• Äldre 29 Nov 16:36
    3334 visningar
    10 svar
    10
    3334

    Svärmor

    Tjoo!

    Jag undrar följande, var tycker ni gränsen går för svärmorbesök till ett vuxet par med barn?

    Är det vanligt med tjejer/kvinnor i 30 års åldern att tala med sin mor flera gånger om dagen och dessutom ha henne springandes hemma hos sig var varannan dag?

    Är det inte ?fel? på både mor och dotter?

    Hur ska den stackars flickan någonsin klara sig själv i livet och hur kommer det sig att mamman hennes inte vet bättre?

    Hjälp mig snälla att förstå.

  • Svar på tråden Svärmor
  • Äldre 29 Nov 16:41
    #1
    Lallarens skrev 2017-11-29 16:36:01 följande:

    Tjoo!

    Jag undrar följande, var tycker ni gränsen går för svärmorbesök till ett vuxet par med barn?

    Är det vanligt med tjejer/kvinnor i 30 års åldern att tala med sin mor flera gånger om dagen och dessutom ha henne springandes hemma hos sig var varannan dag?

    Är det inte ?fel? på både mor och dotter?

    Hur ska den stackars flickan någonsin klara sig själv i livet och hur kommer det sig att mamman hennes inte vet bättre?

    Hjälp mig snälla att förstå.


    Förekommer - ja
    Osunt - troligtvis

    Två stycken som inte klippt navelsträngen och behöver egna liv

  • Äldre 29 Nov 16:41
    #2

    Behåll dottern men byt ur svärmorsan!Cool

  • Äldre 29 Nov 16:41
    #3

    En del människor har nära relationer. Det är inget som angår dig eller som du behöver "förstå", låt dem göra som de vill.

  • Äldre 29 Nov 16:46
    #4

    Det beror väl lite på hur dessa besök/samtal ser ut. Blir det så att de inkräktar på relationen mellan partners och relationen till eventuella barn så känns det ju osunt. Själv kan jag nog tycka att interaktion varje dag vore lite mycket, men periodvis kan det bli faktiskt bli så att jag pratar i telefon med min mamma flera dagar i rad - dock ses vi inte så ofta.

  • Äldre 29 Nov 16:50
    #5

    Nej det är inte vanligt och inte sunt. Om dottern har egen familj är det helt olämpligt att mamman springer där mest varje dag, hennes sambo borde säga ifrån.

  • Äldre 29 Nov 16:51
    #6

    Jag och min mor pratade flera gånger om dagen, och sågs så ofta som det gick. Inget osunt eller konstigt i det....

    Vi trivdes i varandras sällskap helt enkelt. Jag klarade mig själv och det var inte så att mamma skötte saker åt mig, hon var helt enkelt min bästa vän!

    Och jag är glad att jag aldrig skar ner på kontakten jag hade med min mor, inte ens när det ifrågasattes av pojkvänner att vi pratade varje dag.... För den dagen hon inte fanns mer kunde jag se tillbaks på så många underbara upplevelser som vi delat...

    Min partner har också en nära relation med sin mamma, de pratar varje dag de också (utan att hon är påträngande ) så han förstår hur viktig min mamma var för mig.


    I'm not crazy... My reality is just diffrent than yours....
  • Äldre 29 Nov 17:14
    #7

    Pratar också med min mamma varje dag.

    Min man likaså. Vi ses dock inte ofta då vi bor på avstånd.

    Sen vi fick barn så talar vi definitivt varje dag FaceTime. Vårt barn vill jämt ringa mormor. De har en underbart fin relation.

  • Äldre 29 Nov 17:56
    #8

    Jag tror att det varierar mycket och inte måste vara osunt alltid, men jag hade verkligen inte velat ha den andra partens föräldrar i huset var och varannan dag.

    Fråga din tjej om hon skulle tycka det var lika roligt om dina föräldrar sprang där varje dag också, vad säger hon då?

    Och kanske de kan träffas utan att vara just i er bostad ibland, så att du får lite ro om det det är det du behöver?


    Nej, jag tvättar inte min bil. Jag vattnar den för att se om den växer och blir en buss. /sarcasticquotes
  • Äldre 29 Nov 17:56
    #9

    Varför är svärmor där? Är det för att hjälpa henne med olika saker eller bara för att dricka en kopp kaffe och skvallra lite?

    I tjugoårsåldern pratade jag med min mamma någon gång per vecka, efter 35 har jag pratar med henne mer ofta. Idag blir det minst en gång per dag, ibland fler. Ofta ringer jag för att jag har tråkigt. Tyvärr finns mina föräldrar 60 mil bort så en snabbvisit är inte att tänka på.

    Min sambos föräldrar är det ungefär samma sak med. Fast de bör en halvminut bort så där är vi oftare. Om inte pratas det på telefon någon eller några gånger per dag. Det finns alltid saker att prata om, både skvaller och sånt som är praktiskt. Dessutom vet jag att jag alltid är välkommen dit och att kaffepannan står på spisen.

    Jag tycker att det är underbart att ha bra kontakt med föräldrar och svärföräldrar. Jag vet också att de finns till om jag behöver hjälp, men samtidigt så utnyttjar jag sällan den hjälpen om det inte är nödvändigt. Jag är ju själv vuxen.

  • Äldre 29 Nov 19:40
    #10

    Hmmm jag & min mamma har en nära relation och hon har alltid funnits där, jag har alltid gått hem till henne & hon till

    Mig. (Mest jag som invaderar hennes lght med mina 3 monster)

    Allt beror ju på HUR nära man är??

    Vi är jätte tajta, blev gravid när jag va 17 så jag har fått en del hjälp i början men även nu, med hämtning/lämning osv.

    Min man jobbar nästan 24/7 (känns det som)

    Min man har ingen som helst problem med att jag & mamma är tajta för det visste han redan från början....jag tror att så länge det inte är problem för den andra partnern så är det VÄL OK?

    Men sen så finns det ju sånna som vill bestämma osv, (som min mamma) och där har vi tydligt sagt stopp!!

    T.ex säga hur vi ska göra i olika sammanhang, vad vi ?borde köpa? och inte köpa. Mamma klagar ALLTID på att vi köper massa ?onödiga? saker, att vi slänger mkt mat!

    Haha men det är vi det!

Svar på tråden Svärmor