Inlägg från: KillBill |Visa alla inlägg
  • KillBill

Världens högsta marginalskatt

Ja du Dåren 104, du har sannerligen oändligt många alias och det är inte konstigt att du blockas av FL om och om igen. Jag hann se att du påstod att alliansen inte vill att staten ska sänka löner. Det stämmer, jag råkade skriva fel, det skulle ha stått att alliansen vill att riksdagen ska sänka lönen för vissa löntagare (Alliansen vill stifta lagar som sänker vissa löner och har troligtvis stöd för detta från SD).

Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • KillBill
    jonas112 skrev 2018-02-04 13:50:34 följande:

original; Som ett svar till mitt påsåtende att klyftorna i Sverige ökat mest i västvärlden mellan 1994-2008 sadr Killbill tydligt att de önskat minst i världen. Jag visade sedan flera källor som tydligt visade att de hade ökat mest. Ren odiskutabel fakta. Hade kill bill varit en ätlig debattör hade han kunnat säga "du har rätt jag hade fel MEN sossarna försöker med åtgärder x och y att motverka utvecklingen" Istället fortsätter kill bill att ljuga och hävdade att han inte menade perioden 94-08 vilket var en ren efterhandskonstruktion som han lade sig till med efteråt vilket trådens historik visar.

Jag har bättre saker för mig än att debattera med personer som inte kan erkänna misstag. Tack för mig.

Jonas, hur många olika alias har du i den här tråden? 3, 5 10? Är inte den faktiska anledningen till att du inte vill fortsätta diskussionen att du förstår att du snart blir portad från FL?

Bär det gäller inkomstklyftorna så har jag i flera inlägg förklarat att jag uttalade mig om utvecklingen de senaste åren och inte som du om utvecklingen sedan 80-talet. Sedan är det oantastlig fakta att Sverige är ett av de länder i världen som har minst inkomstklyftor och att Sverige förra året prisades som de land i världen som gör mest för att minska inkomstklyftorna.

Om du är kritisk mot ökade klyftor i samhället så borde du rikta din ilska mot alliansen och SD som lägger förslag som leder till ökade inkomstklyftor och som stoppar förslag från regeringen som skulle leda till minskade inkomstklyftor.

• KillBill
    dåren110 skrev 2018-02-04 16:32:56 följande:

killBill,

Att nya alias dyker upp beror på att åsikter till höger om S är förbjudna på FL. Förmodar att det är detta du menar när du skriver att det inte är så konstigt att vissa blockas. Där kan jag bara hålla med dig. Jag bryter ju mot vänsterreglementet och förtjänar därmed att blockas.

Du hade helt fel när det gällde hur inkomstklyftorna ökat. Det är fakta.

Du har även fel när du kallar sjuksköterkan på KS för en av "de allra rikaste". Det är pateti på låg nivå.

Att du blir portad från FL beror på att du inte klarar av att följa FL:s regelverk och ingenting annat. Att det skulle handla om dina politiska preferenser är svammel. Jag har inte kallat sjuksköterskor på KS för de allra rikaste utan det är ett påhitt från dig..
  • KillBill
    dåren110 skrev 2018-02-04 17:03:32 följande:
    När vi dikuterat gränsen för statlig inkomstskatt så har du haft som argument att det är viktigt att de allra rikaste bidrar med mer. Detta innebär att du kallar vissa sjuksköterskor för "de allra rikaste".

Att vänstern inte klarar av att bemöta arguemnt på ett hederligt sätt är orsaken till att högerdebattörer blockas. Vänstern tillåts kalla t.ex mig för nazist - utan åtgärd.

Jag har inte hävdat att det bara är de allra rikaste som ska bidra till mer. Detta är enkelt att kontrollera genom att söka i träden. Du hittar alltså på.

De jag säger är att det är rimligt att de som har högst inkomster betalar en högre procentuell skatt än de som har lägst inkomster. Det är ca 25 % av löntagarna som betalar statligt att skatt och det tycker jag är en rimlig gräns för var man drar gränsen för högst inkomster. 

Sedan är det så att för den sjuksköterska som tjänar 40 000 kronor i månaden (detta utgör tyvärr en mycket liten grupp av sjuksköterskekåren) så utgör den statliga skatten mindre än 200 kr per månad och det tycker alla sjuksköterskor som jag känner är rimligt (sjuksköterskor förstår nämligen att det är skatt som finansierar deras arbetsinsats).

• KillBill
    Stefanelli skrev 2018-02-04 17:41:00 följande:

Kill bill; Fast dom som tjänar mest i Sverige bidrar minst. Det är företagare som, enligt tidigare skribenter, inte betalar varken statlig skatt eller värnskatt mm. Dessutom är stora delar av deras inkomst befriad från arbetsgivaravgifter och sociala avgifter. Företagare betalar mindre skatt än en lågavlönad städare procentuellt. S ville skriva upp bolagsskatten till 25% men höjde samtidigt marginalskatter och låste brytpunkterna.

En diskussion om marginalskatter som är korrekt borde bara handla om medelklassen och underklassen. De rika slipper.

Ja jag förstår att storägare på börsen eller företagsledare tjänar mer än exempelvis avdelningschefer men om du läser vad hag skriver så ser du att jag drar gränsen vid de ca 25 % av löntagarna som har högst löner. Det är en gräns som delas av många partiet. Det kan nämnas att moderaterna, om de får makten, bara marginellt kommer justera gränsen för den statliga skatten/marginalskatten.

