Inlägg från: KillBill |Visa alla inlägg
  • KillBill

Världens högsta marginalskatt

man och nöjd skrev 2017-12-03 00:57:25 följande:

Efter några år med regeringen Löfvén kan vi konstatera att de sin vana trogen låter skatterna skuta i taket.

Trots enorma budgetöverskott har man höjt marginalskatterna till den grad att de återigen är högst i världen. Återigen är vi på väg mot nivåer som Kjell-Olof Feldt en gång kallade "perverst".

Det värsta är att skatten skjuter i höjden redan vid relaivt normala löner. En heltidsarbetande Stockholmare tjänar idag 38000 kr per månad, vilket innebär 50% marginalskatt.

Den som tjänar mycket ska betala hög skatt sägs det, men vänstern jobbar stenhårt för att kalla vanliga löntagare för höginkomsttagare.

Nu är det emellertid så att Regeringen sänker skatterna med mer än 3 miljarder kronor netto i höstens budget..

www.di.se/ledare/tobias-wikstrom-bra-att-regeringen-sanker-skattetrycket/

Om vi vill sänka marginalskatten så kommer annat stryka på foten t.ex. satsningar på polis, försvar, vård skola och omsorg eller så är det de som tjänar mindre som kommer få betala skattesänkningen för de välbärgade genom skattehöjningar.

Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • KillBill
    man och nöjd skrev 2017-12-05 19:33:34 följande:

Du menar att det är tack vare världens högsta marginalskatter som varken polis, skola, vård eller omsorg fungerar?

Tja idag kunde vi läsa om hur stora framsteg som svenska fjärdeklassare har gjort när det gäller läskunskaper.

Hur tänker du att vård, skola, sjukvård, rättsväsende och försvar ska kunna bli bättra om staten får mindre pengar?
  • KillBill
    man och nöjd skrev 2017-12-05 23:21:51 följande:

Olika årskullar varierar kraftigt i kunskap och kopplingen till marginalskatten är lite av ett skämt.

Det finns en hel värld av länder med lägre marginalskatt som har bättre skola, polis o.s.v.

Höga marginalskatter orsakar svartjobb och passivisering.

Marginalskatter leder till ett mer ekonomiskt jämställt samhälle och är ett av världens mest innovativa länder.

Tror du att den svenska polisen, försvaret, skolan, vården etc kommer att leverera en bättre produkt om den får mindre pengar?
  • KillBill
    Draken55 skrev 2017-12-06 11:16:12 följande:

Bra fråga??,  men nu är det ju så att skolan, den står kommunen för, och sjukvården, ja det är landstinget...  frågor på detta?

Rättsväsendet som är kvar av din felaktiga lista,

ja de kan ju börja med att följa de lagar vi har idag och utmäta riktiga straff för grova brott istället för att mjäka med kriminella, sen kan de äska mer pengar om det behövs.

Vård och skola finansieras till stor del genom bidrag som kommuner och landsting får från staten. Frågor på det?
  • KillBill
    man och nöjd skrev 2017-12-06 20:54:40 följande:

Är mrginalskatten ett land?

Tycker du att utjämningen har fungerat? Har den lett till lägre löneskillnader menar du?

Varför skulle polisen få mindre pengar? Jag hade tänkt polisen skulle få mer pengar.

Det försvann ett Sverige i mitt första stycke..
  • KillBill
    man och nöjd skrev 2017-12-06 20:54:40 följande:

Är mrginalskatten ett land?

Tycker du att utjämningen har fungerat? Har den lett till lägre löneskillnader menar du?

Varför skulle polisen få mindre pengar? Jag hade tänkt polisen skulle få mer pengar.

Ja utjämningen har fungerat. Sverige är ett av världen mest ekonomiskt jämställda länder.

