Anonym (ännu en) skrev 2017-11-27 08:43:46 följande:
Här är en till! Men ts, det är ingen sjukdom utan ett personlighetsdrag :)
Jag märker nog mest min högkänslighet när jag är runt barn (mycket ljudkänslig) och i relationer (mycket intuitiv och kan läsa människor även när de försöker låtsas).
Det var väl det jag sa i mitt andra inlägg? Och det är just därför jag söker kontakt hos likasinnade istället för hos en läkare, t.ex.
Till alla:
Min misstänkta högkänslighet märks främst känslomässigt. Jag lägger märke till småsaker och minns viktiga saker väldigt detaljrikt, jag känner mina känslor väldigt intensivt, oavsett om jag är glad, ledsen, rädd eller förväntansfull. Det är alltid 100% för mig. Jag har alltid fått höra att jag är känslig och att jag ska sluta älta saker då jag ofta "fastnar" i saker som har hänt eller saker jag har gjort och grubblar över dessa. Att vara "ute i världen" utanför min egen bubbla tar jättemycket på min energi och ibland känns det som att jag behöver vila i flera dagar för att återhämta mig. Jag är också väldigt ljudkänslig, antingen vid höga plötsliga ljud eller om jag hör två ljud samtidigt (t.ex. om någon sätter igång en video på mobilen under en reklampaus på TV) då blir jag helt överväldigad och hör inget av det istället. Jag har också alltid varit mycket smärtkänslig. Detta är väl de största igenkänningsfaktorerna jag kan komma på just nu.
Anonym (Sara) skrev 2017-11-26 22:25:40 följande:
Jag är också högkänslig. Har funderat på en sak senaste dagarna. Hur klarar ni andra högkänsliga av att vara i förhållande, jag menar hur får ni er egentid? Känns som att jag skulle behöva va ihop med nån som reser mycket i tjänsten för att stå ut i en relation.
Jag är i ett förhållande sedan 1,5 år tillbaka. När jag träffade honom visste jag inte vad högkänslighet var men jag förklarade ganska tidigt att jag har en lägre energinivå än andra människor (det var den enda förklaringen jag hade då) och att jag behöver tid för mig själv och för återhämtning. Han accepterar det. Vi kan ta dagar eller till och med helger i från varandra för att jag ska orka med vardagen. Oftast behövs det inte, men ibland så. Han accepterar också om jag vill gå hem tidigt från festligheter eller liknande för att det tar så mycket energi för mig.
Anonym (Jag) skrev 2017-11-27 15:24:07 följande:
Jag ser det ärligt talat som en gudagåva att vara högkänslig! Nackdelarna är väl att man reagerar kraftigare än andra på saker och här närmare till smärta och att man lätt blir ofokuserad. Men utöver det är det en välsignelse! Vi har lättare att njuta av livet, vi kan se skönhet i flera saker än andra, att ha sex är fullkomligt underbart när man är högkänslig...
Jag tror att allt handlar om inställning! Högkänslighet är ingenting negativt utan det är tvärtom något fint och bra!
Förhoppningen är väl att komma till en sån inställning, eller i närheten av den iallafall, nu när jag faktiskt vet om detta och kan sätta mig in i det. Tidigare har jag bara fått höra att jag är annorlunda, lat och tråkig när jag inte har orkat samma takt som mina bekanta, överkänslig när jag ger uttryck för mina starka och skiftande känslor, att det är onödigt att älta och "bara att tänka på annat" när jag fastnar i mina grubblerier. Efter 20+ år av detta börjar man (tyvärr) lyssna på dem. Men jag hoppas ta mig ur det tankemönstret så småningom:)