• Pigall

    Storkklinik IVF - alla ni som har erfarenheter!

    Hej! Har inte gjort ivf på Storkklinik så vet inte hur de är men har däremot gjort ivf och kan berätta lite om det. Vad är anledningen till att ni inte gör det i Sverige? Hur långt från kliniken bor ni? Under själva behandlingen har man följande möten hos kliniken ( om man tidigare gjort en utredning och tagit alla blodprov):

    -inskrivningsmöte. En tid efter detta börjar man med nässpray eller sprutor.

    -2-3 Vul (vaginala ultraljud) för att kolla äggblåsornas tillväxt.

    - äggplock (sker i regel ca 12 dagar efter sprutstart) efter detta är den som har plockats ofta öm, trött och lite påverkad av alla smärtstillande. Får ej köra bil.

    -insättning. Sker 2,3 eller 5 dagar efter äggplock.

    Sen om behandlingen inte funkar gör man om det igen.

    Så visst är det minst sagt lite knussligt i några veckor. Man måste kunna ta ledigt på kort varsel då alla delar är rörliga. Du vet t.ex inte när du ska göra äggplock förrän sista ultraljudet och insättning får du en preliminär tid som kan ändras så sent som samma dag. Mitt råd är att berätta för era arbetsgivare om det går. Processen är krånglig och jobbig nog utan att behöva mörka frånvaro för chefen.

    Det blir några krångliga veckor, det blir det MEN det är värt varenda spruta och varenda reseminut för att se det där plusset på stickan!

    Lycka till!!!!

  • Pigall
    Maj88 skrev 2017-12-03 14:02:03 följande:

    Tack så jättemycket!

    Anledningen till att vi inte gör det i Sverige är att jag troligtvis inte kommer att bli godkänd via landstinget pga av tidigare historik av psykisk ohälsa. Bedömningen de gör och utredningen baseras mycket på vad som står i min journal. Jag är dock inte psykiskt labil idag på ett sätt som skulle påverka min lämplighet. Detta vet vi inte säkert utan vi kommer testa att skicka in ansökan och hoppas på det bästa.

    Sedan så vill vi ha en egen donator och han bor nere i Skåne så av den anledningen känns Köpenhamn som ett bra alternativ. Tror inte heller att man kan ha en "egen donator" på privata kliniker i Sverige, men nu blev jag osäker! Vi bor i Närke så det är ju ett visst avstånd!

    Får jag fråga var du har gjort IVF? Hur många försök behövdes?

    Utifrån hur du beskriver processen så låter det som att man bör ta ledigt minst tre veckor ca från sitt arbete i sträck?

    Tack igen! :)


    Ok. Vad tråkigt att höra att ni kanske inte blir godkända.

    Vet ju inte hur din psykiska ohälsa har sett ut men båda jag och min syster har olika bakgrund av psykisk ohälsa men har fått godkänt på våra ansökningar. Så det är ju möjligt. Egen donator är jag dock osäker på om man får ha i sverige. Vet inte riktigt. Får man inte det är kanske danmark bättre.

    Man behöver absolut inte ta ledig i tre veckor men man behöver ha flexibilitet i sitt jobb och kunna ta ledigt pp kort varsel speciellt med så lång resväg. Vi hade turen att kliniken ligger 10 min hemifrån och jag jobbar kväll så det var aldrig några problem för min del. Min syster däremot bir 3 timmar från sin klinik och var tvungen att berätta för sin arbetsgivare för att kunna få ledigt på så kort varsel. Hon gjorde totalt 6 resor (6 dagar ledigt) under tre veckors tid.

    Sen reagerar ju alla olika på medicineringen. För min del var det inga problem att jobba under processen förutom dagarna kring äggplock då jag var öm och mörbultad.

    Vi går på ivfkliniken Stockholm och det tog två hela behandlingar för oss att få plus (fick inget till frysen första gången). Går in i vecka 7 imorgon:)
Svar på tråden Storkklinik IVF - alla ni som har erfarenheter!