Inlägg från: KillBill |Visa alla inlägg
  • KillBill

Världens högsta marginalskatt

Åke7811111111 skrev 2018-01-28 11:57:54 följande:

Killbill; Om Olle eller Kalle är kroniskt sjuk under flera år och de enligt staten är 100% försörjningsskyldiga för varandra så givetivs.

Varför ska man beskattas som enskild individ men samtidigt ses som ett par när det gäller försörjningsstöd för partnern som är långsiktigt sjuk?? Varför ska man då straffbeskattas kraftigt jämfört med ett par där både är friska och kan jobba?

Vid sjukdom så är huvudregeln att man får sin försörjning via sjukpenning. När man är sjuk men inte får sjukpenning så kan man ha rätt till socialbidrag. Att samhället skulle ge skatteavdrag så att vissa innevånare (framförallt välbärgade) kan försörja sjuka människor som bor under samma tak tror jag inte alls på. Ett sådant system skulle troligen missbrukas mycket.  Den ena partnern sjukskriver sig utan att egentligen vara sjuk för att partnern ska kunna göra avdrag på skatten.

Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • KillBill
    FDMGAGGA skrev 2018-01-28 12:16:46 följande:
    Varför är det enbart högerdebattörer som blir avstängda? Inte en enda vänsterdebattör drabbas, detta trots att merparten av personangreppen kommer från vänsterhåll.

Hade f.ö övertid för ett värde av 10000 förra månaden. Det gav c:a 3900 netto. Du kallade nyss högerdebattörer för obegåvade. Eftersom du inte fattar vad 60% marginalskatt innebär för den enskilde löntagaren så är det ganska tydligt vem som är obegåvad. Det är inte några få % extra dessa löntagare betalar. Det handlar om att de betalar 100% mer i skatt på inkomster ovanför andra brytpunkten.

D.v.s den som tjänar under 38000 betalar c:a 30% i skatt.
    Den som tjänar över 55000 betalar dubbelt så hög andel i skatt på överskjutande del.

Det är verkligen obegåvat att inte vilja inse vad detta leder till.

Och du kan f.ö vara helt säker på att 38200 är en väldigt medioker inkomst i Stockholm. Det drabbar mattelärare, sjuksköterskor, ICA-personal, ingengörer, ekonomer, jurister, poliser, säljare, assistenter o.s.v o.s.v.

Det är inte bara högerdebattörer som blir avstängda på FL. De flesta blir det någon gång på. Jag har exempelvis blivit det vid några tillfällen. Människor har olika lätt för sig att lära sig av sina fel och att utvecklas. Vissa lär sig med tiden och blir bara avstängda någon gång medan andra kör på som tidigare med följden att de ofta blir avstängda. Fundera på vilken kategori du tillhör. 

De flesta poliser, ICA medarbetare, sjuksystrar etc. som tjänar 38 tusen i månaden tjänar mycket mer än sina kollegor. Tjänar du 60 000 kr per månad så kommer din skatt totalt sett bara vara någon procent högre än den som tjänar 38 000 kr. 

• KillBill
    Åke7811111111 skrev 2018-01-28 12:25:07 följande:

Killbill; Men vänta här nu. Tidigiare så trivialiserade du den "lilla" andel kronor den statliga skatten innebär för det par jag beskrev. Nu förutsätter du att den ena personen i olika par ska sjukskriva sig under flera år felaktigt och ha NOLL KRONOR i inkomst (och dessutom lyckas få en läkare att konsekvent intyga detta) ENBART för att de ska slippa den "lilla" andelen statlig skatt?

Du förstår ju själv att din argumentation är helt åt skogen. Om man ska beskattas som en individ bör staten betrakta en som en individ i alla hänseenden. Inte enbart så att det ekonomiskt alltid är till statens fördel.

Hur många siffror har du i ditt nick egentligen? Det finns två system i Sverige, sjukpenning och socialbidrag. Bägge systemen premierar arbetslinjen. Där har du en förklaring till varför vi aldrig kommer få sambeskattning i Sverige. 
  • KillBill
    Rataxes skrev 2018-01-28 12:34:58 följande:
    Tjuven tror att alla stjäl...

