (mycket ljudkänslig) och i relationer (mycket intuitiv och kan läsa människor även när de försöker låtsas).

• Anonym (Jag)

Jag ser det ärligt talat som en gudagåva att vara högkänslig! Nackdelarna är väl att man reagerar kraftigare än andra på saker och här närmare till smärta och att man lätt blir ofokuserad. Men utöver det är det en välsignelse! Vi har lättare att njuta av livet, vi kan se skönhet i flera saker än andra, att ha sex är fullkomligt underbart när man är högkänslig...

Jag tror att allt handlar om inställning! Högkänslighet är ingenting negativt utan det är tvärtom något fint och bra!

• Anonym (TS)
    Anonym (ännu en) skrev 2017-11-27 08:43:46 följande:

Här är en till! Men ts, det är ingen sjukdom utan ett personlighetsdrag :)

Jag märker nog mest min högkänslighet när jag är runt barn (mycket ljudkänslig) och i relationer (mycket intuitiv och kan läsa människor även när de försöker låtsas).

Det var väl det jag sa i mitt andra inlägg? Och det är just därför jag söker kontakt hos likasinnade istället för hos en läkare, t.ex.

Till alla:

Min misstänkta högkänslighet märks främst känslomässigt. Jag lägger märke till småsaker och minns viktiga saker väldigt detaljrikt, jag känner mina känslor väldigt intensivt, oavsett om jag är glad, ledsen, rädd eller förväntansfull. Det är alltid 100% för mig. Jag har alltid fått höra att jag är känslig och att jag ska sluta älta saker då jag ofta "fastnar" i saker som har hänt eller saker jag har gjort och grubblar över dessa. Att vara "ute i världen" utanför min egen bubbla tar jättemycket på min energi och ibland känns det som att jag behöver vila i flera dagar för att återhämta mig. Jag är också väldigt ljudkänslig, antingen vid höga plötsliga ljud eller om jag hör två ljud samtidigt (t.ex. om någon sätter igång en video på mobilen under en reklampaus på TV) då blir jag helt överväldigad och hör inget av det istället. Jag har också alltid varit mycket smärtkänslig. Detta är väl de största igenkänningsfaktorerna jag kan komma på just nu.
    Anonym (Sara) skrev 2017-11-26 22:25:40 följande:

Jag är i ett förhållande sedan 1,5 år tillbaka. När jag träffade honom visste jag inte vad högkänslighet var men jag förklarade ganska tidigt att jag har en lägre energinivå än andra människor (det var den enda förklaringen jag hade då) och att jag behöver tid för mig själv och för återhämtning. Han accepterar det. Vi kan ta dagar eller till och med helger i från varandra för att jag ska orka med vardagen. Oftast behövs det inte, men ibland så. Han accepterar också om jag vill gå hem tidigt från festligheter eller liknande för att det tar så mycket energi för mig.
    Anonym (Jag) skrev 2017-11-27 15:24:07 följande:

Jag ser det ärligt talat som en gudagåva att vara högkänslig! Nackdelarna är väl att man reagerar kraftigare än andra på saker och här närmare till smärta och att man lätt blir ofokuserad. Men utöver det är det en välsignelse! Vi har lättare att njuta av livet, vi kan se skönhet i flera saker än andra, att ha sex är fullkomligt underbart när man är högkänslig...

Jag tror att allt handlar om inställning! Högkänslighet är ingenting negativt utan det är tvärtom något fint och bra!

Förhoppningen är väl att komma till en sån inställning, eller i närheten av den iallafall, nu när jag faktiskt vet om detta och kan sätta mig in i det. Tidigare har jag bara fått höra att jag är annorlunda, lat och tråkig när jag inte har orkat samma takt som mina bekanta, överkänslig när jag ger uttryck för mina starka och skiftande känslor, att det är onödigt att älta och "bara att tänka på annat" när jag fastnar i mina grubblerier. Efter 20+ år av detta börjar man (tyvärr) lyssna på dem. Men jag hoppas ta mig ur det tankemönstret så småningom:)

• Anonym (Jag)
    Anonym (TS) skrev 2017-11-27 19:49:34 följande:

Förhoppningen är väl att komma till en sån inställning, eller i närheten av den iallafall, nu när jag faktiskt vet om detta och kan sätta mig in i det. Tidigare har jag bara fått höra att jag är annorlunda, lat och tråkig när jag inte har orkat samma takt som mina bekanta, överkänslig när jag ger uttryck för mina starka och skiftande känslor, att det är onödigt att älta och "bara att tänka på annat" när jag fastnar i mina grubblerier. Efter 20+ år av detta börjar man (tyvärr) lyssna på dem. Men jag hoppas ta mig ur det tankemönstret så småningom:)

Ja det är jättebra! Om du vill ha ett konkret tips från mig så tycker jag att du ska börja med fysiska aktiviteter. Det behöver inte vara gym eller något jättetungt, utan det går bra med att ta promenader i skogen eller göra några övningar hemma själv. Sen kan du spendera lite tid till att tänka, t.ex sätta igång någon lugn musik och koppla av och låta tankarna flöda. Det är jättenyttigt!

Jag har gjort det sedan ungefär ett år tillbaka och jag känner verkligen att jag orkar mer och mår mycket bättre.
  • Anonym (?)

Hör Asperger och högkänslighet ihop? Någon som vet mer om det?

• Anonym (2)

Jag har just insett att jag är högkänslig. För några dagar sedan bara. Eller rättare sagt har jag just förstått att det finns ett ord för det jag är.

