• Leyli
    Äldre 29 Nov 09:51
    1692 visningar
    5 svar
    5
    1692

    Vet inte hur jag ska orka fortsätta leva

    Har varit sjukskriven i två år nu och min framtid ser mörk ut. Jag har på senare tid drabbats av stark ångest och känner en stor meningslöshet med livet. Inget känns viktigt. Inget intresse för någonting. Känner mig värdelös och jag har en stor klump i halsen av att tänka på hur det ska gå för mig. Dålig pension, inga pengar, ett återkommande dåligt mående att alltid slåss mot. Allt är bara så värdelöst och saknar mening.

  • Svar på tråden Vet inte hur jag ska orka fortsätta leva
  • Äldre 29 Nov 12:02
    #1

    Vad får du för hjälp av vården?

    Har du testat meditering? Det var min räddning.

  • Leyli
    Äldre 29 Nov 12:49
    #2

    Jag går till Affektiva mottagningen och äter Lamictal då jag är bipolär typ 2. Hjälper för stunden att prata där men hemma är det värdelöst. Det är en sådan enorm tomhetskänsla. Har provat både yoga och meditation men jag får rysningar av det. Klarar inte av att gå in i mig själv. Vill helst bara slå bort allt. Jag vet inte hur jag ska vända detta. Vet inte om jag orkar fortsätta leva, finns liksom ingen mening med det. Eller, jag vill inte egentligen dö men jag vill heller inte leva. Råd på vad jag ska göra?

  • Äldre 29 Nov 14:18
    #3
    Leyli skrev 2017-11-29 12:49:28 följande:

    Jag går till Affektiva mottagningen och äter Lamictal då jag är bipolär typ 2. Hjälper för stunden att prata där men hemma är det värdelöst. Det är en sådan enorm tomhetskänsla. Har provat både yoga och meditation men jag får rysningar av det. Klarar inte av att gå in i mig själv. Vill helst bara slå bort allt. Jag vet inte hur jag ska vända detta. Vet inte om jag orkar fortsätta leva, finns liksom ingen mening med det. Eller, jag vill inte egentligen dö men jag vill heller inte leva. Råd på vad jag ska göra?


    Testat någon annan medicinering? För mig fungerade inte alls Lamictal. Jag äter litium och det här givit mig ett nytt liv. Har provat kombinationer med litium men för mig fungerar bara ren litiumbehandling.

    Det är bara försöka och försöka hitta medicinering som passar, och när man hittat den får man inte sluta även då man är "normal". Byt läkare om du går hos samma hela tiden för att få nya perspektiv på behandling.

    Det verkar som du är inne i en depressiv fas, sök hjälp, kanske någon antidepressiv medicin kan sättas in tillfälligt?

    Hur ser livet ut i övrigt? Mycket stöd runt om kring dig? Något du vill/behöver ändra på?

    Jag känner själv igen det du skriver. Jag har själv en svår form av bipolär typ 2. Men jag har lyckats ta mig ur negativa tankar, destruktivt liv och lever idag ett lyckligt liv.
  • Leyli
    Äldre 29 Nov 22:49
    #4

    Har testat en del olika mediciner och alla andra har gett mig jobbiga biverkningar så jag har väl typ gett upp om att hitta någon som fungerar. På aff. vill de bara att jag ska fortsätta med Lamictal. Eftersom jag får sådana hemska biverkningar av många mediciner har jag blivit ganska rädd för dem och vill inte gärna ta nåt.

    Har man och en tonårsdotter och en del nära vänner. Mycket strul omkring dottern är det och jag har svårt att hantera det. I övrigt jobbar alla på dagarna så jag känner mig ensam med mina tankar. Säger jag nåt hemma slutar det med bråk då min man tappar tålamodet och tror att det går att lösa med någon quickfix. Jag känner mig värdelös som går hemma så här. Vill vara normal och kunna jobba som alla andra. Tänker på utförsäkring, uppsägning, obefintlig pension, socialbidrag, utan pengar och det skapar en fruktansvärd ångest. Hur hanterar man en sådan ångest? Då allt känns meningslöst och jag ligger och funderar ut bästa sättet att dö. Rent logiskt kan jag tänka att det inte behöver bli så illa samtidigt som jag inte kan släppa de hemska tankarna.

  • Äldre 29 Nov 23:24
    #5

    Jag har egentligen inga råd att ge dig, annat än att du borde försöka byta medicin ändå.

    Du ska inte heller inte bry dig då mycket om att du inte är "normal" och inte kan jobba. Alla är inte likadana, men vi har alla samma människovärde ändå. Jag har dessutom svårt att tro att du kan bli utförsäkrad, om du har fått en psykiatrisk diagnos. Snarare tycker jag att du borde vara förtidspensionär. Och låg pension är ändå tillräckligt för många.

Svar på tråden Vet inte hur jag ska orka fortsätta leva