Privata försäkringar för den enskilde löser problemet, då kan du bara stjäla från dig själv. (försäkringsbedrägeri)

Vid en platt skatt på 10-15% orkar ingen skattefuska, det känns "fair" och sk upplägg kostar oftast mer.

Betalade 19 000 i skatt på januarilönen, då var det ändå ingen övertid i dec.
    Tack, Magdalena för att du iallafall sänkt priset på ledighet.
    Tycker du att det är rimligt med ett skattesystem där beskattningen ska baserar på vem man bor med? Det finns tack och lov inget riksdagsparti som driver frågan om platt skatt. 
  • KillBill
    FDMGAGGA skrev 2018-01-28 12:42:03 följande:
    Stämmer inte. Den som kallade mig naist fick inte ens sitt inlägg borttaget. Det är väldigt lätt att sitta på sina höga hästar på den gynnade sidan och anklaga högerdebattörer för att deras åsikter är förbjudna.

Om de tjänar mer än sina kollegor så har de på något sätt förtjänat just detta. Varför skall de straffbeskattas för ett helt vanligt jobb? Tjänar man 60000 i grunden kommer man bara få behålla 396 kr på varje extra intjänad 1000-lapp. Man har gått in i skatteväggen. Man betalr 100% mer i skatt på dessa inkomster än man gör under första brytpunkten. Det är väldigt orättvist, och väldigt skadligt.

Kan du inte klistra in inlägget som du menar borde ha plockats bort så kan vi diskutera saken?

Jag tror att de flesta är eniga i att det är rimligt att de som har högst inkomster betalar några procent mer i skatt och det är det handlar om du ställer marginalskatten i relation till hela inkomsten. 

• KillBill
    FDMGAGGA skrev 2018-01-28 12:54:08 följande:
    Varför är platt skatt så hemskt?

Platt skatt upp till en inkomst på 2 miljoner om året tycker jag borde vara rimligt.
    Därför att det skulle leda till att de som idag har låga inkomster skulle behöva betala en högre skatt (om de totala skatteintäkterna inte ska minska).
  • KillBill
    Åke7811111111 skrev 2018-01-28 13:05:03 följande:

Kill Bill; Om alla typer av försörjningsstöd (som JAG betalar dyrt för via skattesedeln) ska baseras på vem man bor med, varföf ska då inte beskattningen göra det????

Jag tror att det handlar om att vara restrektiv med bidrag och om att värna arbetslinjen.
  • KillBill
    FDMGAGGA skrev 2018-01-28 13:07:11 följande:
    Kommer inte ihåg var inlägget fanns. Men det skulle helt klart vara intressant att jämföra vilka personangrepp som får stå kvar när de kommer från vänster. Samt ställa detta mot högerinlägg som tas bort för att någon uttrycker en åsikt. Varför inte lägga upp exempel på en extern sajt, så får det dessutom stå kvar.
    Leta rätt på inlägget! Gör du inte det så är det nog många som tror att du har hittat på dit exempel.
  • KillBill
    FDMGAGGA skrev 2018-01-28 13:20:53 följande:
    Inget kommer ändras för att jag letar upp det inlägget. Tro mig, jag har anmält vänsterns personangrepp. Svaret blir: "Vi agerar inte på gränsfall". Då har jag kopierat inlägget och vänt på resonemanget (höger/vänster). Resultatet har flera gånger blivit avstängning.

Exemplet med nazist är ett av de grövre, men absolut inte det enda i sitt slag.

Du skriver att ingen kommer tro mig om jag inte letar upp det. Högerdebattörerna vet dock att jag talar sanning, för de har upplevt samma sak. Lägger jag upp bevis så kommer detta bevis att tas bort.
    Ska du behålla någon som helst trovärdighet så letar du upp inlägget och infogar det här så att vi får titta på det.
  • KillBill
    FDMGAGGA skrev 2018-01-28 13:25:19 följande:
    Vilka vi?

Berätta vad syftet är så ska jag fundera på saken.

Jag tror att vi är många i den här och i andra trådar som läser om oförrätter som vissa högerdebattörer säger sig vara utsatta för och det skulle vara intressant att få se ett riktigt exempel någon gång. 

Svar på tråden Världens högsta marginalskatt