Tex känner jag av andras sinnesstämning direkt (det är inte förrän nu jag insett att alla inte gör det och inte förrän nu har jag insett varför det är så jobbigt för mig när andra är upprörda. Jag har också nyligen varit dra bort mattan under föttterna-kär och inser nu att jag kände det så vansinnigt starkt när han var nära är för att jag kände av hans känslor också), jag är koffeinkänslig, smärtkänslig, temperaturkänslig ljudkänslig och doft/smakkänslig.

Jag har också väldigt lött för att läsa av människor, jag ser små små förändringar i andras ansiktsuttryck.

Jag har dock inte så jobbigt med det. Det enda jag eg tycker är jobbigt är just i stunden när någon är väldigt upprörd (jag har inte förstått förrän nu att det är för att jag känner av dens känslor som det känns så jobbigt, jag har trott att det är jag som känner så och inte riktigt förstått varför men det är det ju inte. Det jobbigaste är ju om det är många som samtidigt är väldigt upprörda eller uppjagade. Då blir det liksom överväldigande för mig med alla känslor) och att jag är så väldigt smärtkänslig. Jag känner inte att jag blir trött av det eller behöver vara ifred.

Sen är det endel grejer i sånna tester som inte alls stämmer på mig. Jag är inte blyg eller tillbakadragen alls tex, snarare är jag väldigt socialt kompetent eftersom jag läser av personer och situationer så bra och jag är inte kreativ eller en idéspruta. Jag är inte en sån som inspirerar andra.

Hur går det för dig TS?

• Iowhannah
    Anonym (2) skrev 2018-02-10 19:17:43 följande:

Jag har just insett att jag är högkänslig. För några dagar sedan bara. Eller rättare sagt har jag just förstått att det finns ett ord för det jag är.

Tex känner jag av andras sinnesstämning direkt (det är inte förrän nu jag insett att alla inte gör det och inte förrän nu har jag insett varför det är så jobbigt för mig när andra är upprörda. Jag har också nyligen varit dra bort mattan under föttterna-kär och inser nu att jag kände det så vansinnigt starkt när han var nära är för att jag kände av hans känslor också), jag är koffeinkänslig, smärtkänslig, temperaturkänslig ljudkänslig och doft/smakkänslig.

Jag har också väldigt lött för att läsa av människor, jag ser små små förändringar i andras ansiktsuttryck.

Jag har dock inte så jobbigt med det. Det enda jag eg tycker är jobbigt är just i stunden när någon är väldigt upprörd (jag har inte förstått förrän nu att det är för att jag känner av dens känslor som det känns så jobbigt, jag har trott att det är jag som känner så och inte riktigt förstått varför men det är det ju inte. Det jobbigaste är ju om det är många som samtidigt är väldigt upprörda eller uppjagade. Då blir det liksom överväldigande för mig med alla känslor) och att jag är så väldigt smärtkänslig. Jag känner inte att jag blir trött av det eller behöver vara ifred.

Sen är det endel grejer i sånna tester som inte alls stämmer på mig. Jag är inte blyg eller tillbakadragen alls tex, snarare är jag väldigt socialt kompetent eftersom jag läser av personer och situationer så bra och jag är inte kreativ eller en idéspruta. Jag är inte en sån som inspirerar andra.

Hur går det för dig TS?

Du beskriver mig jättebra här! Dock tycker jag det allra jobbigaste är när någon jag älskar är ledsen. Jag är den som börjar gråta för att någon annan har råkat ut för något.

Jag är inte heller en idéspruta och tror inte att jag inspirerar andra. Jag är väldigt socialt kompetent men även skapligt introvert. Jag tror ändå att det har ett samband, att jag är introvert just för att jag är HSP. Det blir liksom för många intryck när det är mycket folk runt mig.
  • Glinda från Oz
    Anonym (?) skrev 2017-11-29 16:47:32 följande:

Hör Asperger och högkänslighet ihop? Någon som vet mer om det?

Man kan säga att HSP är ATS (Asperger) light. HSP är ingen diagnos eller funktionsnedsättning men det är extremt likt ATS och jag tror att vissa (inte en majoritet) skulle få en ATS diagnos om de gjorde en utredning.
  • emseli

I somras insåg jag att jag va både introvert o högkänslig. Ojojoj, säger jag bara. Jag ringde syrran o mådde så dåligt över d. Varför kunde jag inte få va normal? Syrran sa t.om att hon hade märkt att d va nåt som va annorlunda men valt att inte säga nåt. D gjorde bara saken ännu värre.

Med tiden så läste jag på mer o såg på videor om detta vilket gjorde mej gladare o gladare över att ha blivit skapad så här. Jag kan få ut ännu mer av film, böcker o musik än andra som inte är högkänsliga. Jag kan njuta av naturpromenader till fullo. Vänner behöver inte prata för att göra mej sällskap, endast gemenskapen räcker.

Ofta när man läser om högkänslighet så står d i negativ form. D e (tror jag) för att inte alla på vår jord e högkänsliga o så fort någonting sticker ut från normen så e d fel. Varför kan inte samhället bara se att alla e olika o att väldigt få personer passar in i den där normen? Tänk om 75% hade varit högkänsiga, då hade ju d varit normen.

Hoppas att du snart kan komma att njuta av din högkänslighet, för den förgyller verkligen livet!

Svar på tråden Högkänslighet?