Vad tycker du om att alliansen och SD stoppade förändringarna av 3:12 reglerna? Regler som gör det möjligt för egenföretagare att betala mycket lägre skatt än löntagare? Hade det inte varit rimligt att höja skatten något?
  • KillBill
    hobbe22 skrev 2018-02-04 19:01:07 följande:

KillBill,

Var det inte så att M vill höja brytpunkten till 43000. Hur kan du kalla det för marginellt? Det är ju en jätteskillnad på hur många % av arbetarna som då skulle drabbas av skatten.

Jag tycker det är mycket märkligt att du pratar om att jämna ut skillnaden mellan de högsta och lägsta inkomsterna i detta kontext. En så här låg brytpunkt handlar mer om att jämna ut mellan låg och medelinkomsttagare.

Bara för att du tycker det är rimligt att 37% av heltidsarbetarna ska betala 50% marginalskatt betyder inte att du har rätt. Det handlar om mediokra inkomster. Djupt orättvist att sätta stopp för vanligt folk på detta sätt.

Jag har tidigare lanserat tanken om en höginkomsttagarskatt på t.ex 75% på inkomster över 1 miljone Euro. En sådan skulle verkligen kunna uppfattas som rättvis. Sen har vi problemet med att företagare spelar i en annan liga. Företagaren som kan köpa bärbara datorer till kidsen i julklapp får dessa till en fjärdedel av kostaden jämfört med en anställd som köper samma sak med hårt skattade pengar.

Hur kan du tycka det är bra?

Historisk sett så har brytpunkten för statlig skatt räknats upp med några procent. (I år så ökade brytpunkten bara med KPI). Med normal uppräkning så kommer brytpunkten att hamna på 40 000 kr en gräns som moderaterna vill höja till 43 000 kr. skillnaden i skatt mellan 40 000 och 43 000 är 600 kr vilket motsvarar 1,4 % på en inkomst på 43 000 kronor. Jag vill inte påstå att det är en jätteskillnad.  Marginalskatten kommer med moderaternas förslag närma sig 60 % på inkomster över 56 000 kronor.

Vad gäller beskattning av företagare så vill socialdemokraterna skärpa de sk 3:12 reglerna. Alliansen vill inte göra någon skärpning av beskattning av företagare överhuvudtaget. 

• KillBill
    Stefanelli0 skrev 2018-02-04 18:11:34 följande:

Kill bill; Om man menar allvar med att utjämna klyftor mellan fattiga och rika hade man höjt tillbaka bolagsskatten (som det var S och inte M som en gång sänkte) till en nivå som gällde innan 1990. Då hade välavlönade löntagare och företagare "tävlat på lika villkor". Men att man höjer den så lite som från 22-25% hade inte förändat grundförutsättningarna. En företagare betalar ändå mindrr skatt än en städare och klyftorna ökar. Dessutom fortsätter det uppmana folk att starta bolag istället föratt vara löntagare. Det är en katastrof då välfärden får mycket mindre pengar vilket ökar klyftorna ytterligare.

Eftersom S dessutom ville frysa brytpunkterna för statlig skatt och höjde marginalskatterna innebar det att justeringen av 3;12 reglerna, om dom genomförts, ändå skapar ett ÄNNU större gap mellan de rikaste och resten.

Att alliansen släppte igenom frysningen av brytpunkten men sa nej till skärpning av 3:12 reglerna har i så fall resulterat i att gapet i inkomst mellan medelinkomsttagare och de rikaste ökar  ännu mer..
  • KillBill

Man kan konstatera att alliansen inte gjorde särskilt mycket för att förändra marginalskatten under de 8 år de satt vid makten 2007-2014 och signalerna är ungefär detsamma nu. Det kommer inte bli någon större förändring av marginalskatten om alliansen kommer till makten.

• KillBill
    wlgkrm skrev 2018-02-04 21:10:41 följande:

Sluta tramsa. Det är regeringen som regerar och deras budget som röstats igenom.

Du kommer inte ifrån att alliansen släppte igenom frysningen av brytpunkten för marginalskatt (något som drabbar löntagare) men vägrar tillsammans med SD att öka kapitalskatten på utdelning från 20 till 25 procent (något som skulle drabba förmögna egenföretagare).

• KillBill
    dubbelnollan skrev 2018-02-04 23:21:38 följande:
    Nej, det är regeringen som lägger budgeten. Alliansen lägger sig platt, enligt en överenskommelse som inte finns. Därmed får regeringen ta ansvar för budgeten. Man kan inte skylla ifrån sig på oppositionen för att man lägger en dålig budget. Man får stå för sin politik, eller avgå.

Är detta till sjuttiofjärde alias?

De rödgröna var större än alliansen men har inte egen majoritet i riksdagen. Därför är regeringen beroende av hur övriga riksdagen röstar. Detsamma hade gällt om alliansen hade regerat. 

Vi kan konstatera att det var viktigare för alliansen att inte försämra de mycket förmånliga villkoren för t.ex. managementkonsulter än att försämra villkoren för löntagarna.

Svar på tråden Världens högsta marginalskatt