Om staten skulle slopa den statliga inkomstskatten (så att de med högst inkomster fick behålla mer av lönen) så minskar statens inkomster och det kommer drabba verksamhet som finansieras av staten exempelvis försvar och rättsväsende.
  • KillBill
    man och nöjd skrev 2017-12-07 23:33:37 följande:
    Har du några bevis för att Sverige skulle vara ekonomiskt jämställt?

Hur mycket har tiggaren utanför matbutiken i jämförelse med Marcus Wallenberg?

Återigen har jag inget emot att de med allra högst inkomster betalar riktigt hög andel i skatt. Jag vänder mig framförallt emot att Stockholmare som tjänar under medel tvingas betala 50% i marginalskatt.

Om man sänker marginalskatterna kommer statens inkomster att öka, vilket ger möjligheter att satsa mer på polisen. Otroligt många egna företagare väljer att ta ut en lön som motsvarar första brytpunkten. Resten hanteras på ett lite mer kreativt sätt. Helt lagligt via diverse dyra banktjänster. Högre brypunkt ökar därmed skatteintäkterna.
    sverigesradio.se/sida/artikel.aspx&artikel=6738722
  • KillBill
    man och nöjd skrev 2017-12-07 23:33:37 följande:
    Har du några bevis för att Sverige skulle vara ekonomiskt jämställt?

Hur mycket har tiggaren utanför matbutiken i jämförelse med Marcus Wallenberg?

Återigen har jag inget emot att de med allra högst inkomster betalaVad menar du med r riktigt hög andel i skatt. Jag vänder mig framförallt emot att Stockholmare som tjänar under medel tvingas betala 50% i marginalskatt.

Om man sänker marginalskatterna kommer statens inkomster att öka, vilket ger möjligheter att satsa mer på polisen. Otroligt många egna företagare väljer att ta ut en lön som motsvarar första brytpunkten. Resten hanteras på ett lite mer kreativt sätt. Helt lagligt via diverse dyra banktjänster. Högre brypunkt ökar därmed skatteintäkterna.
    Vad menar du med att  Stockholmare som tjänar under medel tvingas betala 50% i marginalskatt? Gränsen för statlig skatt går vid 38 300 kr och medelinkomsten i Stockholm är lägre än 30 000 kr i månaden dvs långt under gränsen för statlig skatt,
  • KillBill
    Padirac skrev 2017-12-08 22:35:13 följande:
    Nu är ju inte marginalskatt en skatt i sig - utan en effekt av att delar av inkomsten är skattebefriad.

Att marginalskatten är hög beror på den progressiva skattens nivå.

Så istället för att dra historier om marginalskatt är det mer rätt att diskutera skattenivåer och progressiv skatt i sig. För det är det som det egentligen handlar om. 

Precis, så är det. Högerdebattörerna nämner inte att om Sverige skulle införa ett skattesystem utan marginalskatteeffekter (som inte var progressivt) så skulle de i samhället som idag har lägst inkomster få kraftigt höjd skatt för att de med högst inkomster skulle få kraftiga skattesänkningar. Tack och lov så inser en överväldigande majoritet av svenska folket att det är fel väg att gå.

• KillBill
    man och nöjd skrev 2017-12-08 22:19:58 följande:
    Trams. Tråden handlar om Sveriges idiotiskt höga marginalskatter. Mellanstadiematematiken utgår jag ifrån att även vänstern har koll på. Men man blir orolig när vänstern inte kan skilja på tillgångar och inkomst.

Den progressiva skatteskalan har överhuvudtaget inte ifrågasatts i denna tråd. Det som ifrågasätts är de skyhöga marginalskatterna samt att den sätts in vid en relativt låg inkomst. Sjuksköterskor drabbas när de jobbar övertid. Är det så klyftor utjäämnas? Man baxnar!

Det är så få sjuksköterskor som kommer upp i löner över 38 300 per månad att det blir vilseledande att använda denna yrkeskategori som slagträn i denna debatt.

Svar på tråden Världens högsta marginalskatt